شهر خبر

عرضه بی ام و ۵۲۰i با حجم موتور 1.6 لیتر، پیشرانه ۱۷۰ اسبی به بازار ترکیه + قیمت

اعمال مالیات‌های بالا روی پیشرانه‌های حجیم خبر جدیدی نیست و همین امر باعث شده خودروسازان از پیشرانه‌های کم‌حجم و توربو در محصولات خود استفاده کنند تا به این ترتیب از هزینه‌های بالا در امان بمانند. به همین خاطر است که شاید خبر عرضه سری ۷ چهار سیلندر در ترکیه را بشنوید اما آیا می‌دانستید که سری ۵ با پیشرانه بسیار کم‌حجم نیز در این کشور عرضه می‌شود؟

با اینکه سری ۵ موردبحث نشان ۵۲۰i را یدک می‌کشد اما در بطن خود پیشرانه ۲ لیتری را جای نداده بلکه از پیشرانه ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتون متر استفاده می‌کند. البته نباید گفت این نسخه از سری ۵ پایه در ترکیه خودرویی کم‌توان است زیرا در مدت ۷.۹ ثانیه از سکون به ‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر در ساعت را ثبت می‌کند.

قطعاً عملکرد این خودرو خیره کننده نیست اما برای افرادی که خواهان ثبت رکورد در نوربرگ رینگ نیستند پرفورمنس رضایت بخشی محسوب می‌شود؛ اما آنچه بیش از همه نظرات را به خود جلب می‌کند قیمت این سدان لوکس و میان سایز ب ام و در ترکیه است جایی که شاهد عرضه ۵۲۰i با بهای 1.498.100 لیتر معادل ۹۵۲۳۹ یورو هستیم که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

BMW-5-Series-2021-1024-6f-767x575.webp

برای مقایسه بد نیست بدانید ۵۲۰i عرضه شده در آلمان با پیشرانه قوی‌تر قیمت ۵۱۵۰۰ یورویی دارد. همچنین مدل پایه در آمریکا که از نوع ۵۳۰i می‌باشد با قیمت ۵۴۲۰۰ دلاری در دسترس می‌باشد. این موضوع تنها مختص BMW نیست و معمولاً اکثر خودروها در ترکیه قیمت بالاتری نسبت به بازارهای جهانی دارند و دلیل آن نیز به مالیات مصرف‌کننده ویژه‌ای مربوط می‌شود که روی حجم پیشرانه خودروها و قیمت آن‌ها اعمال می‌شود؛ به عبارت دیگر هرچقدر پیشرانه خودرو بزرگ‌تر باشد قیمت آن بیشتر خواهد بود.

ارگان‌های دولتی ترکیه تغییراتی در این قانون ایجاد کرده‌اند تا برخی از خودروهای رده میانی ارزان‌تر باشند ولی خب ۵۲۰i اصلاً در این بازه قرار نمی‌گیرد. به عنوان سخن پایانه و شوکه کننده تر باید گفت سری ۷ در نسخه ۷۴۰Ld xDrive هم قیمت حدود ۳۵۲۸۰۰ یورویی یا ۳۹۶ هزار دلاری در ترکیه دارد.

BMW-5-Series-2021-1600-45-767x575.webp