شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پایان سال

طرح ۵۰ در ۵۰ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌ء (ص) / ۵۰ پروژه مهم کشور در ۵۰ هفته به بهره برداری می‌رسد


طرح 50 در 50 قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌ء (ص) / 50 پروژه مهم کشور در 50 هفته به بهره برداری می‌رسد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: در برنامه داریم که تا پایان سال ۱۴۰۱ طرح ۵۰ در ۵۰ را اجرایی کنیم؛ به طوری که ۵۰ پروژه مهم و راهبردی و زیرساختی کشور در ۵۰ هفته تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سردار سرتیپ پاسدار سیدحسین هوش السادات، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در نشستی خبری اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم آلانبیاء (ص) شعار ما می‌توانیم را به "ما توانستیم" تبدیل کرد و نشان داد که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، حتی در زمان اعمال شدیدترین تحریم‌های ظالمانه، توسعه را در بخش‌ها و ابعاد مختلف رقم زد.

وی افزود: مراحل رشد قرارگاه 4 مرحله دارد که مرحله بازسازی و رفع آثار جنگ، مرحله سازندگی برای پیشرفت کشور، مرحله انحصارشکنی که با رصد گلوگاه‌های کشور و ظرفیت‌سازی همراه بود و مرحله الگوآفرینی که طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگ و ایجاد الگو برای سایر مجریان اقتصادی کشور بوده را شامل می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: قرارگاه در بخش‌های مختلف انرژی، آب و نیرو، صنعت و معدن، راه و شهرسازی، فناوری اطلاعات، محرومیت‌زدایی و مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تحریم‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده به‌طوری که 40 درصد ظرفیت تولید بنزین، 21 درصد تولید گاز، 42 درصد مخازن ذخیره‌سازی نفت و فرآورده، 45 درصد ظرفیت سدها، 41 درصد آزادراه‌ها، 15 درصد بزرگراه‌ها، 30 درصد راه‌آهن و بخش زیادی از ظرفیت بنادر کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ایجاد شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و با بومی‌سازی و داخلی‌سازی تجهیزات و دانش فنی، ضمن برطرف کردن نیازهای کشور، از خروج ارز به میزان قابل توجهی جلوگیری کنیم.

سردار هوش‌السادات با بیان اینکه "در یک‌سال اخیر قرارگاه موفق به تکمیل بیش از 26 پروژه ملی و راهبردی شد"، گفت: در ادامه تلاش‌ها در برنامه داریم که تا پایان سال 1401 طرح 50 در 50 را اجرایی کنیم؛ به طوری که 50 پروژه مهم و راهبردی و زیرساختی کشور در 50 هفته تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

وی افزود: از جمله این پروژه‌های مهم می توان به احداث و بهره‌برداری از 650 کیلومتر راه‌آهن، بزرگراه و آزادراه، 30 کیلومتر خط مترو، 700 تخت بیمارستانی، 10 پست اسکله، 550 کیلومتر خطوط انرژی، 4 کارخانه معدنی با ظرفیت بیش از 200 هزار تن، 30 هزار هکتار زهکشی اراضی کشاورزی، 4 سد با مجموع مخزن 450 میلیون مترمکعب، کارخانه NGL3200 و تکمیل واحدهای بخار نیروگاه سبلان اشاره کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: کشور ما 8 درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد؛ راه بزرگی پیش روی ماست تا بتوانیم با استفاده زا ظرفیت‌های کشور و طرفیت‌های نیروی انسانی متخصص، رشد بیش از پیش را برای کشور رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه "شرکت صدرا منشا خدمات خوبی برای کشور خصوصا در موضوع سکوهای فازهای پارس جنوبی بوده"، گفت: در این شرکت، سکوی میدان نفتی رشادت در دست احداث است و به زودی برای نصب منتقل می شود. 

وی ادامه داد: همچنین ساخت 4 فروند کشتی افراماکس با ظرفیت 750 هزار بشکه در این مجموعه در برنامه قرار داشته که یک فروند به بهره برداری رسیده و یک فروند هم تا پایان سال تحویل می شود. 

سردار هوش‌السادات با اشاره به اینکه "مشکلات صدرا با بانک ها در حال رفع شدن است و تا 2 ماه آینده اتفاقا‌های خوبی در این زمینه رخ می‌دهد"، گفت: پرونده هایی که صدرا در محاکم داشت در حال بررسی است و بخشی خاتمه یافته است؛ اخیرا هم مدیران شرکت صدرا سفری به کره جنوبی داشته اند و شرایط صدرا بهتر از قبل خواهد شد. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به مجوز قانون بودجه برای انتشار 2000 میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی قرارگاه گفت: در دولت قبلی استفاده از ظرفیت این قانون میسر نشد، اما در دولت فعلی در حال تلاش هستیم تا با کمک دولت، بتوانیم از محل فروش اوراق مشارکت، تأمین مالی به اندازه 2000 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ها داشته باشیم؛ همچنین استفاده از امکان ایجاد صندوق پروژه به منظور استفاده از ظرفیت‌های مالی مردمی در حال مطالعه است.

وی افزود: با توجه به سابقه قرارگاه خاتم در پروژه های پیش ساخته و عمرانی نظیر پل صدر، پیگیر صنعتی‌سازی ساخت مسکن در کشور هستیم و با شروع احداث کارخانه های پیش ساخته، کیفیت ساخت مسکن ارتقا و قیمت آن کاهش می یابد. 

سردار هوش‌السادات با بیان اینکه "تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی هم در حوزه های ساخت آزادراه، بزرگراه و راه‌آهن داریم"، گفت: در طرح جهش مسکن که رد دولت جدید مطرح است، قرارگاه یک تفاهم‌نامه احداث 100 هزار واحدی دارد تا با این تفاهم‌نامه قرارگاه به حوزه ساخت مسکن ورود کند.

در حال تکمیل ...