شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#الجزایر#فرانسه

انتشار آرشیو محرمانه جنگ خونبار استقلال الجزایر از سوی فرانسه

کدخبر: 461037
خبر انتشار این آرشیو دو روز قبل از سفر ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به الجزایر منتشر شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، فرانسه اعلام کردکه بزودی بخش های به شدت طبقه بندی شده از آرشیو ملی در مورد جنگ استقلال الجزایر را در اختیار عموم قرار می دهد و بر قسمتی از تاریکترین فصل‌های تاریخ قرن بیستم فرانسه پرتو می افکند.

بین سال های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲، فرانسه جنگی را علیه یک جنبش خواهان استقلال در مستعمره وقتش به راه انداخت.

خبر انتشار این آرشیو دو روز قبل از سفر ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به الجزایر منتشر شده است.

به گفته مورخان، صدها هزار الجزایری در جریان آن کشته شدند و نیروهای فرانسوی و گروه های نیابتی شان، مخالفان را شکنجه کردند.

روزلین باشلو وزیر فرهنگ فرانسه با اشاره به انتشار این آرشیو گفت: ما باید شجاعت نگریستن به چهره حقیقت تاریخی را داشته باشیم.

جنگ الجزایر، فرانسه را متشنج کرد و باعث کودتایی نافرجام علیه شارل دوگول رئیس جمهوری وقت فرانسه شد تا وی را از پایان دادن به حکمرانی فرانسه بازدارد. با گذشته تقریبا ۶۰ سال از پایان آن مساله، این درگیری همچنان موضوع بسیار حساس و تفرقه انگیز در فرانسه است.

به گفته بنیامین استورا، مورخ برجسته فرانسوی الجزایر، از طبقه بندی خارج کردن این آرشیو، گامی مهم به سوی درک بهتر این جنگ است.

وی افزود: شما می توانید بدانید که چه کسانی تحت نظر و تعقیب بودند و بازداشت شدند. این زنجیره ای کلی است که به اقدامات سرکوبگرانه منتهی می شود که می تواند افشا شود.

این مورخ تاکید کرد که این آرشیوها ممکن است مرگ های خاصی را که تا به امروز نامشخص مانده است، منطقی جلوه دهد.

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت حاکمیت فرانسه ماند تا این‌که در سال ۱۹۶۲ در جنگ استقلال پیروز شد.

قتل‌عام  ۴۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون الجزایری؛ میراث استعماری فرانسه علیه الجزایری‌ها

فرانسه آرشیو محرمانه جنگ خونبار استقلال الجزایر را منتشر می‌کند

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، سرکوب شهروندان الجزایر در شب ١٧ اکتبر ۱۹۶۱ به مرگ ده‌ها تن از آنان منجر شد. شمار دقیق کشته شدگان تا امروز نیز معلوم نیست. گزارش های رسمی به مرگ ٣٨ تا ٤٨ تن اشاره دارند، در حالی‌که بررسی‌های دیگر، به نسبت دوره در نظر گرفته شده، از کشته شدن ٩٨ تا ٢٠٠ نفر حکایت می‌کند. هر چند در آن روزها نبرد برای استقلال از سوی «جبهه آزادیبخش ملی» الجزایر به داخل خاک فرانسه کشیده شده و از ماه‌ها پیش نیروهای انتظامی این کشور هدف حملات مسلحانه و انفجار قرار داشتند، اما گردهمائی آن روز که البته پنهانی تدارک دیده شده بود، تظاهراتی مسالمت آمیز به ‌حساب می‌آمد.

راهپیمایی‌های گروه‌های الجزایری پس از ساعت منع رفت و آمد برای آنان در خیابان‌های اصلی پاریس به زد و خورد با نیروهای انتظامی کشید و آنان به‌سوی جمعیت تیراندازی کردند و شماری نیز در رودخانه سِن غرق شدند. شدت سرکوب که پس از آن روز نیز در برخی مراکز بازداشت ادامه یافت به زخمی شدن صدها تن منجر شد.

این تنها بخش کوچکی از جنایت‌های فرانسه در الجزایر است؛ الجزایر که بعد از هشت سال جنگ (۱۹۶۲-۱٩۵۴) به استقلال دست یافت که به ادعای مورخان فرانسوی، در طول این جنگ حدود ۴۰۰ هزار نفر از هر دو طرف کشته شدند اما مورخان الجزایری معتقدند حدود ۱.۵ میلیون نفر کشته شده‌اند.

این جنگ در ۱۸ مارس ۱۹۶۲ با امضای پیمان «اِویان» پایان یافت و الجزایر پس از ۱۳۲ سال از زیر استعمار فرانسه بیرون آمد. در آن جنگ صدها هزار و به قولی یک میلیون الجزایری و نزدیک به ۳۰ هزار سرباز فرانسوی جان باختند. چند ده هزار اروپایی نیز کشته یا آواره شدند.