شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید#تشکیل دولت

در عراق؛

احزاب کُرد در تشکیل دولت جدید مشارکت می‎کنند

گروه‌های کرد عراقی که در انتخابات پارلمانی اخیر پیروز شدند جهت کسب توافق‌ برای تشکیل یک ائتلاف متحد که با طرف‌های دیگر در بغداد درباره تشکیل دولت مرکزی و سهم کردها از پست‌ها و وزارتخانه‌ها گفتگو کند، وارد مذاکرات داخلی شده‌اند.

احزاب کُرد در تشکیل دولت جدید مشارکت می‎کنند

به گزارش منیبان، کفاح محمود، مشاور رسانه‌ای رئیس حزب دموکراتیک اقلیم کردستان عراق در گفتگو با روزنامه الصباح از آغاز مذاکراتی برای تشکیل ائتلافی متشکل از دو حزب اصلی کرد یعنی حزب اتحاد دموکراتیک و اتحادیه میهنی کردستان خبر داد.

وی گفت: درگیری در داخل حزب اتحادیه میهنی کردستان موجب به تأخیر افتادن اعلام این ائتلاف شد. حزب دموکراتیک کردستان می‌خواهد کردها در بغداد متحد باشند و فعالیت‌هایشان در پایتخت از طریق یک فراکسیون انجام شود.

وی درباره پست ریاست جمهوری که براساس عرف سیاسی عراق از آن گروه‌های کرد و مشخصا حزب اتحادیه میهنی کردستان است، گفت: چالش‌هایی مثل امنیت و صلح اجتماعی که کردها با آن مواجه هستند بزرگتر از موضوع انتخاب رئیس‌جمهور است. احزاب اقلیم کردستان به خوبی خطر دودستگی گروه‌های دیگر و پیامدهای آن بر روند سیاسی را درک می‌کنند.

اشاره وی به اختلافات میان مقتدی صدر و گروه‌های هماهنگی شیعیان است.

محمود گفت: دو حزب کرد وارد مذاکراتی درباره تعیین شخصیتی برای پست ریاست جمهوری خواهند شد. این دو حزب هیئت‌هایی را به بغداد برای برگزاری دیدارهایی با طرف‌های سیاسی با هدف رسیدن به توافق نهایی اعزام کردند. همگان در انتظار تصویب نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال برای آغاز دوری از مذاکرات جدی درباره تشکیل فراکسیون‌ها و ائتلاف‌ها هستند.

همچنین منابع کرد از وجود تلاش‌های فشرده‌ای خبر دادند که هدف آن متحد کردن گروه‌های سیاسی کرد برای تشکیل ائتلافی است که قادر به مذاکره با احزاب بغداد درباره پست ریاست جمهوری و بقیه پست‌هایی باشد که جزو سهمیه کردهاست. این مذاکرات تنها به این دو حزب اصلی محدود نمی‌شود بلکه تلاش‌هایی برای ملحق شدن گروه‌های دیگر به این مذاکرات‌ نیز در جریان است.

روز یکشنبه هیئت حزب دموکراتیک کردستان با ریاست هوشیار زیباری برای دیدار با طرف‌های دیگر وارد بغداد شد. وی با محمد الحلبوسی، رئیس ائتلاف "تقدم" دیدار و درباره آخرین تحولات سیاسی و مذاکرات سیاسی برای مرحله آتی گفتگو کرد.

 

وبگردی