«رحیم زارع» نماینده مردم آباده و عضو کمیسیون برنامه وبودجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با "لایحه بودجه 1401 و اصلاحات ساختاری که توسط دولت صورت گرفته است"  گفت: با توجه به انکه دولت تازه آغاز به کار کرده و فرصت زیادی را در اختیار نداشت، اما در این بازه کم ، لایحه بودجه را به موقع و مقرر با قانون به مجلس تقدیم کرد. این اقدام رئیس جمهور جای تقدیر و تشکر دارد. 

                                    تقدیم به موقع لایحه بودجه 1401 قابل تقدیر است

وی در ادامه با اشاره به کاهش هزینه های دولت در بودجه 1401 بیان کرد: دولت در اولین لایحه بودجه خود قدم در مسیری گذاشت که از چند سال قبل طراحی شده بود و تغییراتی را در لایحه بودجه لحاظ کرد که این تغییرات تاثیرات به سزایی در آینده خواهد داشت. کاهش هزینه های دولت از جمله اقدامات مهم دولت است، بعضی هزینه ها در دولت وجود دارد که چه این هزینه ها انجام بشود و چه نشود هیچ بهره وری را به همراه نخواهد داشت، پس بهتر است که حذف شوند.

                    دولت با عدم استقراض ازبانک مرکزی رشد نقدینگی و تورم را مهار می‌کند

رحیم زارع با بیان تاکید رئیس جمهور به عدم استقراض از بانک مرکزی تصریح کرد: بدهی های دولت هر سال باعث استقراض از بانک مرکزی و فشار بر بدنه نظام بانکی و جاهای دیگر در دولت می شود که همین امر بر میزان و افزایش نقدینگی اثر گذار است. دولت  سیزدهم با عدم استقراض از بانک مرکزی می تواند تا حدی به اندازه خود جلوی این افزایش نقدینگی را بگیرد، چون هر چه نقدینگی بیشتر باشد ارزش پول ملی بیشتر کاهش پیدا می کند و نرخ تورم افزایش پیدا می کند. دولت با عدم استقراض ازبانک مرکزی رشد نقدینگی و تورم را مهار می‌کند.

                                          انتظارات آرمانی از لایحه بودجه را کمتر کنیم

عضو کمیسیون برنامه وبودجه گفت: در مجموع لایحه بودجه 1401 را یک بودجه واقعی تر میبینیم، مثلا یک میلیون ودویست هزار بشکه فروش نفت برای 1401 پیش بینی شده است اما در سال گذشته  دو میلیون بشکه پیش بینی شده بود. لایحه بودجه بر مبنای تحریم ها بسته شده است و با احتمال ادامه دار بودن تحریم ها راه کار مشخص شده است. باید انتظارات آرمانی از لایحه بودجه را کمتر کنیم. نقاط قوت بودجه 1401 بیشتر از نقاط ضعف آن است. 

                                 نقاط قوت بودجه 1401 بیشتر از نقاط ضعف آن است

                        بودجه 1401 برمبنای واقعیت های اقتصادی نوشته شده است

وی در خصوص عملیاتی شدن لایحه بودجه 1401 اظهار کرد: بحث اخذ مالیات ها که همیشه صد درصد انجام می شود. در بحث افزایش حقوق ها که بین 5تا 29 درصد و به صورت پلکانی است یک اقدام عدالت محوری رخ داده است. بودجه 1401 برمبنای واقعیت های اقتصادی نوشته شده است.  امیدواریم دولت در آینده روال دولت های قبل را  ادامه ندهد و هر کجا که با کسری مواجه شد به سمت طرح های تملک و دارائی و سرمایه و عدم تخصیص و پرداخت نرود.

                                            مجلس رقم وام ازدواج را مشخص میکند

زارع در پاسخ به این سوال که به نظر شما فکر می کنید بودجه چقدر دستخوش تغییرات در کمیسیون تلفیق بشود گفت: حدود 3-4 درصد تغییرات دارد ولی هزینه های جاری دولت افزایش پیدا نمی کند. مثلا یک جا وام ازدواج مبهم است و رقمی نیاورده که اگر باب میل مردم نباشد، مجلس  به این موضوع ورود میکند و ما خودمان اینجا مبلغش را مشخص می کنیم که این تغییرات خللی در خزانه دولت ایجاد نخواهد کرد ولی در مجموع سه چهار درصد را دارد که 3-4 درصد هم که می شود60 هزار میلیارد تومان که کل بودجه عمومی 500 هزار میلیارد تومان است. مجلس همچنین به بحث بودجه شرکتی دولتی هم ورود میکند. 

وی در پایان در خصوص حذف ارز 4200 افزود: ارز ترجیحی به صورت صد در صدی حذف نشده است. حذف ارز ترجیحی به آن معنی که قبلا دنبال آن بودند نیست، اما یک مصوباتی دارند هم شورای عالی امنیت ملی و هم سران قوا که از آن مصوبات دارند استفاده می‌کنند که مکمل بودجه است. .