حسن هدایت، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: همانطور که از نام سینمای خانگی مشخص است، نظارت بر محتوای آثار این رسانه باید بر عهده وزارت فرهنگ و در واقع سازمان سینمایی باشد چراکه آثار شبکه نمایش خانگی یا همان سینمای خانگی از هیچ شبکه تلویزیون پخش نمی‌شوند و هیچ ارتباطی با ساختار تلویزیون ندارند و در واقع این رسانه یک بازار است که در تمام دنیا هم کمپانی‌ها وظیفه نمایش آثار خودشان را بر عهده می‌گیرند.

هدایت تصریح کرد: مشکل اصلی سازمان صداوسیما این است که به جای قوی کردن ساختار خودش و تولید آثار با کیفیت که بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند شبکه نمایش خانگی را به چشم رقیب می‌بیند و سعی دارد این رسانه را پائین بکشد تا بتواند ضعف‌های خود را کمرنگ کند و این کار را با در دست گرفتن نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی انجام می‌دهد که بهانه‌اش هم اینگونه مطرح می‌کند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ساخت سریال ندارد و این بهانه از نظر من کاملاً غیر عقلایی و غیر منطقی است. سریال‌سازی در تاریخ هم از سینما آغاز شده و پس از ساخت آثاری چون «تارزان» تلویزیون به وجود آمد و سریال‌سازی را ادامه داد.

او افزود: منطقی که تلویزیون مطرح می‌کند، درست نیست. تلویزیون به جای چنین استدلال‌های بی اساسی بهتر است نگاه بسته‌اش را کنار بگذارد. تلویزیون با نگاه بسته‌ای که دارد و بی‌توجهی به جامعه، از جامعه نیز فاصله گرفته و آثارش کم مخاطب شده است و می‌خواهد با تحت کنترل قرار دادن شبکه نمایش خانگی جلوی پیشرفت این رسانه را بگیرد تا رقابتی که قطعاً در آن شکست خورده است از بین برود. به همین دلیل باید جلوی این اتفاق گرفته شود و تنها راه آن نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آثار شبکه نمایش خانگی است.

هدایت درباره حذف پروانه ساخت در سینمای ایران گفت: حذف پروانه ساخت در سینمای ما درخواستی عاقلانه نیست. امروز که پروانه ساخت در سینمای ما وجود دارد با انبوهی از آثار ضعیف مواجه هستیم که برخی با پول‌های بلاتکلیف یا پول‌های بادآورده ساخته شده‌اند و اگر پروانه ساخت حذف شود با تعداد زیادی از آثار ضعیف مواجه هستیم که انتظار دارند پروانه نمایش بگیرند و اکران شوند. امروز که وزارتخانه‌ای پروانه ساخت می‌دهد خودش را در قبال آثار مسئول می‌داند و نسبت به صدور پروانه نمایش اقداماتی انجام می‌دهد اما اگر این مسئولیت وجود نداشته باشد دیگر یک بلبشوی بزرگ را شاهد خواهیم بود. با حذف پروانه ساخت مسئولیت وزارت ارشاد حذف می‌شود و این مسئولیت نباید بر عهده بخش خصوصی قرار بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: اما نکته مهم درباره این موضوع این است که در صدور پروانه ساخت وزارت ارشاد سعه صدر داشته باشد و جلوی رانت و صدور مجوز برای برخی افراد خاص بدون هیچ مشکل را بگیرد. فضا باید کمی بازتر شود و از طرفی وزارت ارشاد جلوی تولید بی رویه کارگردان را بگیرد. امروز در کشورمان شاهد وضعیتی هستیم که تعداد کارگردان‌ها از تعداد بازیگران بیشتر می‌شود و اگر جلوی این رویه را بگیریم آبروداری و حفظ سرمایه در سینمای ما رخ می‌دهد.

او افزود: به اعتقاد من قانون بد بهتر از بی قانونی است و من تصور می‌کنم پروانه ساخت به عنوان یک قانون باید حفظ شود اما قطعاً با کمتر شدن ممیزی و محدودیت‌ها موافق هستم. با حذف مطلق ممیزی موافق نیستم و به نظر من ممیزی اگر منطقی باشد اتفاق بسیار خوبی است و جلوی هرج و مرج را می‌گیرد. وزارت ارشاد باید اعمال سلیقه‌های جهت‌دار و سیاست‌زده را کنار بگذارد چرا فرهنگ و هنر شأن بالاتری دارد و شأن آن از جبهه‌بندی‌های سیاسی بالاتر است. اگر بتوانیم به اندازه یک بند انگشت کاری کنیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سیاست‌بازی و جبهه‌بندی پرهیز کند قطعاً در راستای رشد فرهنگ و هنر کشورمان گام بزرگی برداشته‌ایم.

انتهای پیام//