شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#نتایج#نتایج انتخابات#عراق

عراق| از تازه‌ترین موضع گیری درباره تایید نتایج انتخابات تا اصرار حلبوسی بر ریاست پارلمان


عراق| از تازه‌ترین موضع گیری درباره تایید نتایج انتخابات تا اصرار حلبوسی بر ریاست پارلمان

عضو تیم رسانه‌ای کمیساریای عالی انتخابات عراق به موضع‌گیری درباره تایید نتایج انتخابات پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،کمیساریای عالی انتخابات عراق تاکید کرد که دادگاه فدرال پس از رسیدگی به شکایت‌ها، نتایج انتخابات را تایید خواهد کرد.

«عماد جمیل»، عضو تیم رسانه‌ای کمیساریای عالی انتخابات به شفق نیوز گفت: در حال حاظر هیچ اعتراضی به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام نزد دادگاه فدرال وجود ندارد بلکه شکایت‌‍‌هایی است که یکی از سوی ائتلاف فتح، دومی درباره سهمیه زنان و سومی مربوط به 3 نامزد انتخابات است.

عماد پیش‌بینی کرد که دادگاه عالی فدرال به زودی نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام را پس از رسیدگی به شکایت‌ها تایید کند.

وی گفت: هیچ زمانبندی در قانون اساسی وجود ندارد که دادگاه فدرال را ملزم به تصمیم‌گیری در بازه زمانی مشخص و تایید نتایج انتخابات کند.

پیش از این، یک منبع قضائی اعلام کرده بود که دادگاه فدرال عراق رسیدگی به دادخواست ارائه‌شده توسط رئیس ائتلاف فتح، درباره ابطال انتخابات پیش از موعد عراق را به 13 دسامبر تعویق انداخته است.

تعویق جلسه «حنانه» تا زمان تایید نتیجه انتخابات از سوی دادگاه فدرال عراق

سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه از تعویق جلسه‌ای خبر داده‌اند که قرار بود در نجف اشرف به میزبانی مقتدی صدر برگزار کنند.

«حسن البهادلی»، عضو ائتلاف نصر، از گروه‌های عضو چارچوب هماهنگی، گفت که همه تشکل‌های سیاسی منتظر تأیید نهایی نتایج انتخابات از جانب دادگاه فدرال هستند تا بعد از آن تفاهمات لازم برای تشکیل دولت جدید انجام شود.

وی گفت که جلسه‌ای که قرار است در منزل صدر در نجف اشرف برگزار شود با حضور سران تشکل‌های سیاسی و ادامه جلسه اول خواهد بود که پیش از این در منزل «هادی العامری» در بغداد برگزار شد.

یک منبع در جریان صدر نیز تأکید کرد که این جلسه که قرار بود هفته گذشته برگزار شود به قوت خود باقی است؛ اما منتظر تصمیم نهایی دادگاه فدرال درباره شکایت رئیس ائتلاف فتح درباره نتایج انتخابات به دادگاه فدرال است.

او گفت که پس از تعیین تکلیف از جانب دادگاه فدرال و صدور حکم نهایی، زمان این جلسه تعیین خواهد شد.

از سوی دیگر، «سعد المطلبی»، از سران ائتلاف دولت قانون، خبر داد که «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون به جلسه‌ای که در منزل صدر برگزار می‌شود، دعوت نشده است.

المطلبی افزود که صدر فقط از هادی العامری دعوت کرده و هدف از جلسه تشکیل کمیته‌های مشترک برای مذاکرات مربوط به تشکیل دولت جدید است.

کشور عراق ,

وی تأکید کرد که در حال حاضر تلاش‌ها برای رسیدن به یک صورت‌بندی مشترک میان چارچوب هماهنگی و مقتدی صدر وجود دارد.

چندی قبل، جلسه سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در منزل هادی العامری و با حضور مقتدی صدر برگزار شد.

اصرار ائتلاف «تقدم» بر ریاست مجدد حلبوسی

ائتلاف «تقدم» به ریاست «محمد الحلبوسی» مجددا بر پافشاری این ائتلاف به ریاست مجدد الحلبوسی بر پارلمان تاکید کرد.

«فهد الراشد»، از رهبران ائتلاف تقدم به شفق نیوز گفت: ریاست پارلمان از ائتلاف تقدم خارج نخواهد شد چرا که بر اساس نتایجی که کمیساریای عالی انتخابات اعلام کرده، این ائتلاف در مرتبه دوم کسب‌کننده بیشترین آرا قرار گرفته است.

وی پیش‌بینی کرد که با الحاق برخی از نمایندگان مستقل، شمار کرسی‌های این ائتلاف به 50 کرسی افزایش یابد.

الراشد افزود: درخواست‌های صریحی از سوی نمایندگان مستقل برای الحاق به ائتلاف تقدم دریافت کرده‌ایم که اغلب از مناطق غربی کشور هستند علاوه بر این، نمایندگان شیعی و کُرد که وابسته به هیچ جریان و حزبی نیستند، خواهان عضویت در ائتلاف الحلبوسی هستند و پس از تایید نتایج انتخابات توسط دادگاه فدرال، این امر رسما اعلام خواهد شد.

وی گفت: همه گروه‌های سیاسی اهل سنت و شیعه معتقدند که الحلبوسی فردی مناسب برای ریاست پارلمان است زیرا طی مدیریت خود در پارلمان پیشین، این امر را ثابت کرد.

فهد الراشد بیان کرد: همچنین گروه‌های سیاسی شیعی و کُرد تمایل دارند تا وی دوباره در ریاست پارلمان ابقا شود و این امر بیش از آنکه به معنای سهم‌خواهی باشد، حق این ائتلاف است.

این عضو ارشد ائتلاف تقدم درباره مطرح شدن نامزدهای اهل سنت خارج از این ائتلاف برای ریاست پارلمان گفت: همه گروه‌های سیاسی پیروز اهل سنت حق معرفی نامزد ریاست پارلمان را دارند؛ اما مساله رای اعتماد به نامزد معرفی شده در اختیار نمایندگان و گروه‌های سیاسی است که وی را به اجرای برنامه ملی نزدیک‌تر و اصلح می‌بینند و ما در ائتلاف «تقدم» نامزدی به جز الحلبوسی نداریم.

انتهای پیام/