شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لایحه بودجه#بودجه ۱۴۰۱#سال گذشته

تغییرات چشمگیر ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ +جدول

تغییرات چشمگیر ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مقایسه با بودجه امسال / افزایش ۹۰ درصدی درآمد نفتی و رشد ۳۷ درصدی هزینه حقوق کارمندان+ جدول

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان میدهد برخی ارقام لایحه نسبت به لایحه سال گذشته تغییرات چشم گیری داشته اند.

به گزارش مشرق، در لایحه بودجه ۱۴۰۱  شاهد تغییرات قابل توجهی نسبت به بودجه سال جاری هستیم، به عنوان مثال  بر اساس لایحه بودجه، براساس لایحه بودجه حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر در سال آینده به طور متوسط به میزان ده درصد به گونه‌ای افزایش می‌یابد تا طبقات پایین تر از درصد افزایش بیشتری برخوردار شوند. در قانون بودجه سال جاری شاهد افزایش ۲۵ درصدی حقوقها بودیم.

حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از چهل و پنج میلیون ریال کمتر باشد. همچنین طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱ سن بازنشستگی دولتی دو سال افزایش یافت.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، نرخ حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی از ۴ درصد به ۱ درصد کاهش یافت. در بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی معادل ۲۲۳۱ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان تعیین شده است.    این در حالی است که در بودجه سالجاری این رقم به میزان ۱۵۷۱ هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان بوده و با افزایش ۴۲ درصدی مواجه شده است.  

بازگشت الزام حذف یارانه بگیران متمول در لایحه بودجه

از سوی دیگربعد از آنکه در بودجه سال جاری مجلس و دولت به حذف بند مربوط به حذف یارانه‌بگیران رای داده بودند بار دیگر در بودجه سال آینده دولت بر حذف خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه تاکید کرده است.

طبق بند «ب» تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.

جنجالی ترین تغییر بودجه ۱۴۰۱/ خبری از تخصیص ارز ۴۲۰۰ نیست؛ نرخ تسعیر ارز در بودجه فقط ۲۳ هزار تومان

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به مجلس ارائه شد در تبصره‌ها خبری از پرداخت ارز ترجیحی نیست و به نظر می‌رسد دولت برنامه خود برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در سال آینده اجرایی خواهد کرد.

با این حال در جدول تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در دو ردیف مبالغی را برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در نظر گرفته است به طوری که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده و در بخش دیگر ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوطه پیش بینی شده است.

گفتنی است، در قانون بودجه سال جاری عملا سه نرخ محاسباتی ارز وجود داشت، اول نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و درکنار آن نرخ ارز ۱۷۵۰۰ تومانی برای تسعیر ارز شرکتهای دولتی از حجمله شرکت نفت. همچنین میانگین وزنی نرخ ارز در بودجه ۱۱۵۰۰ تومان بود که بر این اساس عملا نرخ ارز دو برابر شده است.

تغییر نرخ خوراک واحدهای بزرگ تولیدی

بر اساس جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت  در نظر  دارد با  اصلاح قیمت سوخت صنایع عمده به میزان ۹۴ هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان منابع حاصل از هدفمندی را افزایش دهد. منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰% نرخ خوراک پتروشیمی‌ها معادل ۹۴.۴ هزار میلیارد تومان خواهد شد. در قانون بودجه ۱۴۰۰ دریافتی حاصل از فروش گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده ۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود.

ارقام مهم کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ و مقایسه ی آن با قانون بودجه ۱۴۰۰ به همراه درصد تغییرات آن ، به شرح زیر می باشد:

-درامد نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به  با سقف اول بودجه سال جاری، ۹۰ درصد افزایش و نسبت به سقف دوم بودجه سال جاری حدود ۹ درصد افزایش  پیدا کرده  است.

-درآمد مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال جاری حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

-درآمد حاصل از انتشار اوراق در لایحه بودجه۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال جاری حدود ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

-مجموع منابع دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال جاری حدود ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

-حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال جاری حدود ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

-مجموع مصارف دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال جاری حدود ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

بودجه ایران ,

منبع: تسنیم