شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بحرین#مخالفان#حقوق بشر

گزارش مرکز حقوق بشر بحرین از سرکوب مخالفان سازش با اسرائیل

«مرکز حقوق بشر بحرین» در جدیدترین گزارش خود از اقدامات رژیم آل خلیفه علیه مخالفان سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

گزارش مرکز حقوق بشر بحرین از سرکوب مخالفان سازش با اسرائیل

به گزارش منیبان از پایگاه اطلاع رسانی مرکز حقوق بشر بحرین، این مرکز در جدیدترین گزارش خود، اقدامات رژیم بحرین از اواخر ماه سپتامبر و در طول ماه اکتبر گذشته علیه شهروندان بحرینیِ مخالفِ سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مستندسازی کرد.

در این گزارش آمده است: در 30 سپتامبر 2021میلادی، سفارت رژیم اشغالگر اسرائیل در بحرین افتتاح شد که با موجی از محکومیت‌ها و فعالیت‌های مردمی در مخالفت با عادی‌سازی روابط بین این رژیم و رژیم آل خلیفه روبرو شد.

این گزارش افزود: در نتیجه این اقدام آل خلیفه، طیف های متعدد جامعه و جریان های سیاسی بحرینی برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز یا بیان مخالفت مردمی با گشایش سفارت رژیم اشغالگر اسرائیل در بحرین فراخوان دادند. این فراخوان ها برای برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز مناطق مختلف این کشور بویژه در منطقه «راس رمان» را در بر گرفت.

مرکز حقوق بشر بحرین تصریح کرد: در همین روز (روز افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی)، 14 شهروند بحرینی بازداشت و شش نفر دیگر احضار شدند، اما راهپیمایی های مسالمت آمیز و تجمع های اعتراض آمیز در محکومیت عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر ادامه یافت؛ به گونه ای که از زمان آغاز اعتراضات در روز 29 سپتامبر گذشته - یعنی یک روز قبل از افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در منامه- تا 22 اکتبر گذشته، 34 راهپیمایی و تجمع اعتراض آمیز در چند منطقه بحرین برگزار شد.

براساس این گزارش، استاد «علی مهنا» از فعالان مدنی بحرینی بعد از آزادی از زندان آل خلیفه در توییتی نوشت: آنها من را به اتهام «قصد شرکت در یک راهپیمایی» بازداشت کردند. 

وی با محکوم کردن بازداشت خود به این اتهام افزود: جای تعجب است که وقتی بازداشت شدم... اتهام من قصد شرکت در یک راهپیمایی بود. اولین بار در زندگی ام است که فقط به خاطر «قصد انجام» یک کار بازداشت می شوم.

با وجود اینکه مسئولان رژیم آل خلیفه، مهنا را وادار کردند تا زیر برگه تعهدنامه عدم مشارکت در هرگونه راهپیمایی را امضا کند، او باز هم بر موضع خود در مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

برپایه این گزارش، مسئولان امنیتی رژیم بحرین در یکم اکتبر گذشته تظاهرات مسالمت آمیز بحرینی ها در اعتراض به سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به منامه و گشایش سفارت این رژیم را سرکوب کردند.

مرکز حقوق بشر بحرین سپس نمونه هایی از موارد نقض حقوق شهروندان بحرینی و اقدامات رژیم آل خلیفه علیه آنها در جریان تظاهراتِ ضد عادی سازیِ روابط با صهیونیست ها را برشمرد و اعلام کرد: روز سوم اکتبر گذشته تظاهراتی در منطقه «المقشع» برگزار شد و در همان شب 13 شهروند بحرینی به مرکز پلیس شهر «حمد» به خاطر شرکت در تظاهرات احضار شدند.

مرکز حقوق بشر بحرین همچنین اعلام کرد که 247 مورد پیام های تنفرآمیز علیه شهروندان بحرینی، فعالان مخالف و نهادهای حقوق بشری، سیاسی و رسانه ای را - که علیه عادی سازی روابط موضعگیری کرده اند- ثبت کرده است.

قرارداد سازش میان بحرین و رژیم صهیونیستی ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ با دلالی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا امضا شد و این کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست‌ها آشکار و رسمی کرد.

به دنبال امضای این توافق در ۱۸ نوامبر گذشته وزرای خارجه رژیم اسرائیل و بحرین توافق کردند که سفارتخانه های خود را در منامه و تل آویو راه اندازی کنند.  

بحرین و اسرائیل توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از طریق توافقنامه سازش ۲۰۲۰ موسوم به «ابراهیم» که با میانجیگری آمریکا انجام شد، برقرار کنند.

وبگردی