شهر خبر

وزیر امور خارجه آمریکا به تایلند می‌رود

وزیر خارجه آمریکا قصد دارد به سه کشور جنوب شرق آسیا سفر کند که محور اصلی آن همکاری با این کشورها برای مقابله با چین خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا به تایلند می‌رود

به گزارش منیبان از خبرگزاری رویترز، دولت جو بایدن به دنبال تقویت همکاری های اقتصادی و امنیتی با کشورهای جنوب شرق آسیا است و سفر آتی (فردا) آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در همین راستا خواهد بود.

از جمله اهداف مهم دیگر این سفر ایجاد یک جبهه متحد علیه چین در منطقه آسیا- اقیانوسیه خواهد بود.

بلیکن قرار است دوشنبه ابتدا به اندونزی برود و پس از آن به مالزی و تایلند سفر می کند. این اولین سفر وی به جنوب شرق آسیا از زمان روی کار امدن دولت بایدن است.

جنوب شرق آسیا یکی از مناطق مهم مورد توجه آمریکا و چین بوده که اتفاقات و سیاست ها در این منطقه برای دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

" دنیل کریتن بریک" یک دیپلمات ارشد آمریکا در امور آسیا در این زمینه عنوان کرد، بلینکن همچنین در سفرش به جنوب شرق آسیا هدف دولت بایدن را برای ارتقاء سطح تعامل با مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا ( آ.سه.آن) دنبال خواهد کرد. از جمله اهداف واشنگتن در این زمینه تقویت تاسیسات زیربنایی امنیتی منطقه در مواجهه با اقدامات چین خواهد بود.

رویترز در ادامه عنوان کرد: دولت بایدن منطقه جنوب شرق آسیا را  در راستای  اقداماتش برای مقابله با قدرت فزاینده چین حیاتی می بیند اما نبود یک ساختار رسمی برای مراودات اقتصادی از زمانی که دونالد ترامپ یک توافق تجاری منطقه ای را در سال ۲۰۱۷ کنار گذاشت، توانایی های واشنگتن را برای اعمال نفوذ در جنوب شرق آسیا محدود کرد با این حال تنها چین توانست در این منطقه نقشش را گسترش دهد.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که دولت بایدن چه چارچوب اقتصادی را برای آینده در منطقه جنوب شرق آسیا متصور است اما " دنیل کریتن بریک" گفت که احتمالا تمرکز در این مسیر بر تسهیل فعالیتهای تجاری، اقتصاد دیجیتال، پویایی زنجیره عرضه، امور تاسیسات زیربنایی و انرژی پاک خواهد بود.

وبگردی