به گزارش خبرگزاری برنا از مازندران ، دکتر سید ناصر عمادی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه تست PCR در ۲۰ درصد افراد پاسخ کاذب را نشان می‌دهد و نمی‌تواند مبنای دقیقی باشد، گفت: به این معنی که ویروس در بدن فرد وجود دارد اما آزمایشی که انجام می‌دهد و پاسخی که دریافت می‌کند، منفی است.

وی به «طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید» اشاره کرد و افزود: اگرچه اعلام‌شده در مدت یک ماه، فرد موظف است دو بار تست pcr انجام دهد، اما همین تست زمانی مثبت می‌شود که ویروس بیشترین فعالیت را در بدن داشته باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: برای اینکه بخشی از این نقصان جبران شود بایدفرد را موظف کنیم تا علائم حیاتی خود را در محل کارش در ابتدا و انتهای روز ثبت کند، بر اساس تحقیقات علمی علائم بالینی مهم‌ترین عامل تشخیص است، در صورت مشکوک بودن تست PCR گرفته می‌شود.

وی توضیح داد: فرد ممکن است در ابتدای ابتلای به بیماری کرونا باشد اما آزمایش pcr او منفی باشد؛ اینجاست که علائم حیاتی بیمار همچون تب، ضعف به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم ممکن است فرد موردنظر به بیماری کرونا مبتلا باشد.

این پزشک بدون مرز گفت: تأکید می‌کنم جدای از علائم آزمایشگاهی، علائم حیاتی به‌عنوان دلایل قرینه محسوب می‌شوند. بااینکه علم هنوز می‌گوید آن چیزی که برای ما مهم است علائم بالینی است اما وقتی علائم بالینی خود را نشان ندهد به سمت این تست می‌رویم.

وی افزود: باید علائم حیاتی ازجمله تب، سرفه، ضعف و بیماری را برای سلامت فرد در نظر گرفت چنانچه علائم مذکور در فردی مشاهده شد باید با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرد.

عمادی ادامه داد: افرادی که از دستورالعمل‌ها و واکسن سرپیچی می‌کنند کانون انتقال بیماری به دیگران هستند. حق هر فرد است که در محیط اداری سالم فعالیت کند و باید بداند که همکار او از سلامت برخوردار است یا خیر، واکسن تزریق کرده یا خیر.

وی افزود: فردی که تمایلی به انجام واکسیناسیون ندارد ممکن هست به‌راحتی مایل به انجام تست هم نباشد که نیاز به انجام تدابیر بیشتر در این زمینه وجود دارد.

وی در بخش دیگر از این گفتگو به ویروس جدید کرونا بانام «اُ میکرون» زده است، می‌گوید: اگر می‌بینیم این ویروس بیشتر در آفریقا مرگ‌ومیر به راه انداخته، به سبب آن است که در این کشور هشت میلیون نفر مبتلابه HIV هستند و ویروس کرونا فرصت بیشتری برای جهش پیداکرده است.

عمادی درباره علائم بالینی از سطح خفیف تا متوسط که درباره بیماری جدید صورت گرفته است، تصریح کرد: مشخص‌شده که دلتا ریه‌ها را درگیر می‌کند و سطح اکسیژن خون را کاهش می‌دهد اما «اُ میکرون» ریه را درگیر نمی‌کند بلکه با سردرد و خستگی بدن همراه است و افراد 40 سال و جوان‌تر را درگیر می‌کند.

این پزشک بدون مرز با اشاره به فعالیت واکسن گریزان در جامعه، گفت: در شرایط فعلی راه نخست برای مقابله با کرونا، واکسن است و ما اکنون به‌جای اینکه با ویروس جدید بجنگیم، باید با مخالفان ویروس کرونا و واکسن گریزان مقابله کنیم.

انتهای پیام