شهر خبر

موضع دولت جدید آلمان در قبال پروژه گازی «نورد استریم ۲»


موضع دولت جدید آلمان در قبال پروژه گازی «نورد استریم 2»

وزیر امور خارجه جدید آلمان در شرایطی فعلی تایید پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ برای آغاز بهره برداری از آن را امکان پذیر ندانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان ، "آنالنا بائر بوک"، وزیر امور خارجه جدید دولت فدرال آلمان در سخنانی اعلام کرد که در حال حضر امکان تایید پروژه گازی "نورد استریم 2 " برای آغاز بهره برداری از این خط لوله انتقال گاز وجود ندارد.

این سیاستمدار حزب سبز آلمان که در گفتگو با "زد دی اف" سخن می گفت تصریح کرد: احزاب دولت ائتلافی آلمان موسوم به آمپل در قرارداد ائتلافی توافق کرده اند که در پروژه های انرژی قوانین مرتبط با این مسئله در اروپا مد نظر قرار گیرد و این بدین مفهوم است که با توجه به شرایط فعلی این خط لوله انتقال گاز نمی تواند تصویب شود ،چرا که الزامات قانون انرژی اروپا را برآورده نمی کند و مسائل امنیتی همچنان ( به عنوان مانعی بر سر راه این مسئله) وجود دارد.

بائر بوک همچنین گفت: علاوه بر این بین آمریکا و دولت فدرال سابق آلمان هم در این باره که در صورت تشدید تنش ها این خط لوله به اجرا در نیاید توافق شده است. وی در این راستا به اوضاع متشنج بین مرزهای روسیه و اوکراین اشاره کرد.

این خط لوله انتقال گاز چندین هفته است که تکمیل شده است و آژانس شبکه گاز دولت فدرل آلمان تا اوایل ژانویه فرصت دارد تا درباره مجوز بهره برداری از این خط لوله که قرار است سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به آلمان صادر کند تصمیم گیری کند.

بائر بوک در دوران مبارزات انتخاباتی خود هم علنی علیه این پروژه گازی سخن گفته بود. اولا شولتز، صدر اعظم جدید آلمان البته هنوز موضع آشکاری را در این باره اتخاذ نکرده است.

آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی نگران وابستگی بیش‌از حد اروپا به روسیه در صورت اجرایی شدن این پروژه گازی هستند.

به‌علاوه این نگرانی وجود دارد که اوکراین با راه‌اندازی این خط لوله از نظر اقتصادی و دیپلماتیک تضعیف شود. اوکراین تا به امروز یکی از کشورهای اصلی برای انتقال گاز روسیه به اروپا بوده و درعین‌حال درحال مبارزه با نیروهای جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه در داخل مرزهای خود است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد اگر روسیه خشونت علیه اوکراین را از سر بگیرد، جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم 2 برقرار نخواهد شد.

ایالات متحده صادر کننده گاز طبیعی به صورت LNG به اروپا است ، اما گاز روسیه ارزان تر است. واشنگتن می ترسد که روسیه با افزایش وابستگی به مسکو بتواند از نورد استریم 2 به عنوان اهرمی برای تضعیف کشورهای اتحادیه اروپا استفاده کند.

شرکت دولتی گازپروم روسیه روز 19 شهریور ماه از پایان عملیات احداث خط لوله گاز نورد استریم2 خبر داده بود.

روسیه گفته است زمان شروع انتقال گاز از طریق این خط لوله به آلمان، به طرف آلمانی بستگی دارد.

طرح خط لوله گاز نورد استریم 2 شامل دو خط لوله یک هزار و 230 کیلومتری با مجموع ظرفیت سالانه 55 میلیارد متر مکعب بوده و گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان انتقال می‌دهد.

این پروژه حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت گازپروم روسیه و پنج شرکت اروپایی شامل «انجی» فرانسه، «او ام وی» اتریش، «رویال داچ شل» هلند و «یونیپر» و «وینترشل» آلمان است.

اوکراین و لهستان از کشورهای تزانزیت کننده گاز روسیه به اروپا مخالفان سرسخت طرح خط لوله گاز نورد استریم2 هستند و بارها از غرب و اروپا خواستار تحریم این طرح و شرکت های مشارکت کننده در آن شده اند.

انتهای پیام/