به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، بر اساس جدول اکران فیلم‌ها در روز سوم جشنواره حقیقت، سالن شماره یک چارسو از ساعت ۱۴ تا ۲۲ میزبان اکران فیلم‌های بخش «بلند» مسابقه ملی، یعنی ساعت ۱۴ تا ۱۶ اکران فیلم برقه به کارگردانی اصغر برقه، ساعت ۱۶ تا ۱۸ اکران فیلم احتضار به کارگردانی حجت طاهری، ساعت ۱۸ تا ۲۰ اکران فیلم چهره‌پرداز به کارگردانی جعفر نجفی، ساعت ۲۰ تا ۲۲ اکران فیلم هنگامه ارکستر مجلسی سارها به رهبری قباد شیوا به کارگردانی سید وحید حسینی همدان بود. فیلم مستند «چهره‌پرداز» از آثاری بود که در این روز به نسبت بیشتر از دیگر آثار مورد استقبال قرار گرفت.

در روز چهارم نیز فیلم‌های «گزارش یک کوچ»، «شرق وحشی»، «ایستوود»، «یاسین»، «بچه‌های زمین خاکی» و... در پردیس سینمایی چارسو اکران شدند. همچنین در این روز مراسم بزرگداشت حبیب‌ والی‌نژاد تهیه‌کننده با سابقه سینما برگزار شد.

در چهار روز گذشته طبق مشاهدات خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، میزان استقبال علاقه‌مندان و فعالان حوزه سینمای مستند از این جشنواره بسیار کمتر از سال‌های گذشته بوده و می‌توان پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت را یکی از کم‌رمق‌ترین دوره‌های مهم‌ترین جشنواره سینمای مستند کشور است.

در دو طبقه بالای مجموعه چارسو که نسبت به دوره‌های قبلی جشنواره بسیار خلوت است، چهره‌های آشنای سینمای مستند مشاهده نمی‌شوند و به نظر می‌رسد امکان دیدن فیلم‌های مستند به صورت آنلاین باعث شده تا تعداد کمتری از افراد برای دیدن آثار به پردیس سینمایی چارسو مراجعه کنند. به طور قطع هر جشنواره با استقبال مخاطبان و سینماگران بیشتر می‌تواند در کانون توجه رسانه‌ها باشد که نتیجه‌اش تأثیرگذاری بیشتر در جهت رونق گرفتن سینمای مستند، کشف استعدادها و... خواهد بود. بدیهی است که مسئولان جشنواره سینما حقیقت برای سال‌های آینده باید تمهیدی بیندیشند که در کنار حفظ اکران آنلاین فیلم‌های مستند به ظاهر آن که با حضور سینماگران، اهالی رسانه و علاقه‌مندان به سینمای مستند شکل می‌گیرد، آسیبی وارد نشود.

در واقع پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت می‌توانست کاملاً به صورت آنلاین برگزار شود چراکه بودجه برگزاری این جشنواره به حداقل می‌رسید.

نکته دیگر درباره حواشی این جشنواره تأکید عوامل برگزارکننده بر ارائه کارت واکسن از افراد حاضر در این رویداد است که با این وجود هیچ کنترلی  بر این مسئله دیده نمی‌شود و در این سه روز نظارتی برای همراه داشتن کارت واکسن مشاهده نشده است.

از نکات مثبت درباره این دوره از جشنواره می‌توان به تأکید بر استفاده 50 درصدی از سالن‌های سینما اشاره کرد. خرید بلیت از سامانه سینماتیکت با توجه به تجربیات سال‌های گذشته در جشنواره‌های مختلف به خوبی و بدون هیچ مشکلی صورت می‌گیرد و البته کارگاه‌های مفید و پرمحتوایی نیز در این روزها برگزار شده است که به نظر می‌رسد مورد استقبال علاقه‌مندان به سینمای مستند قرار گرفته‌اند اما درباره کیفیت آثار جشنواره تا امروز اظهارات چندانی صورت نگرفته و باید منتظر بمانیم تا جشنواره به پایان برسد و اظهارنظرها درباره کیفیت آثار را بشنویم.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ آذر کار خود را آغاز کرد و تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام //