شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیگار
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 22 آذر

استعمال سیگار خارجی جرم است

کدخبر: 461341
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 22 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

22 آذر 1351؛ کنترل قیمت‌ها بر عهده شهرداری پایتخت است

اتاق اصناف طرح‌هایی برای مبارزه با گرانفروشی و تعدیل و تثبیت قیمت‌ها تهیه کرده است. این طرح‌ها مبتنی‌بر مطالعات اقتصاد شهری و آمارهایی است که کارشناسان در اختیار اتاق قرار داده‌اند.

امروز یک مقام در اتاق اصناف فاش کرد که برنامه‌های اتاق اصناف برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌های مواد مصرفی و به‌منظور تعیین و تثبیت نرخ‌های عادلانه به‌زودی برنامه وسیعی را به مورد اجرا می‌گذارد.

همین مقام افزود: سیاست اتاق اصناف برای کنترل نرخ‌ها در دو مرحله اعمال می‌شود: مورد اول که می‌توان طرح کوتاه مدت بر آن نام نهاد مربوط به نرخ‌گذاری اجناس و بازرسی شدید برای جلوگیری از گرانفروشی است.

در حالی که هدف اصلی «اتاق» کنترل قیمت‌ها از مرکز تولید تا بازارهای مصرف است که برای اجرای این منظور برنامه‌های درازمدت تهیه خواهد شد. زیرا «اتاق» اعتقاد دارد برای ثبات قیمت‌ها باید هزینه تولید را سنجید و وضع بازارهای مصرف را در نظر گرفت و عامل اصلی افزایش نرخ‌ها را که «واسطه‌ها» موجب آن می‌شوند، از بین برد.تا تعیین محل اتاق اصناف و استقرار ادارات داخلی آن و تعیین بازرسان اتاق، وظیفه کنترل و نظارت نرخ‌ها همچنان به عهده شهرداری پایتخت است.

وزیر کشور نیز طی نامه‌ای که به شهردار پایتخت نوشته وظیفه کنترل نرخ‌‌ها را تا اطلاع ثانوی به ماموران شهرداری محول کرده است.

ایران چند نیروگاه برق اتمی خواهد داشت

 سمپوزیوم بررسی مسائل استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران در مرکز اتمی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

در جلسه افتتاحیه، مهندس ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی، دکتر هوشنگ نهاوندی، رئیس دانشگاه تهران و دکتر هوشنگ روحانی‌نژاد، رئیس مرکز اتمی دانشگاه تهران سخنرانی کردند. دکتر نهاوندی در نطق خود گفت: به دلیل آنکه ما نمی‌توانیم از تمدن غرب عقب بمانیم باید بهترین روش‌ها را انتخاب کنیم تا در سال‌های آینده در ردیف اول تکامل و تمدن قرار گیریم، پس توجه ما به ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران از این استنباط ناشی می‌شود.

رئیس دانشگاه گفت: در طول برنامه ششم حجم برنامه‌های صنعتی گسترش خواهد یافت و این امر استفاده از اتم برای تولید نیروی برق را ضروری جلوه می‌دهد و ما تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده و ادامه می‌دهیم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان جلسه افتتاحیه سمپوزیوم به خبرنگار اطلاعات گفت که در آینده‌ای نه چندان دور ایران دارای چند کارخانه ]نیروگاه[ برق اتمی خواهد شد.

22 آذر 1361؛ استعمال سیگار خارجی جرم است

سید ابوالقاسم هزاوه‌ای، نماینده دادستانی انقلاب اسلامی ویژه امور صنفی در شرکت دخانیات ایران گفت: اصولا خرید و فروش و حتی استعمال سیگار خارجی از قبیل وینستون، کنت و غیره جرم است و دادسرای ویژه امور صنفی و بازرسان شرکت دخانیات با افراد خاطی شدیدا مبارزه می‌کنند. وقتی که ما توسط شرکت دخانیات عرصه سیگار خارجی را ممنوع اعلام کردیم اگر در دست یک نفر سیگار خارجی دیدیم چون از مجرای غیرقانونی وارد شده پس مصرف آن نیز غیرقانونی است. اینها از طریق ستادهای بیست‌گانه و کمیته‌ها دستگیر می‌شود و به مجازات خواهند رسید.

برادر هزاوه‌ای درخصوص طرح توزیع سیگار گفت: مسلما طرحی که هم‌اکنون اجرا می‌شود در ابتدای امر یک نارسایی‌ها و نابسامانی‌هایی در بردارد، در ابتدای این طرح پیش‌بینی می‌شد که ممکن است مشکلاتی به‌وجود آید اما بحمدالله عملا طرح موفق بود، ولی باز هم از گوشه و کنار ازجمله میدان انقلاب گزارش می‌رسد که عده‌ای سیگار خارجی و یا سیگار ممنوعه را از مجرای غیرقانونی وارد و عرضه می‌کنند که به محض اطلاع گشتی‌ها به محل اعزام شدند و متخلفین را دستگیر کردند.

عاملین فروش سیگار نزد شرکت دخانیات وثیقه دارند که در صورت تخلف وثیقه‌ها به نفع بیت‌المال مصادره خواهند شد.

در مورد کمبود سیگار بهمن سوال شد، وی در پاسخ گفت: شرکت دخانیات 10 نوع سیگار عرضه کرده است. مردم خودشان باید مراعات کنند که اگر بهمن نبود سیگار دیگری که موجود هست خریداری کنند نه اینکه به فروشنده اعتراض کنند که چرا بهمن نیست و ما حتما سیگار بهمن می‌خواهیم. این یک حالت روانی و تلقینی است وگرنه تمام سیگارها از توتون درست می‌شود و اکثرا آنها فیلتر دارند و در اصل فرقی میان آنها نیست.

هزاوه‌ای ادامه داد: در کشوری که مردمش مشت گره کرده خود را بلند کرده و می‌گویند مرگ بر آمریکا، درست نیست که با دست دیگر سیگار وینستون بلند کرده و بگویند بسته‌ای 60 تومان.

22 آذر 1371؛ تشریح اوضاع اقتصادی ایران برای روسای بانک‌های آلمان

مقامات بانک‌های بزرگ آلمان و رئیس بانک مرکزی کشورمان در فرانکفورت روابط مالی-بانکی دو کشور را بررسی کردند.

در این مذاکرات که به طور جداگانه صورت گرفت، بانک‌های بزرگ آلمان از جمله دویچه بانک، در زدنر بانک، کومرز بانک و برلینر بانک از تحولات اقتصادی و اصلاحاتی اساسی در سیستم اقتصادی ایران استقبال کردند و آمادگی خود را برای ادامه همکاری‌های اعتباری و مالی با ایران اعلام کردند.

دکتر عادلی گفت: اصلاحاتی که رئیس‌جمهوری ایران در طول چند سال مسوولیت خود به‌وجود آورده، ساختار زیربنایی اقتصادی کشور را به‌طور اساسی متحول ساخته و موفقیت‌های کم‌نظیری را نصیب ایرن کرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، کاهش کسری بودجه از 12 درصد به 2.5 درصد، رشد تولید 8 درصدی، افزایش ذخایر پولی به میزان 120 درصد رشد فروش سهام کارخانه‌های دولتی از دو میلیارد به 487 میلیارد ریال در سه سال گذشته و پیش گرفتن از ارقام پیش‌بینی‌شده در برنامه 5 ساله را از جمله موفقیت‌های اقتصادی ایران ذکر کرد.

وی گفت: موفقیت‌هایی که ظرف سه سال گذشته نصیب اقتصاد ایران شده است، در سایر کشورها مثل ترکیه و مصر حداقل 10 سال وقت گرفته است. عادلی در این گفت‌و‌گوها اظهار کرد: دولت ایران در ادامه اصلاحات اقتصادی مصمم است و کمترین تردید نشان نخواهد داد.

وی افزود: به زودی اعمال نرخ واحد ارز در معاملات خارج انجام خواهد گرفت و دولت ایران همچنین مصمم است کسری بودجه خود را در سال 1372 به صفر برساند.وی افزود: ذخیره ارزی لازم برای اجرای موفقیت‌آمیز سیاست ارزی با نرخ شناور ایجاد شده است.

22 آذر 1391؛ رکوردشکنی بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی

تازه‌ترین آمارهای منتشرشده، جهش بی‌سابقه‌ای را در رشد بدهی‌های بانک‌های تجاری به بانک مرکزی نشان می‌دهد.

طبق داده‌ها، حجم بدهی‌های بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در سه ماه ابتدایی سال‌جاری بیش از 3.5 برابر شده است. این آمار نشان می‌دهد افزایش بدهی بانک‌ها به مرز هشدار رسیده است و کفه ترازوی منابع و مصرف بانک‌ها را دچار عدم تعادل عمیق کرده است.

مطابق داده‌های بانک مرکزی، بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در سه ماه اول سال جاری و در فاصله پایان اسفندماه 90 تا پایان خرداد 91 رشدی 268 درصدی را به خود دیده است.مطابق اطلاعات انتشاریافته در نشریه «گزیده آمارهای اقتصادی» در پایان اسفند 90، حجم بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی به میزانی تقریبا معادل 3350 میلیارد تومان بوده است، حال آنکه پس از سه ماه و در پایان خرداد 91 حجم این بدهی‌ها از 12 هزار و 320 میلیارد تومان نیز عبور کرده است.