شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#جدید#واشنگتن

در شهر بزرگ آمریکایی در لبنان چه خبر است؟ / مقر جاسوسی جدید واشنگتن در منطقه


در شهر بزرگ آمریکایی در لبنان چه خبر است؟ / مقر جاسوسی جدید واشنگتن در منطقه

شاخصها درباره سفارتخانه بزرگ آمریکا در لبنان که درحال احداث است نشان می‌دهد واشنگتن در صدد ایجاد یک مقر اطلاعاتی-جاسوسی جدید در غرب آسیاست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ایالات متحده طی چند سال گذشته به دور از پوشش رسانه‌ای داخلی و خارجی لبنان پروژه‌ای برای ساخت سفارت آمریکا در لبنان که گفته می شود دومین سفارتخانه بزرگ آمریکا در منطقه خواهد بود، شروع کرده است. نخستین سفارتخانه بزرگ آمریکا در جهان و منطقه در عراق واقع شده اما آنچه که درباره این پروژه در لبنان مشکوک به نظر می‌رسد بزرگی آن و مبلغ اختصاص یافته به روند ساخت این سفارتخانه است.

دومین سفارتخانه بزرگ آمریکا

طبق یک سند در وزارت امور خارجه ایالات متحده یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای این پروژه در نظر گرفته شده است که دو برابر بودجه اختصاص یافته برای ساخت سفارت ایالات متحده در بغداد محسوب می‌شود که معادل 600 میلیون دلار بود.

مساحت این سفارتخانه معادل 180 هزار متر مربع است که اندکی از مساحت زمین دانشگاه آمریکایی در بیروت که 247 هزار متر است کوچک‌تر است. این سفارتخانه در ارتفاع 200 متری واقع شده است و مشرف به منطقه بیروت بوده و تقریباً 6 کیلومتر دورتر از آن است. فاصله این سفارتخانه تا فرودگاه بین‌المللی «لارینکا» در قبرس که مورد استفاده وزارت دفاع ایالات متحده قرار می‌گیرد، حدود 290 کیلومتر است. این سفارت شامل فرودگاه، اماکن تفریحی، ساختمان‌های کنسولگری و واحد‌های مسکونی است.

لبنان , کشور آمریکا ,

در این زمینه یک منبع آگاه از جزئیات پروژه آمریکا برای ساخت این سفارتخانه اعلام کرد که قرار است این سفارتخانه در قالب یک مرکز فرماندهی برای عملیات‌های نظامی و امنیتی که حضور نظامی و اطلاعاتی آمریکا را در لبنان و سوریه و کل منطقه هماهنگ می‌کند فعالیت داشته باشد و یکی از شاخص‌های اصلی این سفارتخانه همین خواهد بود؛ به طوری که قبل از وقوع هرگونه حادثه امنیتی در لبنان و بعد از آن بلافاصله حرکت بالگردهای آمریکایی میان این سفارتخانه و قبرس و فلسطین اشغالی آغاز خواهد شد.

لبنان , کشور آمریکا ,

آمریکا در لبنان سفارتخانه می سازد یا مقر جاسوسی؟

از طرف دیگر ایالات متحده همواره در عرصه‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی هماهنگ بوده است. بی تردید این هماهنگی در زمینه احداث سفارتخانه بزرگ واشنگتن در بیروت نیز وجود داشته و دارد. بدون هیچ‌گونه شک و تردیدی، آمریکایی‌ها تمامی خدماتی را که رژیم صهیونیستی از سفارتخانه بزرگ آنها در بیروت انتظار دارد، به تل آویو ارائه خواهند کرد.

در سال 2011 سرویس امنیتی وابسته به مقاومت اطلاعاتی از فعالیت‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در لبنان فاش کرد که مربوط به جزئیات سیستم جاسوسی ایالات متحده در لبنان بود. این سرویس امنیتی همچنین جزئیات شبکه‌های ارتباطی در لبنان با آمریکا و ساز و کار و اهداف جذب جاسوس‌ها را فاش کرد. رئیس این تشکیلات اطلاعاتی در آن زمان شخصی به نام «دنیل پاتریک ماکفیلی» بود که تحت عنوان کارمند دیپلماتیک در سفارت آمریکا کار می‌کرد.

با توجه به این اطلاعات، کارشناسان هشدار می‌دهند که امنیت لبنان یک بار دیگر در مرکز توطئه‌های مسموم آمریکا قرار گرفته است. «هشام جابز» رئیس مرکز مطالعات و روابط عمومی خاورمیانه معتقد است، اهداف سفارت آمریکا در بیروت را نمی‌توان از حوادث امنیتی لبنان از دهه گذشته از انفجار کلیسا در منطقه «زحله» گرفته تا ربوده شدن 7 استونیایی و نهایتاً انتشار مختصات جغرافیایی لبنان توسط روزنامه واشنگتن پست ، جدا دانست.

اهداف واشنگتن از ساخت شهر بزرگ خود در لبنان

اما طی چند روز گذشته تصاویر جدیدی از سفارتخانه جدید آمریکا در لبنان منتشر شده و واکنش کاربران را به همراه داشته است. کاربران لبنانی با اعتراض به این اقدام مشکوک آمریکا از اینکه ایالات متحده یک شهر کامل را در لبنان به اسم سفارتخانه احداث میکند بسیار خشمگین هستند.

لبنان , کشور آمریکا ,

ادامه پروژه ساخت این سفارتخانه عظیم در لبنان، هم زمان با کمپینی که برخی رسانه‌ها و نیروهای سیاسی وابسته به غرب در لبنان درباره «نفوذ ایران» به راه انداخته و ادعا می‌کنند که ایران و متحدانش بر لبنان مسلط شده‌اند و همچنین همزمان با بحران آفرینی اخیر عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس ضد لبنان، سوالاتی را به وجود می آورد.

همانطور که گفته شد بزرگترین سفارتخانه آمریکا در منطقه غرب آسیا بعد از حمله این کشور به عراق و اشغال آن در سال 2003 تاسیس شد. اما نگاهی به شاخصهای سفارتخانه جدید واشنگتن در بیروت نشان می‌دهد امکاناتی که برای این سفارت درنظر گرفته شده بسیار بیشتر از سفارت آمریکا در بغداد است و هزینه آن نیز 2 برابر مبلغی است که واشنگتن برای احداث سفارتخانه بزرگ خود در عراق صرف کرد.

لبنان , کشور آمریکا ,

این نشان می‌دهد سفارتخانه آمریکا در لبنان بسیار حساستر و عظیم تر از سفارتخانه‌ای خواهد بود که ایالات متحده با اشغال نظامی عراق در این کشور ساخت.

وضعیت فعلی لبنان نیز حاکی از برنامه ریزی طولانی واشنگتن جهت انفجار اوضاع این کشور به ویژه در آستانه انتخابات پارلمانی است. هیچ یک از توطئه‌های نظامی و سیاسی آمریکا ضد مقاومت در لبنان طی 2 دهه گذشته به نتیجه نرسید. در واقع برخلاف تصورات آمریکا برنامه‌های این کشور در لبنان از تجاوزات رژیم صهیونیستی گرفته تا محاصره خفقان آور لبنان، نتیجه عکس داد و نهایتا به قدرتمندتر شدن مقاومت و متحدان آن منجر گشت؛ به طوری که آمریکا همانند گذشته عرصه گسترده‌ای برای مداخله مستقیم و علنی در همه امور لبنان را ندارد و حزب الله را مانع بزرگی برای خود می‌بیند.

بنابراین به اعتقاد ناظران، یکی از اهداف آمریکا از تاسیس چنین سفارتخانه عظیمی در لبنان افزایش کنترل و نفوذ خود در این کشور است تا راحت‌تر بتواند از منافع رژیم صهیونیستی محافظت کند.

واضح است که یک سفارتخانه کوچک و معمولی مشابه سفارت قدیمی آمریکا در لبنان قادر به انجام فعالیت‌های دیپلماتیک عادی یک کشور در کشور دیگر است و نیازی به ساخت چنین بنایی احساس نمی‌شود. علاوه بر آن می‌بینیم که ایالات متحده کشورهای بزرگ و صنعتی جهان در اروپا را رها کرده و میلیاردها دلار برای ساخت چنین پروژه‌هایی در خاورمیانه هزینه می‌کند.

با نگاهی به نقش سفارتخانه بزرگ آمریکا در بغداد برای نفوذ به ارکان اطلاعاتی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی و به طور کلی زندگی عراقی‌ها می‌توان اهداف تکرار این سناریو در لبنان را دریافت.

لبنان , کشور آمریکا ,

همانطور که سفارتخانه 42 هکتاری آمریکا در بغداد در وهله اول تبدیل به یک پادگان بزرگ نظامی علیه گروه‌های مقاومت و بعد از آن سرویس جاسوسی ایالات متحده در عراق شده و از این طریق همچنان به اشغالگری خود در این کشور ادامه می‌دهد و حاضر به بیرون کشیدن نظامیانش نیست، به راحتی می‌توان فهمید که واشنگتن از افتتاح دومین سفارتخانه بزرگ جهان در لبنان چه اهدافی دنبال می‌کند.

علت توجه آمریکا به عراق و لبنان به منافع واشنگتن در این کشورها و موقعیت استراتژیک و ژئوپلوتیک آنها برمی‌گردد. از همه مهمتر حضور گروه‌های مقاومت در لبنان و عراق و به ویژه حزب‌الله که کابوس بزرگ متحد اصلی آمریکا در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی است، از مهمترین انگیزه‌های واشنگتن برای نفوذ در این دو کشور به شمار می‌رود؛ همانطور که تاریخ ثابت کرده آمریکایی‌ها از هیچ توطئه‌ای برای نابودی و تضعیف مقاومت دریغ نمی‌کنند.

انتهای پیام/