شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#طرح ملی مسکن

طرح ملی مسکن در حال تبدیل به قفس ملی است!

طرح ملی مسکن در حال تبدیل به قفس ملی است!

طرح ملی مسکن در حال انحراف از استانداردهای اعلام شده به وسیله رستم قاسمی است و نمی تواند اهداف اصلی تعریف شده را برآورده کند.

به گزارش تحریریه، طرح اولیه مسکن مهر که تنها طرح مسکن پس از انقلاب است با اشکلاتی همراه بود که مهمترین بخش آن به بلندمرتبه سازی باز می گردد که توسط سعیدی کیا و نیکزاد انجام شد. اظهارات رستم قاسمی درباره ویلایی سازی برای ایران که دارای زمین های فراوان است باعث شد تا امیدها برای عدم تکرار اشتباه طرح مسکن مهر افزایش یابد، اما اظهارات سیدمحمد مرتضوی عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان درباره ساخت واحدهای کوچک باعث نگرانی مردم و کارشناسان شده است. 

وی در این باره و با اشاره به جلسه انبوه سازان با وزیر مسکن گفت: در پیشنهادات انبوه‌سازان به سمت ساخت واحدهای کوچک‌تر بین 50 تا 80 مترمربع حرکت خواهیم کرد. واحدهایی که متناسب با وضعیت استان‌ها، شهرها، وسعت،‌ شرایط اقتصادی و دهک‌های مختلف در نظر گرفته شده که می‌توانند در این مساحت‌ها قرار بگیرند. امیدواریم با کاهش متراژ ساخت و اصلاح الگوی ساخت فاصله بین متقاضی و فروشندگان را که براساس شرایط نامناسب اقتصادی ایجاد شده را به حداقل برسانیم.

این سخنان عجیب درحالی ایراد می شود که مشکل مسکن در ایران قیمت بسیار بالای زمین است و اصلا نیازی به حضور انبوه سازان نیست. اگر دولت زمین را در اختیار مردم قرار داده و حتی درگیر وام و هم نشود، مردم می توانند با امکانات خود اقدام به ساخت و ساز کرده و واحدهای ویلایی خود را بسازند که در 90 درصد شهرهای ایران قابل اجرا است. قطعه بندی زمین ها به متراژهای 300 تا 1000 متری باتوجه به وضعیت جغرافیایی  ایران کاملا شدنی است و می توان شهرهایی زیبا با خانه های ویلایی ساخت، اما ظاهرا انبوه سازان از گرد راه رسیده و در حال تبدیل طرح ملی مسکن به قفس های انسانی هستند که متراژ آنها 50 تا 80 متر باشد. 

نکته مغفول در ساختار شهری کشور این است که شهرهای ایران شاید تنها شهرهایی در جهان باشند که هویت بیرونی آنها تعریف نشده است و سازندگان می توانند به هر شکل که می خواهند اقدام به ساخت کنند که همین مساله باعث شده است شاهد شکل گیری شهرهایی بی هویت و با ظاهر نامتجانس باشیم. 

ضرورت دارد مجلس و دولت؛ شخص رئیس جمهور؛ به ماجرا ورود کرده و مانع از انحرافات جدی در طرح ملی مسکن شوند. درحالیکه در مسکن مهر دهها هزار واحد 120 متری و چند هزار مسکن ویلایی ساخته شد، خلاف منطق انباشت دانش و مدیریت بشری است که پس از 12 سال طرحی با ایرادهای بیشتر اجرا شود. 

پایان/