شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#منابع

منابع رسانه ای اعلام کردند؛

نشست مشترک هیأت هماهنگی شیعی با «صدر»

نشست مشترک هیأت هماهنگی شیعی با «صدر»

منابع رسانه ای اعلام کردند که زمان برگزاری نشست مشترک میان هیأت هماهنگی شیعیان با رهبر جریان صدر مشخص شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، برخی منابع اعلام کردند که زمان برگزاری نشست مشترک میان هیأت هماهنگی شیعیان با رهبر جریان صدر مشخص شده است.

بر اساس این گزارش، نشست مشترک میان هیأت هماهنگی شیعیان و مقتدی صدر که پیشتر قرار بود در روز سه شنبه هفته گذشته برگزار شود و به تعویق افتاد، پس از صدور حکم دادگاه فدرال درخصوص نتایج انتخابات برگزار می شود.

پیشتر هیأت هماهنگی شیعی با صدور بیانیه‌ای پیرامون نشست مشترک خود با مقتدی صدر اعلام کرد: رهبران احزاب و جریان‌های شیعی در جریان نشست مشترک خود با مقتدی صدر مسائل مهمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این نشست توافق شد که گام‌های عملی لازم برای مبارزه با فساد برداشته شود.

این هیأت همچنین عنوان کرد: شرکت کنندگان در نشست مشترک مذکور بر لزوم خروج نیروهای بیگانه به ویژه نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق بر اساس جدول زمانی از پیش تعیین شده تأکید کردند.

هیأت هماهنگی شیعیان عراق همچنین افزود: در این نشست بر لزوم حمایت از حشد شعبی و سازماندهی کردن آن به منظور حفاظت و حراست از امنیت عراق، تأکید شد. شرکت کنندگان در نشست همچنین هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مردود و به مثابه ارتکاب جُرم دانستند.

از سوی دیگر، «هشام الرکابی» عضو ائتلاف دولت قانون عراق سخنانی را در خصوص ماهیت دولت آتی این کشور مطرح کرد. وی گفت: نوری المالکی بر لزوم تشکیل دولت توافقی قدرتمند که بتواند مطالبات مردمی را برآورده سازد، تأکید دارد.

‌قرار است پس از اعلام نظر دادگاه فدرال در خصوص نتایج انتخابات پارلمانی، هیأت هماهنگی شیعی در نشست مشترک با مقتدی صدر، طرح تشکیل دولت توافقی را بررسی کند بر اساس این گزارش، این عضو ائتلاف دولت قانون با اشاره به لغو نشست میان هیأت هماهنگی شیعی با مقتدی صدر در نجف اشرف، گفت: ائتلاف دولت قانون مخالف حضور در نشست نجف که مقتدی صدر دعوت به آن کرده است، نبوده و تصمیم گیری در این خصوص برعهده چارچوب هماهنگی شیعی است.

وی یادآور شد: اختلافی با هیچکدام از نیروهای شیعه و از جمله جریان صدر وجود ندارد و نوری مالکی تاکید کرده است که گفتگوهای سیاسی همچنان ادامه خواهد داشت تا اینکه یک دولت توافقی قوی تشکیل شود.

در همین حال، «فلاح الخفاجی» عضو ائتلاف «النصر» عراق به رهبری حیدر العبادی اعلام کرد که تشکیل کمیته های مشترک میان هیأت هماهنگی شیعیان و جریان صدر منوط به موفقیت نشست نجف است.

بر اساس این گزارش، وی گفت: در جریان نشست اخیر میان هیأت هماهنگی شیعیان و مقتدی صدر، دو طرف بر سر تشکیل کمیته های مشترک توافق کردند و حتی مأموریت های این کمیته ها نیز مشخص شد.

این شخصیت عراقی افزود: با این حال، رهبران شیعی رسماً تشکیل کمیته های مشترک را نهایی نکردند و هرگونه تشکیل رسمی این کمیته ها به موفقیت نشست مشترکی که قرار است فردا در منزل مقتدی صدر برگزار شود، بستگی دارد.

وی یادآور شد: از جمله مأموریت های کمیته های مشترک رسیدگی به پرونده های سیاسی و امنیتی، مشخص کردن چگونگی اداره کشور، بررسی اصلاحات قانون اساسی و … است.