شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لرستان#دولت#دولت سیزدهم
گزارش|

مدیریت آب، تکمیل زیرساخت‌ها و اشتغال؛ مهم‌ترین تأکیدات رئیس‌جمهور در سفر به لرستان

پیرو سفر دهم فروردین‌ماه سال جاری آیت‌الله رئیسی به لرستان در قامت رئیس دستگاه قضا، دومین سفر وی به این استان غربی که سیزدهمین استان کشور از نظر جمعیتی نیز محسوب می‌شود، روز جمعه از جایگاه رئیس دولت سیزدهم رقم خورد و مصوباتی برای رفع بیکاری، مدیریت تأمین منابع آبی و توسعه زیرساخت‌های استان موردتوجه قرار گرفت.
خبرگزاری میزان-  یازدهمین سفر رئیس جمهور به استان لرستان در حالی رقم خورد که  بیش از ۱۰۰ روز از آغاز به‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد و رئیس چمهور در این مدت به یک سوم استان‌های کشور سفر کرده و از نزدیک با مشکلات و دغدغه‌های مردم و مدیران استانی مطلع شده است.

بعد از سفر ۱۰ فروردین ماه سال جاری آیت الله رئیسی  در قامت رئیس دستگاه عدلیه به استان تاریخی و شهید پرور لرستان (با تقدیم ۶هزار و ۳۰۰ شهید)، این دومین سفر وی به این استان غربی بود که سیزدهمین استان کشور از نظر جمعیتی است و به دلیل اهمیت فوق‌العاده تاریخی خود یکی از ۴ بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده‌است.
 
آیت الله رئیسی در زمان ریاست قوه قضاییه  ۲۵ سفر استانی انجام داد که در جریان این سفر‌ها، از کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی زیادی که با مشکلات قضائی و حقوقی روبرو بودند، بازدید کرد و به موضوع خصوصی سازی‌های بی ضابطه و مشکل دار نیز ورود موثر داشت. 
 
لرستان؛ مقصد یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور
 
از جمله مجموعه کشت و صنعت لرستان که با وسعتی معادل ۲ هزار هکتار که بیش از ۷۰۰ کارگر دارد و مشغول تولید محصولات مهم کشاورزی، پرورش زنبور و تولید عسل، پرورش تعداد قابل توجهی دام و اجرای پروژه‌های ملی کشاورزی در کشور و همچنین صادرات محصولات کشاورزی ایران به منطقه و جهان است یکی از اماکنی بود که در جریان سفر وی به لرستان مورد بازدید قرار گرفت.
 

نکته مهم در خصوص این مجموعه این است که این واحد استراتژیک تولید محصولات کشاورزی در خاک حاصلخیز استان لرستان، ابتدا و در جریان یک خصوصی سازی اشتباه با مشکلات متعدد و سریالی روبرو و بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های آن بلا استفاده می شود و سپس با اصلاح اشتباه صورت گرفته و واگذاری دقیق و کارشناسی که بعد از آن انجام می‎شود با رشد و شکوفایی قابل توجهی روبرو و امروز تبدیل به یکی از قطب‌های کشاورزی استان لرستان و کشور شده که معیشت صد‌ها خانوار لرستانی را تامین و در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی مهم، به کشور کمک می‌کند.

اما روز جمعه و در جریان انجام یازدهمین سفر استانی آیت الله رئیسی به عنوان  رئیس جمهور به استان لرستان، وزرا به‌عنوان نماینده معین رئیس جمهور به شهرستان‌های استان رفتند؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهرستان بروجرد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهرستان‌های ازنا و دورود، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم به شهرستان الیگودرز، وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان‌های سلسله و دلفان، وزیر ورزش و جوانان به شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به شهرستان پلدختر سفر کردند. 
 
لرستان؛ مقصد یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور
ضرورت کاهش بیکاری و استفاده از ظرفیت‌های استان لرستان 
آیت الله رئیسی روز جمعه در بدو ورود به استان لرستان، در فرودگاه خرم آباد گفت: متاسفانه در این استان علی رغم ظرفیت‌های زیرساختی خوبی که دارد واحد‌های صنعتی نیمه تعطیل یا تعطیل شده است. در این سفر موانع ومشکلات بررسی می‌شود تا از بیکاری در استان بکاهیم و ظرفیت‌های استان بکارگیری شود.

بازدید آیت‌الله رئیسی از کارخانه یخچال‌سازی بوژان لرستان
رئیس جمهور در اولین برنامه خود رد این سفر، در کارخانه نیمه فعال یخچال سازی بوژان لرستان حضور یافت و با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مدیران کارخانه یخچال سازی بوژان مبنی بر اینکه با یک پنجم ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: در حالی که این مجموعه از تمام ظرفیت‌های لازم برخوردار است لازم است مسئولین استان با جدیت پیگیری کنند تا ظرفیت این کارخانه به طور کامل فعال شود.

تاکید رئیس جمهور بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک
بازدید رئیس جمهور از قلعه تاریخی- فرهنگی فلک‌الافلاک، دومین برنامه سفری وی به این استان بود که آیت الله رئیسی در این بازدید بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک به عنوان یکی از مشکلات این مجموعه تاریخی- فرهنگی تاکید کرد و گفت: دولت برای ترمیم و نگهداری آثار تاریخی اعتبار مناسبی در نظر گرفته است و با توجه به اینکه میراث تاریخی و فرهنگی گنجینه‌های پرارزشی هستند، لذا باید برای نسل‌های آینده به خوبی نگهداری شوند.
 
لرستان؛ مقصد یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور

حضور آیت‌الله رئیسی در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد
سومین برنامه سفر آیت الله رئیسی در استان لرستان، حضور در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد بود که ضمن بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد، با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار به پرستاران و کادر درمان این بیمارستان، از فداکاری و تلاش آنان قدردانی کرد.

دکتر رئیسی همچنین بر اهتمام دولت نسبت به حل و فصل دغدغه‌ها و مشکلات کادر بهداشت و درمان تاکید کرد و پرستاران بیمارستان شهید رحیمی نیز در گفت‌وگوی چهره به چهره برخی از مشکلات شغلی و دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

رئیس جمهور: وزارت بهداشت مشکلات پرستاران را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند
چهارمین برنامه آیت‌الله رئیسی در یازدهمین سفر استانی خود دیدار صمیمی با جمعی از پرستاران لرستان بود که دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانس در آن شرکت داشتند.

دکتر رئیسی با قدردانی از تلاش و فداکاری شبانه‌روزی کادر درمان و به ویژه پرستاران در مقابله با بیماری کرونا گفت: مشکلات مربوط به پرستاران حتما باید حل و فصل شود و در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند.
 
لرستان؛ مقصد یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور

حضور در نشست تخصصی با کشاورزان و دامداران استان لرستان
پنجمین برنامه سفرآیت‌الله رئیسی به استان لرستان حضور در نشست تخصصی با کشاورزان و دامداران بود که با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، گیاهان دارویی، زنبورداری، آبزی پروری و مرغداری اظهار داشت: استان لرستان از ظرفیت‌های فراوانی برای رشد و توسعه مانند نعمت خاک حاصل خیز برخوردار است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت احداث سد معشوره در رشد و توسعه کشاورزی استان بیان داشت: از جمله کار‌هایی که حتما باید در سطح استان به اتمام برسد احداث این سد است؛ البته بسیار زودتر از این‌ها باید این اقدام انجام می‌شد و امروز وظیفه داریم عقب‌ماندگی موجود در این زمینه را با سرعت جبران کنیم.

رئیس جمهورضمن تاکید بر اینکه موانع رشد و توسعه کشاورزی استان لرستان باید برطرف شود، ایجاد صنایع تبدیلی را مهم ارزیابی کرد و در این باره گفت: امروز در مناطق مختلف کشور از جمله لرستان نیازمند راه‌اندازی صنایع تبدیلی هستیم تا از خام‌فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده زیادی برای کشاورزان تامین شود و در این زمینه مسئولین مربوطه موظف هستند حمایت‌ها و پشتیبانی لازم را به عمل آورند.
 
لرستان؛ مقصد یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور
 
دیدار با نخبگان، علما و اقشار مختلف مردم لرستان
ششمین برنامه آیت الله رئیسی در سفر به استان لرستان حضور در نشست با نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم بود که  در این دیدار، وجود آسیب‌های اجتماعی را در استان لرستان رنج آور دانست و گفت: با تحول، امکان از بین رفتن آسیب‌های اجتماعی وجود دارد. همه دلسوزان، مردم و نهاد‌ها با کمک به دولت هدف مشترک تحول را دنبال کنند. این تحول نیازمند اراده جدی است.

آیت الله رئیسی در مورد اهمیت توجه به صنعت سنگ در لرستان گفت: در زمینه این صنعت باید یک پژوهشکده خاص داشته باشیم تا از خام فروشی جلوگیری شود. نمی‌شود از یک طرف بیکاری داشته باشیم از طرف دیگر صنایع تعطیل یا نیمه‌تعطیل باشد. اولویت ما در استان لرستان راه اندازی صنایع نیمه تعطیل و تعطیل است. این استان زمینه خوبی هم در گردشگری دارد و در این صنعت باید سرمایه گذاری شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: یک عقب ماندگی در استان وجود دارد سدسازی و توسعه ریلی باید قبلا انجام می‌شد. سال‌ها پیش باید مشکل راه آهن خرم آباد حل می‌شد. دولت به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها در کشور است.
 
لرستان؛ مقصد یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور
 
بازدید از نمایشگاه مسائل و مشکلات استان لرستان
رئیس جمهور در هفتمین برنامه خود از نمایشگاه مسائل استان لرستان که با همت دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی استان و با هدف معرفی مسائل استان و راهکار‌های برون رفت از آن‌ها در حوزه‌های مختلف، برپا شده بود، بازدید کرد.

در این نمایشگاه عوامل و ریشه مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استان لرستان به نمایش گذاشته شد. همچنین در بخش دیگری از نمایشگاه مذکور، آخرین وضعیت طرح‌های نیمه تمام و ظرفیت‌های معطل مانده استان از جمله سد‌های معشوره و بختیاری، راه آهن خرم آباد و کارخانه پارسی لون همراه با راهکار‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای فعال کردن این پروژه‌ها ارائه گردید
 
حضور در جلسه شورای اداری استان لرستان
آیت الله رئیسی شامگاه جمعه در جلسه شورای اداری استان لرستان شرکت کرد و با اشاره به مصوبات سفر استانی به لرستان گفت: بیکاری مشکل جدی در استان است و همه طرح‌ها و پروژه‌ها در لرستان باید در راستای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد، اما ایجاد اشتغال فقط وظیفه وزارت کار نیست و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید پای کار بیایند.

رئیس جمهور همچنین فعال شدن بخش مسکن را مهم دانست و گفت: راه‌اندازی صنعت مسکن می‌تواند محرک بسیاری از صنایع باشد.

دکتر رئیسی با اشاره به پروژه‌های حمل و نقل ریلی در لرستان گفت: زمان‌بندی پروژه راه‌آهن خرم‌آباد تا ۱۰ روز آینده مشخص شود، زیرا خیلی زودتر از این‌ها باید صدای سوت قطار در خرم‌آباد شنیده می‌شد.

آیت‌الله رئیسی ضمن تاکید بر تسهیل در حل مشکلات سیل‌زدگان سال‌های گذشته لرستان گفت: با همکاری همه دستگاه‌ها در استان، برای بازپرداخت وام سیل‌زدگان مهلت داده شود.

دکتر رئیسی با اشاره به اهمیت اقتصاد روستامحور گفت: در بیشتر روستا‌های کشور گاز، آب و برق وجود دارد، اما چرا روستاییان در آن روستا نمی‌مانند و مهاجرت می‌کنند؟ پاسخ سوال این است که ماندن در روستا برای روستایی صرفه اقتصادی ندارد و باید روستا‌ها را به کارخانه‌های بزرگ تولیدی تبدیل کنیم.
 
به هر روی، در یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان لرستان، از جمله مهمترین موضوعاتی که رئیس دولت سیزدهم درباره آنها به مسئولان استانی تذکر داد و مصوباتی درباره آنها تدوین شد؛ ایجاد اشتغال، توجه به حوزه گردشگری، مدیریت علمی حوزه آب، تکمیل راه‌های مواصلاتی استان به ویژه خطوط ریلی و اتمام طرح‌های صنعتی نیمه تمام و گاه تعطیل شده استان بود که امیدواریم با انسجام پیش آمده در سایر قوا و دستگاه‌های کشور،  همه این مسائل در سایه تشریک مساعی و همدلی مسئولان استانی رسیدگی و حل و فصل شود. 
 
 
  • عزم جدی دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور با اولویت‌ ایجاد اشتغال
  • آیت الله رئیسی: توسعه یافتگی در کشور باید تحت الشعاع عدالت باشد/ نباید از بانیان وضع موجود در اداره کشور استفاده شود
  •  
    انتهای پیام/