به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سید مجید امامی در میز فرهنگ «سلام تهران» درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به منظور ایجاد تحول و احیای تمدن و فرهنگی شکل گرفت که بعد از دوران صفوی مورد بی‌مهری قرار گرفته بود. اگر بنا بود این تغییر تحت تأثیر روزمره‌گی دولت‌داری و کشورداری قرار بگیرد، رسالت واقعی انقلاب انجام نمی‌شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در راستای این چشم‌انداز، جمعی از فضلا و برترین‌های حوزه فرهنگ و علم‌شناسی کشور، در گروهی گردهم می‌آیند تا اجازه ندهند که تحول فرهنگی انقلاب به دولت‌مداری و کشورداری محصور شود، افزود: این شورا در ابتدا برای دانشگاه بوده است، اما به تدریج مسئله مهم و اصیل فرهنگ اضافه شد. اشکالاتی در این بخش وجود دارد که حوزه علم و فرهنگ به یک معنا در ذهن سیاست‌گذار جدا شد و این شورا از سال ۵۹ تا سال ۶۳، رسیدگی به فرهنگ و تغییرات روزمره‌گی فرهنگ در شهرها را در اولویت قرار داد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، بخشی از فرهنگ را آرمان و مربوط به جوامعی دانست که حیات طیبه در آن جریان دارد و بخشی را نیز متناسب با واقعیت‌ها دانست و تصریح کرد: باید شورا به فاصله بین این دو فرهنگ فکر و برای نزدیکی واقعیت به آرمان سیاست‌گذاری کند.

امامی با بیان اینکه قبل از انقلاب هم شورای عالی فرهنگ و هنر وجود داشت، اضافه کرد: علت اضافه شدن واژه انقلاب به شورای عالی فرهنگ، این است که یادمان نرود قرار بود تحول عظیم رخ دهد. برای تحقق این اهداف، در وهله اول شوراهای اقماری باید کارشان را درست انجام دهند تا شورای عالی هم به درستی سیاست‌گذاری‌ها و امور نظارتی را پیش ببرد. در دولت جدید شعارهای بزرگ بیان شده است، اما باید دید که آیا برنامه‌ریز و مجری برای انجام اهداف‌های کلان وجود دارد یا خیر؟

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضعیف‌ترین بخش منابع انسانی کشور را در حوزه دولتی فرهنگ، هنر و رسانه قلمداد کرد و افزود: بی‌مهری‌هایی در مورد تخصص، حقوق، مزایا و... نسبت به آنان صورت گرفته است، و وقتی یک دبیرخانه شورای فرهنگی در یک استان دنبال نوآوری و ایده رفته است، آن را سرکوب کرده و یا با دعواهای سیاسی بین ارکان این تلاش به فراموشی سپرده شده است.

وی تحقق اهداف فرهنگی کشور را منوط به تقویت منابع انسانی در حوزه برنامه‌ریزی دانست و گفت: دوستان بعد از اشتغال در یک اداره اولین چیزی که به نظرشان می‌رسد، بحث استاندارد کردن و ابلاغیه است؛ در صورتی که راه نجات نظام فرهنگی کشور، توجه به این موضوع است که فرهنگ از پایین به بالا رخ می‌دهد. باید در چهارچوب، ضوابط و اولویت‌ها اجازه دهیم که ایده‌ها از پایین به بالا بجوشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه از ابتدای دولت، هدف بر ساماندهی بهم‌ریختگی‌های فرهنگی بوده است، اظهار داشت: ما می‌خواستیم تمام موارد حوزه فرهنگ عمومی و زندگی فرهنگی مردم را در یک حوزه در وزارت ارشاد تجمیع کنیم.

این مقام مسئول که به تازگی به عنوان دبیر کارگروه مد و لباس منصوب شده است، گفت: امروزه وضعیت لباس از نظر دسترسی به لباس سالم، عفیفانه و جذاب در شرایط خوبی قرار ندارد. در تلاش هستیم با یک نگاه جامع با ۱۲-۱۳ زیرنظام، سیستم و نظام لباس، دقیقاً خلأها را پیدا و آنها را پیگیری کنیم. در سال ۸۵ قانون به کارگروه این اجازه را داده است که برای پیگیری نیازهای خود از وزارت صمت، آموزش و پرورش و ارگان‌های دیگر کمک بگیرد.

وی با اشاره به گلایه طراح‌ها از کپی شدن طرح ارائه شده آنان در جشنواره‌های مد و لباس نیز بیان داشت: حیامندکردن محصولات و صنایع فرهنگی هدف اصلی ماست. در حال حاضر به تولیدکننده می‌‌گوییم لباس قابل رقابت تولید کند، اما آنها از کیفیت پارچه‌ها گلایه‌مند هستند. باید سراغ تولیدکننده پارچه برویم که پارچه سبک تولید شود؛ و اگر نشد از وزارت صمت برای ساماندهی واردات پارچه کمک می‌گیریم. باید نگاه کاملاً فرهنگی به لباس داشته باشیم. 

امامی در پایان از برگزاری جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و تصریح کرد: طراحان در این جشنواره شرکت کنند، قول می‌دهیم کسی طرح آنان را کپی نکند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//