شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نشست خبری

در نشست خبری پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس مطرح شد؛

تدوین سند زیارت در دست اقدام است

تدوین سند زیارت در دست اقدام است

نشست خبری پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه با حضور اسماعیل اکبریان نماینده تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی صبح امروز دوشنبه ۲۲ آذر ماه با حضور اسماعیل اکبریان نماینده تولیت آستان حضرت عبدالعظیم و معاون هماهنگی و توسعه موقوفات برگزار شد.

اکبریان در ابتدا با توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این اجلاسیه گفت: تاکنون جلساتی در کربلا، قم، کاظمین و مشهد یا حضور تولیت‌ها برگزار شد و نتایجی خوبی نیز به همراه داشت. اما بروز و شیوع ویروس کرونا کمی با مشکل روند برپایی آن را مواجهه کرد.

وی با اشاره به آستان های مشارکت کننده در این اجلاسیه گفت: آستان های ایران متشکل از آستان قدس رضوی،آستان حرم حضرت معصومه (س) در قم، آستان حرم احمد بن موسی شاهچراغ (س)،آستان حرم حضرت عبدالعظیم (س)، نماینده ولی فقیه در بعثه، سازمان اوقاف و امور خیریه و تولیت مسجد مقدس جمکران از جمله نهادهایی هستند که در این اجلاسیه مشارکت دارند.

اکبریان با تاکید بر اینکه طرح‌های خوبی در این اجلاسیه مورد بررسی می‌شود، اظهارداشت: پروژه‌های مشترکی قرار است برگزار شود. پیرو این مساله دبیرخانه‌ای با نمایندگان آستان ها راه اندازی شد که برنامه ریزی با هدف تبلیغ و گسترش معارف اسلامی را برعهده دارد.

وی با اشاره به تشکیل هفت کارگروه ذیل این اجلاسیه ادامه داد: این اجلاسیه هفت کارگروه در زمینه‌های فرهنگی، قرآنی، فناوری اطلاعات، اجتماعی، عمرانی و خانواده تشکیل داد که کارهای تخصصی با موضوعاتی در همان زمینه را انجام می‌دهند.

وی گفت: یکی از پروژه‌های پژوهشی تنظیم سند زیارت است که در حال حاضر مشغول انجامش هستیم. همچنین منشور زائر و حقوق زائر نیز از دیگر فعالیت‌های پژوهشی است که مشغول آن هستیم. تعیین تکلیف حقوق زائر و اینکه چه حقی در قانون می‌تواند داشته باشد از دیگر فعالیت‌هایی است که از سوی اجلاسیه در حال انجام است. انتقال تجربیات مثل موقوفات و بهره برداری بهتر از آن، انجام فعالیت‌هایی در حوزه قرآنی با عنوان «من قرآن را دوست دارم» از دیگر مباحث مطرح شده در این اجلاسیه خواهد بود. این طرح قرآنی با هدف فراگیری عموم مردم با قرآن و انس بیشتر آنها در حال انجام است.

نماینده تولیت آستان حرم حضرت عبدالعظیم (س) با بیان برنامه های دیگر این اجلاسیه گفت: طرح مهدویت یکی دیگر از طرح‌هایی است که می‌تواند برنامه‌های مشترکی با تأثیر بیشتر ارائه کند. در گذشته همه آستان ها برنامه‌های مهدوی اجرا می‌کردند، اما با این اجلاسیه برنامه‌ها با هماهنگی و کیفیت بهتر برگزار خواهند شد.

وی ادامه داد: بهره بری از موقوفات، چگونگی درآمد بهتر برای آستان های مقدس از دیگر مسائلی است که در این اجلاسیه ها مورد نظر قرار خواهد گرفت.

موضوع سوغات مسأله‌ای است که باید طراحی و بار فرهنگی خاصی و تأثیر فرهنگی خاصی روی آن مدنظر قرار گیرد. ما حدوداً در سال بیش از صد میلیون زایر داریم که سوغاتی مخصوص شهر می‌تواند به زمینه بهره برداری فرهنگی بیانجامد.

اکبریان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص چگونگی حضور گردشگران خارجی در اعتاب مقدسه و راهکارهای این اجلاسیه برای شناسایی هرچه بیشتر فرهنگ اسلامی به گردشگران خارجی، تصریح کرد: یکی از مباحثی که مطرح می‌شود حضور گردشگران خارجی است که اگر از اهل کتاب باشند در بعضی از حرم های ائمه امکان حضور ندارند.

وی در خصوص حجاب بانوان خارجی گفت: در خصوص حجاب هر ملتی حجاب خاص خودشان را دارند. در خصوص اهل کتاب با هماهنگی خاصی که می‌شود آنها حضور پیدا خواهند کرد چرا که برای خود آنها از منظر فرهنگی بسیار جالب است و حتی افرادی بوده اند که مسلمان نبوده اما به ائمه شیعیان اعتقاد راسخ و ویژه ای داشته اند.

گفتنی است، «پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه (س)، حجت الاسلام کلانتری تولیت آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) (شاهچراغ)، حجت الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، حجت الاسلام رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه در محل هتل کرامت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار خواهد شد.