منصور حقیقت پور گفت: ما همان منطق دوران سعید جلیلی را در مذاکرات شاهد هستیم. آقای باقری با آقای جلیلی فرق زیادی ندارد.

منصور حقیقت‌پور، نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در مورد نتیجه مذاکرات برجامی که به تازگی از سر گرفته شده، گفت: «در حال حاضر افزایش صعودی قیمت دلار را شاهد هستیم که بازخورد موقت و روانی مذاکرات است. امیدوار هستیم که تیم جدید بتواند به توافقی منطقی و معقول برسد. لازمه دستیابی به یک توافق منطقی و معقول این است که تیم مذاکره کننده در فضایی سیاسی بتواند موضوعات منطقی قابل دسترس را مطرح و پیگیری کند. به نظر می‌رسد که تیم جدید نیازمند زمان است تا اهداف و برنامه‌های خود را دنبال کرده و از دل مذاکرات خارج کند.»

*ما باید با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کردیم اما با اروپا مذاکره می‌کنیم

این نماینده سابق ادامه داد: «بالاخره کار سخت است. ما با کسی در حال مذاکره هستیم که روبه‌روی ما ننشسته‌است. در واقع کسی رو به روی ما نشسته‌است که اختیار ندارد. ما باید مذاکره اصلی را با آمریکا داشته‌باشیم. آمریکا به دلیل خطایی که در جریان برجام انجام داد در مذاکرات حضور ندارد. اما با اروپایی مذاکره می‌کنیم که اختیار ندارد و دستور می‌گیرد. این یکی از معضلات ما ست.»

او افزود: «آمریکایی‌ها باید تعهدات خود را اجرایی کنند و تحریم‌ها را بردارند. باید پشت میز بنشینند و صحبت و مذاکره کنند. ما با اروپایی صحبت می‌کنیم که از خود اختیار ندارند. منهای روسیه و چین که اختیارات لازم را دارند،‌کشورهای اروپایی در کنترل عملیاتی آمریکایی‌ها هستند.»

*اهداف قابل دسترس طراحی شود

حقیقت‌پور در مورد ترکیب تیم مذاکره‌کننده و احتمال تکرار مذاکرات در دوران سعید جلیلی نیز توضیح داد: «بالاخره الان ما همان منطق دوران سعید جلیلی را در مذاکرات شاهد هستیم. آقای باقری با آقای جلیلی فرق زیادی ندارد. من فکر می‌کنم باید متناسب با فضایی که در آن قرار داریم،‌ اهداف قابل دسترس طراحی کنیم تا به آن دست بیابیم وگرنه مسائل حل نشده میان ما و این کشورها زیاد است و نمی‌توان همه را حل و فصل کرد.»

* اگر می‌خواهیم این روند متوقف شود باید به تعهدات بازگشت

این نماینده پیشین در پایان گفت: «امیدوارم در مذاکرات بعدی انعطاف بیشتری از طرفین شاهد باشیم. به هر حال در مذاکرات چیزی را می‌دهند و چیز دیگری می‌گیرند و یک بده و بستان اتفاق می‌افتد. باید انعطاف‌پذیری در هر طرفین باشد تا به نتیجه رسید وگرنه می‌توان بحث‌های متعددی را مطرح کرد، انعطاف‌پذیر هم نبود و به نتیجه نرسید. کاملا مشخص و شفاف است. برجام یک سند بین‌المللی امضا شده‌است. آمریکایی‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند. ما هم باید به تعهدات‌مان عمل کنیم. آمریکایی‌ها عمل نکردند و ما هم در این شرایط به تقویت غنی‌سازی و افزایش سانتریفیوژها پرداختیم. اگر می‌خواهیم این روند متوقف شود باید به تعهدات بازگشت. امیدوارم این انعطاف در همه طرف‌ها وجود داشته‌باشد.»