شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##اقتصاد#کشور#آستانه#خطری#بزرگ

اختصاصی گسترش نیوز؛

اقتصاد کشور در آستانه خطری بزرگ

شافعی گفت: چنانچه بخش صادرات کشور نتواند از شرایط مناسبی برخوردار باشد و منابع ارزی مورد نیاز خود و کشور را تامین کند اقتصاد ما با خطری جدی مواجه خواهد شد.

نمایشگاه اقتصاد کشور در آستانه خطری بزرگ

رییس اتاق بازرگانی و کشاورزی ایران در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که امروز در محل سالن همایش خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: ما زمانی می توانیم تغییری مثبت در روند حرکتی خود ایجاد کنیم که صحبت ها و دغدغه های امروز ما با صحبت های سال گذشته متفاوت باشد. متاسفانه صحبت ها و مسائلی که در جلسه امروز مطرح شد همان چالش ها و صحبت های ۳۰ سال گذشته است. امیدواریم که صادرکنندگان در سال آینده موضوعات و چالش های جدیدی را مطرح کنند.

شافعی افزود: در شرایط کنونی صادرکنندگان با مشقت، ملالت، نامهربانی و در برخی مواقع با برخوردهای اهانت آمیز اقدام به صادرات می کنند. این امر به حق موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر رقم صادرات کشور در ۳۰ سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم در می‌یابیم که ما رشدی در صادرات خود نداشته ایم‌. به عنوان مثال ما در سال ۲۰۱۹ میزان ۵۸/۴ میلیارد صادرات داشته ایم و این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۵۸/۹ میلیارد رسیده است. این در حالی است که در مدت این ۳۰ سال تمام کشور های همتراز ما رشد بسیار چشمگیری را در حوزه صادرات خود داشته اند. آمارها نشان می دهد که تا کنون ۵۰ درصد از صادرات کشور، صادرات نفت بوده و بخش اعظمی از ۵۰ درصد باقی مانده نیز خام فروشی بوده است.

وی افزود: تنها ۱.۵ درصد از صادرات کالاهای ما صادرات کالاهای دانش بنیان است که این موضوع برای آینده صادرات کشور خطرناک است. بنابراین از دولت انتظار می رود که در شرایط کنونی تمام هم و غم خود را برای تامین ارز کشور از طریق صادرکنندگان به کار ببندد.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه تاکید کرد: چنانچه بخش صادرات کشور نتواند از شرایط مناسبی برخوردار باشد و منابع ارزی مورد نیاز خود و کشور را تامین کند اقتصاد ما با خطری جدی مواجه خواهد شد.

این خبر تکمیل خواهد شد.