شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#روسیه#برجام

درخواست روسیه از آمریکا و ایران برای احیای کامل توافق هسته‌ای


درخواست روسیه از آمریکا و ایران برای احیای کامل توافق هسته‌ای

مذاکره کننده ارشد روسیه در رایزنی‌های وین با اشاره به روند رو به پیشرفت مذاکرات، گفت: مقامات مسکو از دو طرف آمریکایی و ایرانی انتظار دارند تا اقدامات لازم برای احیای برجام به شکل اولیه در تمامی ابعاد آن را انجام دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، اعلام کرد که طرف روسی از ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران خواسته تا توافق هسته‌ای را به شکل اولیه آن در تمامی ابعاد بازگردانند. وی یادآور شد که تمامی شرکت کنندگان در مذاکرات کنونی در وین بر برخی سوء تفاهمات موجود غلبه کرده و مباحثات طرفین در یک رژیم کاری عادی به سمت جلو پیش‌ می‌رود.

اولیانوف توضیح داد: همه به خوبی این مسئله را درک می‌کنند که مذاکرات تا ابد نمی‌تواند ادامه داشته باشد، بویژه در شرایطی که یکی از طرفین، یعنی آمریکا همچنان در حال گسترش تحریم‌های خود علیه ایران است و از سوی دیگر مقامات تهران هم در پاسخ به توسعه برنامه هسته‌ای این کشور ادامه می‌دهند. این تقابل باید متوقف شود و هر دو طرف به سمت احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شکل اولیه آن در تمامی ابعاد بازگردند.

این دیپلمات بلندپایه روس تأکید کرد: «بر اساس اظهارات صورت گرفته از سوی "علی باقری کنی" رئیس هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی، مقامات تهران در مجموع از روند مذاکرات وین رضایت دارند و سایر شرکت کنندگان در رایزنی‌ها نیز ظاهراً بر طغیان احساسات هفته گذشته خود فایق آمده و با واقع بینی بیشتری به مذاکرات ادامه می‌دهند.»  

به گفته وی، بدین ترتیب، روند مذاکرات برای احیای کامل توافق هسته‌ای به سمت جلو پیش می‌رود، هرچند سرعت دلخواه را ندارد، ولی در مجموع امیدوار کننده است.

اولیانوف افزود: «موضوع سانتریفوژهای ایران، یکی از مشکلات جدی در جریان مذاکرات است و مباحثات برای رسیدن به توافق و یافتن راه حلی قابل قبول همه طرفین ادامه دارد. البته این تنها یکی از ده‌ها مشکل موجود است که باید حل و فصل شود.»

انتهای پیام/