ریابکوف: انتظار پیشرفت‌ در توافق هسته‌ای ایران داریم

در شرایطی که مذاکرات وین با هدف پایان تحریمها غیرقانونی اعمال شده علیه ایران ادامه دارد، یک مقام ارشد مسکو بر احتمال حصول پیشرفت در مذاکرات تاکید کرد.

بنا بر گزارش «ریانووستی»، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با این رسانه روس گفته که احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران بیشتر شده است.

ریابکوف تصریح کرد: «من فکر می‌کنم اکنون احتمال دستیابی به توافق در مقایسه با آنچه قبل از از سرگیری مذاکرات بود، افزایش یافته است. دلایلی وجود دارد تا انتظار پیشرفت (در مذاکرات) را داشته باشیم؛ اما نه سریع بلکه به وضوح؛ و بدون هرگونه عکس‌العمل‌های شدید و عوامل اضافی که می‌تواند (وضعیت) را پیچیده کند».

به گفته این مقام ارشد مسکو، پیشنهادات ارائه شده توسط ایران در مذاکرات درباره برجام نشاندهنده جدیت ایران در خصوص احیای توافق هسته‌ای است.

ریابکوف تصریح کرد: «پیشنهادهای دیگری نه تنها از سوی ایران ارائه شده است. مذاکرات برای یافتن یک مخرج مشترک است، ناامید کننده نیست. برعکس، مطالبی برای بررسی وجود دارد. در مورد پیشنهادات ایران، من فقط می‌توانم یک چیز بگویم، آنها نهایت جدیت را در رویکرد خود به این کار نشان داده‌اند».

معاون وزیر خارجه روسیه افزود، تهدید ایران به تحریم با توجه به در پیش بودن مذاکرات هسته‌ای در وین، غیرسازنده است.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ در یک مصاحبه جدید گفت‌وگوهای جاری در وین را مثبت و رو به جلو خواند.

ریابکوف: انتظار پیشرفت‌ در توافق هسته‌ای ایران داریم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه «پرس‌تی‌وی» درباره روند مذاکرات جاری در وین خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دو موضوعی که الان در دستورکار است، یعنی لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و همچنین اقدامات هسته‌ای، محورهای متعددی بوده که بین طرفین اختلاف وجود داشته که این اختلافات در پیش نویس نهایی که در وین ۶ حاصل شده به صورت مشهود وجود دارد.

علی باقری  البته افزود: «اختلافات به ویژه در موضوع هسته‌ای متعدد و متنوع است. در زمینه موارد اختلافی ما تاکنون هیچ پیشنهاد و ابتکاری از طرف مقابل دریافت نکردیم، ولی ما خودمان در چارچوب اصلاحات و پیشنهادهایی که به طرف مقابل ارائه دادیم دیدگاه خود را در خصوص موضوعات اختلافی بیان کرده و به طرف مقابل ارائه دادیم.

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است. روز یکشنبه نیز جلسه کارگروه کارشناسی سوم در هتل کوبورگ برگزار شد.

سرگئی ریابکوف در مصاحبه روز دوشنبه (امروز) خو با ریانووستی، درباره مواضع آمریکا علیه این کشور با توجه به تحولات اوکراین هم اظهارنظر و مواضع ضد روسی واشنگتن را محکوم کرد.

این دیپلمات ارشد مسکو گفت: «آمریکایی‌ها به طور غیرقابل توضیحی بر این ایده متمرکز شده‌اند که تهدید "تهاجم روسیه" به اوکراین وجود دارد. این مساله موضوعیت ندارد و نمی‌تواند چنین چیزی درست باشد. آنچه ما در سرزمین خودمان انجام می‌دهیم، ربطی به دیگران ندارد و آنها از حق اخلاقی و حق سیاسی برای مطرح کردن این موضوع برخوردار نیستند».