به گزارش برنا؛ محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت در نشست خبری خود گفت: امروز چهاردهمین سالگرد بنیاد برکت است و لازم می دانستیم گزارشی ارائه کنیم  همچنین این بنیاد با دستور مقام معظم رهبری شکل گرفته است و در تمام نقاط محروم کشور سعی دارد که حضور داشته باشد.

وی بابیان اینکه بنیاد برکت هدف خود را در موزه زیربنایی و اقتصادی گذاشته است و با هدف توانمندسازی مردم شروع به کار کرده است، افزود: تعهد ساخت ٢ هزار و ۵٧١ مدرسه برای امسال و آینده را داری.  ١٧٠٠ مدرسه تاکنون افتتاح شده است و برنامه داریم ٢٠٠ مدرسه دیگر تا پایان سال افتتاح شود.

ترکمانه افزود: ٣٧ پروژه عمرانی در حوزه پروژه های  آبرسانی،  زیربنایی و ... را داریم که بنیاد برکت با ظرفیت مردم وکمک ستاد اجرایی فرمان امام آن را راه اندازی کرده است همچنین اشتغال های خرد و خانگی سال هاست که موضوع بحث بوده و کشور تجربه های مختلفی در این حوزه داشته است.

وی با بیان اینکه بنیاد برکت با مطالعه سه سال پیاپی  مدلی را طراحی کرد که امروز مدل بنیاد برکت به یک مدل واحد  در بیش از ١٢ هزار روستا قایل پیاده سازی است، ادامه داد: ۵۵٠ شهر و  ٣٧٠ شهرستان در ٣١ استان کشور تحت پوشش بنیاد برکت هستند. 

ترکمانه گفت: سرمایه گذاری در حوزه بنگاه ها از سوی بنیاد برکت شکل گرفته است تا امروز ٢٧٠ طرح در حوزه اقتصادی کلان ایجاد شده که از بین آن ها ٢٧ هزار شغل به صورت مستقیم به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه قصد داریم برای سال آینده ١٢ هزار روستا را به ٢٠ هزار روستا برسانیم و ۶۵ درصد از روستاییان را تحت پوشش قرار دهیم، گفت:  حوزه هایی که بنیاد برکت در آن ورود کرده  بی نظیر است و ما پیشنهاد هایی را برای دولت داشتیم و قرار است این مدل های اشتغالزایی بنیاد برکت در همه جای کشور استفاده شود.

مدیر عامل بنیاد برکت گفت: در حوزه اشتغالزایی اجتماعی محور ١۶٠ هزار طرح انجام شده که ۴٨٠ فرصت شغلی ایجاد کرده و  تا پایان سال این میزان به ٢٠٠ هزار طرح خواهد رسید همچنین تلاش داریم تا سال آینده جهشی در این حوزه صورت گیرد و اتفاق بزرگی در حوزه اشتغال به ارمغان خواهد آمد .

وی با بیان اینکه در روستا و شهرستان ها فرصت های شغلی متفاوت وجود دارد چرا که مزیت هر استان متفاوت است، گفت: بر همین اساس ما در هر منطقه اولویت مشخص کردیم که تا امروز ١٧٠ رشته شغلی مطرح شده است.

ترکمانه افزود: همچنین برخی طرح ها ویژه ماست که با توجه به نیاز کشور صورت می‌گیرد در این بین طرح های همچنین پرورش ماهی و... در برخی از مناطق کشور راه اندازی شده است به طور مثال در گمیشان طرح ویژه ای در قالب ماهی در قفس داریم که یکی از طرح های پیشران در منطقه خواهد بود. 

وی با اشاره به ورود در حوزه تولید پوشاک که تا امروز ۶ هزار ٧٢٧ طرح اشتغالزایی در آن ایجاد شده است، تصریح کرد:  تاکنون در حوزه پرورش طیور و شتر  ۴ هزار طرح اشتغالزایی ایجاد شده است.

ترکمانه بیان کرد: حوزه دانش بنیان ریسک پذیر است اما آورده خوبی برای دانش بنیان کشور می تواند داشته باشند که ما تا کنون ۵۶۶ طرح دانش بنیان را سرمایه گذاری کردیم. 

وی با بیان اینکه در حوزه گیاهان دارویی ۵۴٨ طرح را سرمایه گذاری کردیم، گفت:  امنیت غذایی یکی از سرفصل های اصلی بنیاد برکت است که هزار و ۴٠٠ طرح را به طور ویژه سرمایه گذاری کردیم  همچنین ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت توجه ویژه به حوزه نوشت افزار ایرانی دارد که در این راستا   تا امروز ١٨٠ طرح در قالب کارگاه های بزرگ حمایت کردیم و در این حوزه سه سال حمایت های خود را برای این طرح ها ادامه می دهیم.

مدیر عامل بنیاد برکت گفت: قرار است  ۴۵٠ طرح را در حوزه برکتی‌نو اجرا کنیم و و این درحالی است که به طور مثال در یک روستا در استان فارس همه افراد در حال انجام دورکاری هستند همچنین  صادرات خدمات را می توانیم از این طریق داشته باشیم.

ترکمانه افزود: بنیاد برکت معمولا به عنوان یک شتاب دهنده عمل می کند و در هر حوزه ای سعی دارد اوامر مختلفی شتاب گیرد  البته سال آینده آمار و اطلاعات خوبی در این حوزه خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار یک مسئله مهم در کشور است و تا امروز بیش از ۶ هزار و ۵٠٠ طرح ویژه ی این افراد انجام دادیم چرا که بسیاری کار های خانگی توسط زنان انجام می شود، گفت: تاکنون  حدود ۴٠  درصد از طرح های اشتغالزایی  توسط زنان انجام می شود.

ترکمانه تصریح کرد: تمرکز ویژه ای در حوزه کولبری انجام شده است  و ما در این مناطق حضور پیدا کردیم همچنین به کولبران آموزش، مشورت و ارائه تسهیلات داریم تا اشتغال برای این افراد ایجاد شود بیش از ۴ هزار طرح در حوزه کولبری انجام شده است.

وی با بیان اینکه تا امروز ٣ هزار و ۵٠٠ طرح کولبری انجام شده و تا پایان سالاین مقدار  به ۵ هزار طرح می رسد، افزود: این اتفاق برای سوخت بران سیستان و بلوچستان نیز رخ می دهد که چند ماهی است در این حوزه هم ورود کردیم و بنا داریم ٢ هزار طرح در این حوزه فعال کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه خانواده زندانیان اقدامات مهمی انجام دادیم چرا که این خانواده ها بسیار آسیب پذیر هستند، بیان کرد:  با تفاهمی که با سازمان زندان ها برای اشتغالزایی که برای این افراد داشتیم به طور ویژه ٣ هزار طرح را برای آن ها فعال کردیم.

 

ترکمانه گفت: ٣ هزار و ۵٠٠٠ مسکن ویژه معلولان با حمایت بهزیستی و بنیاد مسکن ساختیم که تحویل خانواده های بالای دو معلول شد، ادامه داد:  برای خانواده های دارای معلول ٣ هزار طرح اشتغالزایی طراحی شده است همچنین خانواده هایی که کودکان بازمانده از تحصیل دارند حمایت می شوند همجنین ٢ طرح را در این حوزه راه اندازی کردیم 

مدیر عامل بنیاد برکت گفت: همه ی طرح های اشتغالزایی با کمک مجریان و تسهیلگران که شناخت کامل از منطقه دارند انجام می شود که امروز بیش از ٨٠٠ نفر در روستا ها و شهر ها هستند که این کار را انجام می دهند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلاتی که توسط نهاد ها اتفاق می افتاد موازی کاری دستگاه هاست که هزینه های زیادی را صرف می کند، گفت: کاری که بنیاد برکت انجام داده است این است که همه کارها بر اساس پروتکل ها و دستور العمل ها در یک شورا توسط استانداری ها و فرمانداری ها محول شود و این کار باعث شده است که هیچ همپوشانی ای صورت نگیرد. 

ترکمانه ادامه داد: ما برای ساخت مدارس ساخت بیمارستان و پروژه های دیگر بنیاد برکت از دستگاه های دیگر استعلام می گیریم.

وی با بیان اینکه امسال در حوزه مدرسه فقط تعهد کردیم هزار مدرسه کانکسی را جمع کنیم و ساختمان بسازیم و مدرسه سازی از بنیاد برکت جدا نمی‌شود، گفت: و تا زمانی که در کشور نیاز باشد مدرسه ساخته شود بنیاد برکت پای کار است 

ترکمانه ادامه داد: فروش تولیدات دغدغه ای بوده است که در حوزه اشتغال خرد وجود داشته و دغدغه ای بود که کشور را گرفتار کرده است. در چنین شرایطی تسهیل‌گر می تواند فن شروع کسب و کار را به افراد بیاموزد و در ادامه تسهیل‌گر تسهیلاتی را در اختیار او قرار دهد همچنین تسهیل‌گر  تا سه سال پا به پای فرد هست تا بتواند پیشرفت کند.

وی با بیان اینکه در طرح بنیاد برکت طرح پشتیبان را داریم که کمک می کند زنجیره ی کسب و کار ایجاد شود، گفت: موضوع صادرات چندسالی است که به آن توجه شده است.

وی با بیان اینکه چندسالی است که صادرات محصولات انجام می شود و تمرکز  صادرات فعالیت های خرد و کارگاه های ماست، گفت: تا امروز ٧ میلیون دلار صادرات محصولات داشتیم.

 

ترکمانه با بیان اینکه در حوزه آبرسانی سه تفاهم نامه با دستگاه های مرتبط وزارت نیرو و شرکت آبفا داریم، ادامه داد:  تعداد زیادی از آن انجام شده است  همچنین ۶٧٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این حوزه صورت گرفته است که جبران تنش آبی خوزستان هم یکی از اقدامات ماست.

وی ادامه داد: ٧٠٢ نقطه خوزستان برای جبران تنش آبی  شناسایی شد و تا امروز بیش از ٩۵ کیلو متر پروژه آبرسانی انجام شده است و تا پایان سال قرار است این مسئله به طور کامل حل شود. 

ترکمانه تصریح کرد: در کشور ما قنات های بسیاری وجود داشته است وکه لازم است احیای آن ها انجام شود تا امروز ۶۶٠ قنات شناسایی شده است و تا پایان سال ١۵٠٠ قنات را احیا خواهیم کرد. 

وی با اشاره به اینکه مهاجرت معکوس دغدغه کشور است و باعث شده است آسیب هایی در حاشیه شهر ها ایجاد شود که بسیاری از جمعیت آن از روستا ها مهاجرت کردند، گفت:  هدف گذاری برای مهاجرت به ۵ هزار روستا در طرح به روستا بر میگردیم اجرایی شده ست و تا به امروز در این طرح ٢ هزار ۶  روستا اجرایی شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد: یکی از طرح های ویژه ما روستای بدون بیکار است که تا در امروز ١٠٠ روستا این کار اجرا شده است در چنین شرایطی در روستا هیچ کس نیست که شغل نداشته باشد و کمک می کند که مهاجرت معکوس رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه کارمندان بنیاد برکت ۴٠ نفر هستند اما شبکه گسترده ای دارند که توسط سامانه ای که ١۶٠ قسمت دارند  تمام کار های بنیاد برکت مدیریت می شود، گفت:  در رویداد هایی برگزار شده که با هدف خاصی انجام می شوند، ایده های جدیدی را دریافت می کنیم که می توانیم خدمات بهتری انجام دهیم.

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: تسهیلات به معنی این است که شبکه ای کنار فرد دارای کسب و کار  باشد و حتی در مواردی مشارکت می کنیم چرا که فعالیت باید توجیه اقتصادی داشته باشد  و حتی در مواردی سرمایه گذاری های ریسک پذیری داریم.

وی با اشاره به اینکه در موزه آبخیزداری تفاهم نامه های داشتیم که با ابفا به ثمر رسیده است، گقت: ذر طرح های ویژه کرونا ٢٠ هزار طرح را اجرا کردیم که در راستای ١۵ هزار طرح در حوزه گردشگری بود که تسهیلات حمایتی به آن ها دادیم و  بخش زیادی از آن به حوزه کاری خوذ برگشتند. 

ترکمانه گفت: بیش از ٩۵ درصد کسب و کار ها پایدار هستند و همچنین امروز کسب و کار های ما زیر یک درصد معوقه بانکی دارند که عدد بسیار قابل توجهی است و به آن معنی است که کسب و کار فعال است و قسط های وام پرداخت می شود 

وی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای به روستا بر میگردیم نداریم، گفت:  برای ساخت ساختمان مدارس کانکسی و سنگی باید هر مدرسه بیش از ٢٠ دانش آموز داشته باشند که به ساختمان تبدیل شود همچنین ما در این زمینه محدودیتی نداریم اما برای ساخت باید به آمار ها و دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی توجه کنیم 

ترکمانه با اشاره به اینکه توسعه کسب و کار ها در بنیان برکت محقق می شود و تنها هدف بنیاد برکت  راه اندازی کسب و کار کار نیست، گفت: در بخش بنگاهی به سمت احیای کارخانه رفتیم چرا که این کارخانه ها بر اساس مشکلاتی که داشتند چراغشان خاموش شده بود و سعی کردیم رفع موانع از آن ها صورت گیرد 

وی با بیان اینکه تاکنون ٢٧٠ مجموعه کارگاهی و بنگاهی را احیا کردیم که بخشی از آن ها در بورس حضور دارند، گفتظی  در مراکز استان ها ورود نمی کنیم چرا که آنجا توانمندی اقتصادی افراد بهتر است  همچنین درحوزه حمل و نقل بنیاد برکت ورود پیدا نکرده است اما حدود ١۶٠ پروژه راه سازی و زیربنایی در کشور انجام شده است.

 

انتهای پیام/