شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارشناسان

جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛

پایین‌ترین نرخ ابتلای روزانه در ۶ ماه اخیر ثبت شد/ دُز یادآور پاشنه آشیل مدیریت پیک ششم +نقشه و نمودار

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| پایین‌ترین نرخ ابتلای روزانه در ۶ ماه اخیر ثبت شد/ دُز یادآور پاشنه آشیل مدیریت پیک ششم + نقشه و نمودار

در حالی که رکورد کمترین میزان نرخ ابتلای روزانه در ۱۸۰ روز گذشته ثبت شد، کارشناسان بر این باورند که برای مدیریت کم‌هزینه پیک ششم نیاز به دریافت دُز یادآور است.

به‌ گزارش مشرق، بیستمین روز آذر ۱۴۰۰ کمترین نرخ روزانه ابتلا به ویروس منحوس در شش ماه گذشته ثبت شد که در نگاه اول می‌تواند خبر امیدوارکننده‌ای در مدیریت پاندمی باشد اما کارشناسان براین باورند که نباید آتش زیر خاکستر کرونا را در ایران نادیده گرفت.

در این شرایط کاهش چشمگیر نرخ ابتلا، بستری و درنهایت مرگ و میر در سراسر ایران اگرچه اصلی‌ترین دستاورد سطح قابل توجه واکسیناسیون در ماه‌های اخیر است، اما براساس تحقیقات رسمی انجام شده نباید فراموش کرد بعد ۳ ماهه سطح ایمنی بدن افراد واکسینه شده در مقابل ویروس رفته رفته کم شده و دریافت دُز یادآور تعیین کننده است.

به گفته این گروه در شرایطی که ویروس جهش یافته اُمیکرون در کشورهای همسایه ایران رسماً تایید شده است بی‌توجهی به خطر فعالیت این ویروس در کشور می‌تواند مشکلات عمده‌ای ایجاد کند و نباید با توجه به آمارهای جدید دچار اشتباه محاسباتی شد.

کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان ضمن اشاره به سطح مشارکت عمومی در طرح ملی واکسیناسیون معتقدند هنوز با توجه به عدم مشارکت گروهی از هموطنان نمی‌توان گفت که به سطح مطلوبی از ایمنی جمعی جامعه رسیده‌ایم و باید تا سطوح بیش از ۹۰ درصد جمعیت هدف روند واکسیناسیون ادامه داشته و دریافت دُز یادآور هم از سوی هموطنان جدی گرفته شود.

در این زمینه تحقیقات بین‌المللی از زمان شناسایی ویروس جهش یافته اُمیکرون نشان می‌دهد کسانی که دُز یادآور واکسن را دریافت کرده‌اند بیش از ۷۵ درصد و در برخی موارد تا ۹۰ درصد در مقابل بیماری سخت و مرگ با این ویروس جهش یافته ایمنی داشته و می‌توانند عامل موثری در شکست چرخه انتقال این ویروس در جامعه باشند.

به گفته کارشناسان یاد شده ویروس کرونا در کشور آفریقای جنوبی به این دلیل جهش یافته که سطح ایمنی جمعی جامعه با توجه به تعداد موارد واکسیناسیون پایین بوده است بنابراین نتیجه جانبی افزایش سطح واکسیناسیون در ایران نه تنها می‌تواند به حفظ سلامتی خود فرد کمک شایسته‌ای داشته باشد، بلکه بدون تردید مانع قابل توجهی در ثبت جهش‌های متعدد از این ویروس خواهد شد.

استان آذربایجان غربی/ ۹ شهر در وضعیت زرد

محمدامین ولی‌زاده، با اشاره به اینکه هم اکنون هفت شهر شاهین‌دژ، بوکان و مهاباد در جنوب استان و سلماس، چایپاره، شوط و چالدران در شمال استان به رنگ آبی کرونا درآمدند اظهار داشت: همچنین ۹ شهر نیز زرد بوده و تنها شهر نارنجی کرونایی آذربایجان‌غربی نیز اشنویه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی با اشاره به فوت چهار نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته افزود: تاکنون هفت هزار و ۱۸۱ نفر در استان قربانی کروناویروس شدند.

وی از ابتلای ۱۰۷ نفر دیگر خبر داد و گفت: در این رابطه نیز تاکنون ۳۲۱ هزار و ۹۱۸ نفر به بیماری کرونا آلوده شده و ۷۳ هزار و ۴۷۱ نفر نیز بستری کرونایی بهبود یافتند.

ولی‌زاده با اشاره به بستری ۵۰۹ نفر به خاطر سندروم حاد تنفسی در استان افزود: ۳۱ نفر نیز به علت مشکلات تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور شده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون ۳۱۵ بیمار مشکوک به کرونا و ۱۳۶ نفر بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به تداوم واکسیناسیون در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۴ هزار و ۹۰۵ نفر دیگر واکسن کرونا را دریافت کردند.

استان اصفهان/ ۴۲ مورد ابتلای جدید شناسایی شد

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۸۶۷ ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۴۲۷ هزار و ۴۴۶ نفر بوده که از این تعداد ۱۸۵ هزار و ۱۶۵ نفر به همین علت بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۱۲۴ هزار و ۸۶۳بیمار کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا بهبود یافتند، گفت: متأسفانه تا کنون ۱۷ هزار و ۱۴۰ نفر نتوانستند در برابر این ویروس مقاومت کنند و فوت شدند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲مورد جدید کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و ۷۶ بیمار کرونایی نیز در این مراکز بستری شدند که حال ۸۲ نفر آنها وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۴ خانواده هم داغدار مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به کرونا شدند.

عقدک تصریح کرد: در حال حاضر با ترخیص ۹۴ بیمار تعداد مجموع بستریان به ۳۹۹ بیمار با تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده و امیدواریم هر چه زودتر چرخه انتقال بیماری مسری کرونا قطع شود و هیچ بیمار بستری کرونایی نداشته باشیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان البرز/ ۳۰ بیمار جدید شناسایی شد

مهرداد بابایی، در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز ، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۷۹ هزار و ۷۲۰ نفر بوده است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۲۳۲ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند ، بیان کرد: از این تعداد، ابتلای ۵۶ نفر به بیماری کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است.

بابایی با بیان اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک باید تداوم پیدا کند، ادامه داد:متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داد و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۶۴۶۳ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه کمبودی در زمینه واکسن در استان البرز وجود ندارد، تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۳ هزار و ۲۴ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

استان اردبیل/ ۲۳ بیمار از مراکز درمانی مرخص شدند

شهرام حبیب‌زاده اظهار داشت: ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در استان اردبیل بستری شدند و در این مدت ۲۳ بیمار مبتلا به کرونا با بهبودی نسبی از بیمارستان‌ها مرخص شدند و متاسفانه یک بیمار نیز جان باخت.

وی بیان کرد: براین اساس در حال حاضر ۱۳۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳۹ بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تاکنون ۱ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۵۱ دز واکسن کرونا در استان تزریق شده که از این میزان بیش از ۸۹۷ هزار دز اول، ۷۵۷ هزار دز دوم و ۳۲ هزار دز سوم بوده است.

استان ایلام/ روز بدون فوتی ثبت شد

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۶ هزار و ۶۲۵ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۱۶ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۵۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۲ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۶ هزار و ۳۲۵ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۷۱ نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ فوتی‌های کرونا به صفر رسید

سعید کشمیری جمع کل واکسن‌های تزریق شده را یک میلیون و ۴۵۸ هزار واکسن دانست و اظهار داشت: تاکنون به ۷۷۰ هزار نفر نوبت اول و ۶۶۵ هزار نفر هر ۲ نوبت واکسن کرونا تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان بوشهر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند افزود: در استان بوشهر در مجموع به ۷۴ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال هر ۲ نوبت واکسن کرونا تزریق شده است.

وی عبور از موج ششم کرونا در گرو تزریق واکسن کرونا دانست و خاطر نشان کرد: ویروس کرونا همچنان در کمین است و برای در امان ماندن ضمن رعایت موارد بهداشتی باید از ایستگاه واکسیناسیون عبور کرد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به صفر رسیدن فوتی‌های کرونایی در استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: از ۱۸ تا ۲۰ آذر موردی از فوتی کرونا در این استان ثبت نشد و در مجموع تاکنون ۲ هزار و ۳۱ بیمار کرونایی در استان بوشهر فوت کرده‌اند.

وی تعداد بیماران بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر ۵۶ نفر دانست و افزود: ۱۵ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر روز گذشته بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای ۲ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

کشمیری با اشاره به اینکه اکنون ۷ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۲ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۱۲ بیمار از بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۳ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۹ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان سمنان/ ۷ بیمار جدید ثبت شد

کامران قدس، اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۴۹ هزار و ۶۹۸ بیمار مبتلا به کرونا مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد ۱۰ هزار و  ۷۳۵  نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

قدس به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد ۹ هزار و ۶۱۰ نفر بهبود یافتند.

وی همچنین افزود: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون نیز ۳۸ هزار و ۹۶۳ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

استان خراسان جنوبی/ ۵۷ بیمار جدید شناسایی شدند

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۳۰۶ تست مولکولی و سریع در استان انجام شد که بیشترین مبتلایان شناسایی شده مربوط به شهرستان‌های بیرجند و طبس بوده است.

غلامرضا شریف زاده افزود: تعداد فوتی‌های کرونا در استان نیز در این مدت با ثبت یک فوت دیگر به یک هزار و ۲۴۹ نفر رسید.

وی گفت: هم اکنون نیز ۱۷۰ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۶۱ نفر آن‌ها مبتلا به کرونا هستند و حال ۳ نفرشان وخیم و ۱۷ نفر نیز در آی سی یو بستری است.

وی ادامه داد: در خراسان جنوبی تا کنون یک میلیون و ۲۵ هزار و ۹۹۸ دز واکسن کرونا تزریق شده است.

استان خراسان رضوی/ بیش از ۱۷ درصد جمعیت هدف دُز یادآور دریافت کردند

 سعید فرزین‌فر با بیان اینکه خدمات واکسیناسیون در مراکز واکسیناسیون تجمیعی و خودرویی نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۴ است، اظهارداشت: در روزهایی که هوا سرد بود و میزان مراجعات زیاد نبود، زمان فعالیت مرکز واکسیناسیون خودرویی نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس تا ساعت ۱۷ بود، اما مرکز واکسیناسیون تجمیعی این مکان که در سالن عطار واقع شده تا ساعت ۲۴ به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از ابتدای شروع واکسیناسیون کرونا تاکنون ۹۰ درصد افراد بالای ۱۲ سال دُز اول را دریافت کرده‌اند و این عدد در دریافت‌کنندگان دُز دوم ۷۳ درصد بوده است، تصریح کرد: همچنین دُز سوم واکسن‌های بهارات، برکت و سینوفارم هم به تمامی افراد بالای ۴۰ سال که ۳ ماه از زمان دریافت دُز دومشان گذشته تزریق می‌شود و افراد واجد شرایط دعوت می‌کنیم که جهت دریافت این دُز به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند و تاکنون ۱۷.۶ درصد گروه هدف دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

فرزین‌فر اضافه کرد: در کنار دُز سوم، دُز یادآور را هم برای واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا داریم که این دُز ۶ ماه پس از دریافت دُز دوم به گروه‌های هدف تزریق می‌گردد و تاکنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر دُز یادآور را دریافت کرده‌اند و افراد واجد شرایط دعوت می‌کنیم که جهت دریافت این دُز به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در بحث واکسیناسیون مادران باردار تاکنون ۹۳ درصد این گروه در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۶۴ درصد هم دُز دوم این واکسن را دریافت کردند، تأکید کرد: مادران باردار به دلیل شرایط خاصشان و اینکه مدیریت خانه را برعهده دارند به‌طور ویژه در برنامه‌های واکسیناسیون کرونا قرار گرفته‌اند.

استان خوزستان/ ۱۵۰ بیمار در سراسر استان بستری هستند

فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تلاش های انجام شده کادر درمان در راستای بهبود بیماران اظهار داشت: روز گذشته بیماری به نام مهزیار دارابیان پس از گذراندن ۲ دوره بسیار سخت بستری در آی‌سی‌یو بیمارستان رازی اهواز با درگیری بیش از ۷۰ درصد ریه با تلاش‌های کادر درمان به زندگی بازگشت.

وی عنوان داشت: وی پس از بهبود به مناسبت روز پرستار طی مراسمی ضمن تقدیر از تلاش های کادر درمان بیمارستان در حرکتی خیرخواهانه هزینه تعمیر یکی از بخش‌های بیمارستان رازی را به شکرانه بازیابی سلامتی خود پرداخت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر به لطف خدا همه شهرهای استان طی دو هفته اخیر آبی شده اند و وضعیت خوبی را شاهد هستیم در همه مناطق استان ۱۵۰ بیمار بستری وجود دارد که امیدواریم این شرایط با واکسیناسیون ادامه پیدا کند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان فارس/ روند نزولی نرخ ابتلا ادامه دارد

براساس آخرین وضعیت ثبت‌ شده درباره رنگ‌بندی استان‌ها و شهرستان‌ها که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده همه شهرستان‌های استان فارس در وضعیت کم خطر قرار دارند و شیراز نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است. 

بر این اساس شهرستان‌های صفاشهر، ممسنی، آباده، طشک، نی‌ریز، استهبان، جهرم، خفر، کوار و زرین دشت در وضعیت زرد قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت آبی هستند که این موضوع سبب شده روند ابتلا و فوت کرونا در استان نیز رو به کاهش باشد. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۷۸۵ هزار و ۱۳۲ تست کرونا شامل یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۷۷۷ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۴۴۴ هزار و ۱۸۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۲۶۲ هزار و ۳۵۵ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۶۱ هزار و ۵۰ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۵۰۵ هزار و ۲۳۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام بستری ۱۰۰ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان هم اکنون ۷۳۹ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد ۱۰۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۶ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جانباختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۳۱۱ نفر رسیده است. 

استان قزوین/ مرگ و میر کرونایی صفر شد

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش ۲۵ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۵۶ مورد ابتلای کرونایی در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شد که این آمار ۱۹ نفر کمتر از روز گذشته است.

جلال رحمانی همچنین به کاهش ۱۶ درصدی نرخ بستری‌های کرونایی روزانه اشاره کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته ۳۶ بیمار کرونایی جدبد به دلیل علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل ۷ نفر کاهش داشته است.

وی از افزایش ۱۱ درصدی آمار بیماران کرونایی بدحال هم خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۰ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز پیش یک نفر بیشتر شده است.

رحمانی با اشاره به صفر شدن نرخ مرگ‌ومیر کرونایی روزانه در استان قزوین ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ بیمار کرونایی بدحالی در استان قزوین فوت نکرد و این آمار بعد از ۲ روز فوت حداقلی دوباره صفر شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین از کاهش ۳۵ درصدی موارد روزانه بهبودیافتگان هم خبر داد و گفت: در طول شبانه‌روز اخیر ۳۲ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار نسبت به روز قبل ۱۷ نفر کاهش یافته است.

رحمانی ادامه داد: در نهایت آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین هم تثبیت شد و در حال حاضر ۱۸۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که این آمار در قیاس با روز قبل تغییری نکرده است.

کاشان/ ۱۰ بیمار جدید شناسایی شد

کاشان همچنان در وضعیت زرد قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و خوشبختانه طی چند روز گذشته این ویروس منحوس در کاشان افت نسبی اما شکننده داشته است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد هفت بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و سه بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۴۶ و حداکثر ۷۰ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز بیمار حداقل ۳۴ و حداکثر ۶۶ سال به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۶۶ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۳۲ بیمار در شهرستان کاشان و ۳۴ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران پنج بیمار به صورت موقت بستری شدند.

وی از بستری هشت بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت یک بیمار آقا ۸۵ ساله در شهرستان کاشان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۹ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۷۸ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار ۵۸۰ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

 استان کردستان/۳۲ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد 

 آخرین وضعیت کرونا در کردستان حاکی از شناسایی ۳۲ مورد جدید مبتلا به کرونا ویروس و مرگ ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون در استان دارد.

در حال حاضر ۱۹۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کردستان بستری هستند که ۲۴ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) حالشان وخیم گزارش شده است.

شمار بستری‌شدگان به تفکیک شهرستان‌ها در سنندج: ۱۰۲ نفر، سقز: ۱۵ نفر، مریوان: ۲۳ نفر، قروه: ۵ نفر، بیجار: ۹ نفر، کامیاران: ۱۲ نفر، بانه: ۲۰ نفر، دهگلان: ۳ نفر و سروآباد: ۷ نفر است.

آمار فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تا کنون به ۱۹۱۸ نفر رسیده که از این تعداد ۸۳۵ نفر در سنندج، ۳۰۴ نفر در سقز، ۱۵۰ نفر در قروه، ۱۰۲ نفر در کامیاران، ۱۵۰ نفر در بانه، ۹۲ نفر در دیواندره، ۷۲ نفر در بیجار، ۱۸۴ نفر در مریوان، ۲۴ نفر در دهگلان و ۵ نفر در سروآباد جان ‌باخته‌اند.

استان کرمانشاه/ ۱۰ مورد مثبت کرونا ثبت شد

مهدی محمدی، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ مورد مثبت بستری و پنج مورد بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در کرمانشاه شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: در شبانه‌روز گذشته یک نفر دیگر از بیماران کرونایی جان خود را از دست داد و تعداد جانباختگان به ۲۹۱۰ نفر رسید.

محمدی گفت: همچنین در این مدت ۵۹ مورد بیمار بستری جدید گزارش شده و ۴۴ نفر نیز بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی افزود: اکنون ۱۶۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ۱۵ نفر نیز به عنوان بستری موقت رمدسیویر دریافت می‌کنند.

محمدی گفت: از مجموع بیماران بستری ۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال هشت نفر از آن‌ها وخیم است.

استان کرمان/ مجموع بستری‌های کرونا از مرز ۴۳۷۰۰ مورد گذشت

علی زینی‌وند استاندار کرمان استاندار کرمان با بیان اینکه طرح مدیریت هوشمند کرونایی از امروز در استان کرمان اجرایی می‌شود اظهار داشت: در گام اول این طرح تمام کارمندان باید واکسیناسیون شده باشند و واکسیناسیون برای کارکنان دولت اجباری است و اگر نزنند هر ۱۵ روز یکبار باید تست پی سی آر کرونا با هزینه خودشان ارائه بدهد.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به اینکه شهرستان‌های سیرجان، زرند و بافت در استان کرمان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند اظهار داشت: در مجموع هشت شهرستان در کشور با وضعیت نارنجی هستند که از این تعداد سه شهرستان از استان کرمان است.

وی با بیان اینکه یکپارچه نبودن استان و پراکندگی جمعیت از دلایلی است که کنترل بیماری را سخت می‌کند گفت: حدود ۴۹۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۷۰ نفر آنها بیمار قطعی مبتلا به کرونا هستند.

رشیدی‌نژاد با اشاره به اینکه ۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در آی سی یو بستری هستند افزود: حدود ۳ میلیون و ۸۴۷ هزار نفر در استان نوبت اول واکسن خود را دریافت کرده و حدود ۲ هزار و ۱۰۷ هزار نفر هر دو نوبت واکسن را دریافت کردند.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز قبل اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۱۷۷ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۰۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۴۰ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۲۸ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۳ هزار و ۷۲۵ مورد رسیده است.

وی به فوت ۴ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۱۰۵ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۱۰۹ هزار و ۹۹۳ دوز عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۷۵۰ هزار و ۳۸۵ دوز و واکسن تزریق شده نوبت سوم کرونا در استان ۵۳ هزار و ۴۶۳ دوز است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان گیلان/ ۶۲ بیمار کرونایی شناسایی شد

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر ۲۲۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۶۲ نفر از این تعداد در شبانه‌روز گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند. 

همچنین ۴۳ نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های گیلان بستری هستند البته در پی گسترش پوشش‌دهی واکسیناسیون شمار بیماران بستری شده در این بخش کاهش یافته است.

براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر ۱۴ شهرستان استان گیلان در وضعیت آبی کرونایی و ۳ شهرستان دیگر در رنگ‌بندی زرد قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان قرمز یا نارنجی نیست.

اگرچه واکسیناسیون کرونا با سرعت خوبی در استان گیلان در حال انجام است اما هنوز حدود ۶.۹ درصد از مردم استان نسبت به دریافت دز نخست واکسن اقدام نکرده‌اند و این در حالی است که ایمن‌سازی نسبی جامعه در گرو واکسیناسیون همه افراد است. 

 ۸۲.۶ درصد گروه‌های هدف در استان گیلان هر دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند و برای اجرای کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از امروز هوشمندسازی محدودیت‌های کرونایی همانند دیگر استان‌ها در گیلان نیز به اجرا درآمد.

استان مرکزی/ ۴۷ بیمار جدید در ۴۸ ساعت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: ۴۷ بیمار جدید کرونایی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی ۴۸ ساعت اخیر در استان مرکزی به ثبت رسید.

سیدمحمد جمالیان افزود: یک نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شد و ۴۶ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

جمالیان تصریح کرد: شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع تاکنون در استان به ۱۰۵ هزار و ۶۳۰ نفر رسید، همچنین ۲ مورد فوتی در این بازه زمانی‌گزارش شد و شمار فوتی‌های کرونایی در استان مرکزی تاکنون به ۲ هزار و ۹۸۱ نفر رسیده است.

رئیس علوم پزشکی اراک بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس شهرستان‌های فراهان، خنداب و آشتیان نسبت به سایر شهرستان‌ها کمتر است که می‌طلبد فرمانداران این شهرستان‌ها تدابیر ویژه اتخاذ کنند این در حالی است که از یک میلیون و ۲۱۹ هزار جمعیت بالای ۱۲ سال استان، ۹۰ درصد یک دز و ۷۷ درصد دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌ البته براساس آمار موجود تزریق واکسن در شهرستان‌های کمیجان، خنداب و محلات از میانگین استان مرکزی پایین‌تر است.

رئیس علوم پزشکی اراک عنوان کرد: ۴۹۴ مورد مثبت ویروس کرونا در مهرماه در قشر نوجوان استان مرکزی شناسایی شد که این آمار در آبان ‌به ۲۶۱ نفر و در آذرماه به ۴۳ نفر از قشر نوجوان و مدرسه رو کاهش یافته که نگرانی از بازگشایی مدارس و ادامه فعالیت‌های حضوری آموزشی به شرط رعایت دستورالعمل‌های مقابله‌ای وجود ندارد.

جمالیان خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد جمعیت سنین ۱۲ تا ۱۸ سال استان مرکزی یک دز و ۷۲ درصد دو دز را دریافت کرده‌ و از جمعیت ۷۷ هزار و ۷۳۸ مورد بالغ بر ۷۱ هزار و ۲۸۳ مورد یک دوز و ۵۶ هزار و ۱۸۵ مورد، ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند.

استان یزد/ بیش از ۷۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه

ابراهیم سلمانی در ارتباط با وضعیت کرونایی استان اظهار داشت: در حال حاضر، ۲۳۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ادامه داد: از این تعداد، ۷۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه‌روز گذشته، ۵۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

وی گفت: در حال حاضر شهرستان‌های بافق و بهاباد در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم