به گزارش برنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 23 آذرماه) مجلس شورای اسلامی با 179 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در جلسه با تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان موافقت کردند.

براساس این گزارش احد آزادیخواه گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح 46 هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان و بلوچستان را قرائت کرد و گفت: در سال 1394از محل صندوق توسعه ملی با نظر مثبت مقام معظم رهبری در مرحله اول مبلغ پانصد میلیون دلار و در مرحله دوم سیصد و پنجاه میلیون دلار جهت  اجرایی شدن طرح انتقال اب از چاه نیمه ها به مزارع کشاورزی در سیستان اختصاص یافت و قرار بود ظرف سه سال طرح به پایان برسد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است ایرادات جدی در مرحله اجرای این طرح،نبود نظام بهره برداری، سازمان بهره بردار، واگذاری نامناسب اجرای طرح به شرکتها و.....ضرورت تحقیق و تفحص را اجتناب ناپذیر می نماید، حال سوال اینجاست که وظایف نگهداری تاسیسات طرح با چه نهادی است و چرا طرح به طور کامل اجرا نشده است.

محمد سرگزی به عنوان نماینده طراحان تحقیق و تفحص از اجرای طرح پروژه آبرسانی 46 هزار هکتاری دشت سیستان، گفت: در شرایط بحران خشکسالی در منطقه سیستان قرار گرفته ایم، طی سال های گذشته خشکسالی، عدم تامین حق آبه هیرمند، انسداد مرزها و ریزگردها شرایط خاص کشور همسایه، نبود منابع آبی برای کشاورزان، صیادان و دامداران سخت ترین شرایط معیشتی را برای مردم سیستان ایجاد کرده است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 850 میلیون دلار به لطف مقام معظم رهبری برای اجرای پروژه مذکور اختصاص داده شد تا وضعیت معیشتی و اقتصادی مرزداران غیور تنگه احد جمهوری اسلامی بهبود پیدا کند اما بررسی کنید این اعتبار عظیم اختصاص داده شده چه تاثیری در زندگی مردم منطقه داشته است.

وی با اشاره به اینکه چرا صبر، تحقیق و بررسی نکردید تا بهترین طرح در منطقه سیستان پیاده شود، افزود: با 850 میلیون دلار چه میزان اشتغال می توانستیم ایجاد کنیم.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه در سال 90 اجرای طرح پایلوت در سیستان آغاز شد قرار بود کار کارشناسی صورت بگیرد اما 50 درصد کار انجام نشده بود که طرح متوقف شد و شانزده منطقه بدون کار کارشناسی فعالیت عمرانی خود را آغاز کردند، عنوان کرد: با اجرای پروژه های تحقیقاتی می توانستیم متوجه شویم که آیا این طرح به صلاح منطقه است یا خیر؟ با توجه به نبود منابع آبیاری پایدار که همواره مشکلی جدی بوده است.

سرگزی با اشاره به اینکه ابهامات گسترده مالی در طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان وجود دارد، ادامه داد: قرار بود براساس تعهدات قراردادی پیمانکاران مصالح را تامین کنند اما در اقدامی نامرتبط کارفرما خرید تجهیزات را برعهده گرفت و به واسطه طولانی شدن اجرای قرارداد علیرغم اینکه منابع مالی نقد بود خرید تجهیزات تحمیل شد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه 850 میلیون دلار به طرح 46 هزاری سیستان اختصاص داده شد، گفت: میزان پیشرفت پروژه با میزان اعتبارات تخصیصی همخوانی ندارد، قرار بود پروژه در مدت 3 سال اجرا شود اما بیش از 3 برابر زمان برد و این موضوع هزینه ها را افزایش داد.

وی با بیان اینکه پیمانکاران موظف بودند در اجرای پروژه تست های هیدرواستاتیکی را انجام دهند اما علیرغم منابع زیاد هیچ کدام از این اقدامات انجام نشد و زمانی که پروژه زیر بار انتقال قرار گرفت بسیاری از نقاط آن از کار افتاد، گفت: بعضا صورت وضعیت پیمانکاران از محل قراردادهای مختلف به صورت غیرواقعی پرداخت شده است و پرداخت ها صوری بوده است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این طرح را امضا کردیم تا تولید و بهره وری را افزایش دهیم اما در سال جاری با این پروژه و منابع آبی بهتر در حوزه سیستان حدود 3 هزار تن گندم به سیلوها تحویل داده شد در حالی که میزان گندم برداشتی در سال گذشته حدود 19 هزار تن بود.

انتهای پیام/