به گزارش برنا، در نشست فراکسیون زنان باوزیر ورزش و جوانان، اعضای فراکسیون زنان به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود در خصوص ورزش بانوان پرداختند. در این دیدار رئیس فراکسیون زنان مجلس ضمن تقدیر از وزیر ورزش به دلیل انتصاب‌های تخصصی در حوزه ورزش بانوان و ورزش همگانی گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در بُعد قهرمانی و در بازدید از تیم‌های المپیکی و همچنین جمع‌ ورزشکاران به ما نمایندگان منتقل شده بحث بیمه ورزشکاران خانم و برگزاری مسابقات لیگ بانوان است.

وی با بین اینکه برگزاری مسابقات لیگ موجب اشتغال بانوان در طول سال نیز خواهد شد، افزود: این مسئله موجب بیشتر دیده شدن ورزش بانوان و توجه بیشتر سایر مسئولان به حوزه ورزش بانوان می‌شود.

رئیس فراکسیون زنان، پخش تلویزیونی مسابقات ورزش بانوان و پوشش رادیویی این مسابقات را یکی از ضرورت‌های مهم برای جذب اسپانسر برای ورزش بانوان دانست و اضافه کرد: در زمینه لباس ورزشی برای بانوان نیز می‌توان با توسعه این پوشش در کشورهای اسلامی چنین فرهنگی را در دنیا جا انداخت.

رئیس فراکسیون زنان مجلس نسبت به تدوین قوانین برای حل مشکلات بانوان اعلام آمادگی کرد و گفت: هرگونه حمایتی در زمینه حل مشکل خروج بانوان ورزشکار از کشور، استعدادیابی آنها و حمایت‌های لازم در لایحه بودجه 1401 از ورزش بانوان را انجام خواهیم داد.

 
نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی

هاجر چنارانی عضو فراکسیون زنان مجلس نیز با اشاره به صعود تیم فوتبال بانوان نیشابور به لیگ برتر فوتبال بانوان خواستار بهره‌برداری از ورزشگاه شهر نیشابور شد که حدود 97درصد پیشرفت فیزیکی داشته و می‌تواند موجب توسعه ورزش نیشابور شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس خواستار انتصاب بیشتر رؤسای خانم برای فدراسیون‌های ورزشی شد و از وزیر ورزش درخواست کرد نسبت به حل مسئله رئیس فدراسیون ژیمناستیک، شخصاً ورود کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خواستار تأسیس پارک بانوان در شهرستان‌ها شد تا محیطی مناسب برای ورزش بانوان باشد.

سارا فلاحی نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس نیز ضمن دعوت از وزیر ورزش برای بازدید از پروژه‌های عمرانی تأکید کرد: تا زمانی که ذهنیت مسئولان ارشد ورزش کشور نسبت به بانوان تغییر نکند و ورزش بانوان مستقل از ورزش آقایان دیده نشود شاهد پیشرفت در این حوزه نخواهیم بود.

نماینده مردم ایلام در مجلس با تأکید بر اینکه نباید از ورزش بانوان به صورت ویترینی استفاده شود، تصریح کرد: این ذهنیت برای تلطیف فضای ورزش کشور باید در مدیران تغییر کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه لازم است برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز تمهیدات ویژه اتخاذ شود، افزود: عده‌ای به دنبال این هستند تا با مهم جلوه دادن این موضوع ورزش کشور را تحت تأثیر قرار دهند.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس یادآور شد: با توجه به شرایط ارزی که کشور با آن مواجه است نباید فدراسیون‌های ورزشی از نمایندگان مجلس دعوت کنند تا همراه آنها در مسابقات خارج از کشور حضور یابند، این مسئله جز هزینه اضافی برای کشور، فایده دیگری ندارد.

فاطمه رحمانی نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز با اشاره به اینکه در ذیل ماده 94 برنامه ششم توسعه به ورزش بانوان پرداخته شده است، گفت: اگر همین توجهات قانونی قید شده در برنامه ششم اجرایی شود بسیاری از استعدادها شکوفا خواهد شد. توجه به ورزش بانوان باید در برنامه هفتم توسعه نیز گنجانده شود.

وی با تأکید بر اینکه انتظار داریم امکانات ورزشی در روستاها برای بانوان مهیا باشد، افزود: علیرغم اینکه بانوان ظرفیت خود را در حوزه مدیریت نشان دادند اما در استان‌ها و فدراسیون‌های ورزشی از بانوان استفاده نمی‌شود.

پروین صالحی مبارکه عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه برای پیشگیری از هر معضل اجتماعی باید به ورزش توجه شود، افزود: بسیاری از مشکلاتی که امروز در حوزه‌های انتخابیه با آن مواجه هستیم در صورت جدی گرفتن حوزه ورزش خنثی خواهد شد.لازم است امکانات ورزش بدنسازی در حد عمومی برای بانوان در سراسر کشور فراهم باشد تا نسبت به بروز بسیاری از امراض پیشگیری شود.

وی ادامه داد: لازم است در شهرهای بزرگ 4 باغ بانوان و در شهرهای کوچک یک باغ مخصوص بانوان به منظور ورزش آنها احداث شود تا بانوان راحت‌تر بتوانند به ورزش خود بپردازند.

صالحی ادامه داد: پیوست فرهنگی نیز باید در کنار بسیاری از فعالیت‌های ورزشی در نظر گرفته شود تا هنجارهای جامعه شکسته نشود.

 
نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی

زهرا شیخی مبارکه با بیان اینکه در طب ایرانی ابن سینا 6 رکن اساسی برای سلامت در نظر گرفته شده که یکی از مهمترین آنها ورزش است، گفت: بسیاری از سرطان‌های شایع روز دنیارا می‌توان با ورزش کردن از بین برد.

وی ادامه داد: نسبت به افزایش ورزش‌های همگانی با ایجاد فضا باید اقدامات لازم صورت گیرد ولی متأسفانه شاهد این هستیم که در کلانشهری همچون اصفهان سرانه ورزشی بسیار پایین است. متأسفانه امکانات ورزشی وزارت ورزش در استان‌ها در اختیار بنگاه‌های خصوصی قرار گرفته و وقتی ورزشکاران می‌خواهند از آن استفاده کنند باید هزینه سنگینی را بپردازند.

وزیر ورزش: تلاش برای حضور بانوان در همه رشته‌های ورزشی با رعایت حجاب اسلامی 

سید حمید سجادی هزاوه نیز فراکسیون زنان را یکی از بازوهای مشورتی بسیار خوب برای توسعه ورزش بانوان ارزیابی و تصریح کرد: از ورزش به عنوان ابزار تعلیم و تربیت استفاده می‌شود و در کنار این موضوع ورزش، شاخصی برای افزایش نشاط و سلامت جامعه نیز محسوب می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان افزود: ضلع دیگر ورزش امروز ورزش قهرمانی است که ما تلاش داریم در حوزه بانوان با رعایت پوشش اسلامی شاهد حضور بانوان در عرصه‌های بین‌المللی باشیم.

سجادی با بیان اینکه تلاش داریم بانوانمان در تمامی عرصه‌ها حضور داشته باشند، ادامه داد: البته در برخی رشته‌ها مانند رشته‌های رزمی سنگین یا ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با توجه به شرایط این مسابقات امکان حضور بانوان وجود ندارد

مریم کاظمی‌پور معاونت توسعه ورزش زنان با اشاره به موفقیت‌های نادر بانوان در دوره اخیر عنوان کرد: حضور تیم ملی فوتبال بانوان در مرحله دوم جام ملت‌های آسیا، حضور تیم ملی هندبال در مسابقات جهانی و کسب مدال ورزشکار وزنه‌برداری ایران از جمله مواردی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

وی افزود: همچنین برای نخستین بار پس از 4 دوره شرکت کردن در مسابقات ورزش جانبازان و معلولین توانستیم به مقام قهرمانی در این حوزه دست یابیم و این موفقیت‌ها رقم نمی‌خورد مگر اینکه حمایت‌های وزیر ورزش از بانوان را نمی‌داشتیم.

کاظمی‌پور با بیان اینکه مأموریت داشتم از جانب وزیر ورزش در بدرقه تک تک تیم‌های ورزشی به مسابقات جهانی حضور یابم، اضافه کرد: امروز این موفقیت‌ها برای ما ارزش است که سه مرتبه سرود کشور و پرچم آنها در اسپانیا به دلیل درخشش ورزشکاران هندبال ما به اهتزاز درمی آید.

سرپرست معاونت توسعه ورزش زنان با بیان اینکه در ادوار گذشته بانوان ایرانی 93 کرسی جهانی داشتند، ادامه داد: روی کار آمدن دولت جدید 7 کرسی به این تعداد اضافه شد و این مهم می‌تواند در افزایش سهم ورزش بانوان کمک کند.

وی یادآور شد: در حوزه ورزش همگانی نیز اقدامات مهمی صورت گرفته که با هدایت دکتر سجادی در نظر داریم در دوران پساکرونا بانوانی که طی دوران کرونا در خانه بودند را به فعالیت‌های ورزشی سوق دهیم و در این زمینه طرح‌های متعددی را به منظور توسعه ورزش همگانی در نظر داریم.