شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#رئیس‌جمهور#جزیره#شبه

حمایت رئیس‌جمهور اوکراین از برگزاری همه‌پرسی بر سر وضعیت شبه جزیره کریمه

رئیس جمهوری اوکراین گفت که برگزاری همه‌پرسی بر سر وضعیت آتی نواحی جنگ‌زده شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه را که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شد، منتفی نمی‌داند.

حمایت رئیس‌جمهور اوکراین از برگزاری همه‌پرسی بر سر وضعیت شبه جزیره کریمه

به گزارش منیبان از خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین جزئیاتی از اینکه این همه‌پرسی پیشنهادی چگونه و چه زمانی برگزار شود، مطرح نکرد اما گفت که این به عنوان یکی از گزینه‌ها برای احیای روند متوقف شده صلح در شرق اوکراین و پایان دادن به مناقشه با روسیه، کشور همسایه اوکراین، است.

اوکراین در هفته‌های اخیر تلاش کرده است حمایت متحدان غربی خود را جلب کند و روسیه را متهم کرده به اینکه ده‌ها هزار نیرو در نزدیکی مرزهایش تجمیع کرده تا برای یک حمله نظامی احتمالی در ابعاد بزرگ آماده شود.

روابط کی‌یف و مسکو پس از ضمیمه شدن کریمه به دست روسیه در سال ۲۰۱۴ و تصرف مناطقی در شرق اوکراین از سوی نیروهای تحت حمایت مسکو، تیره شد، در حالی که کی‌یف خواهان باز پس گرفتن این مناطق بوده و می‌گوید از آن زمان تاکنون حدود ۱۴ هزار تن در درگیری‌های این حوزه کشته شده‌اند.

زلنسکی به شبکه تلویزیونی ۱+۱ گفت: من همه‌پرسی بر سر منطقه دونباس را به طور کلی رد نمی‌کنم.

او بیان کرد: ممکن است این همه‌پرسی درباره وضعیت دونباس باشد، ممکن است درباره وضعیت کریمه باشد، ممکن است درباره پایان دادن به جنگ به طور کلی باشد. بنابراین ممکن است کسی، این کشور یا آن کشور، بتواند شرایط خاصی را به ما پیشنهاد دهد.

زلنسکی از اقدام جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در "نقش‌آفرینی شخصی" برای پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین استقبال کرد. زلنسکی گفت بایدن تضمین‌هایی را از سوی روسیه مبنی بر این که مسکو عامل تشدید تنش نخواهد شد، منتقل کرده است.

ولودیمیر زلنسکی همچنین بیان کرد، مذاکرات مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را رد نمی‌کند.

روسیه روز جمعه خواستار لغو تعهد سال ۲۰۰۸ ناتو به اوکراین و گرجستان مبنی بر اینکه آنها حتما یک روز عضو این ائتلاف می‌شوند، شده و گفت که ائتلاف ناتو باید قول دهد که در کشورهای همسایه روسیه تسلیحات مستقر نکرده و امنیت این کشور را تهدید نکند.

روسیه اینکه برای حمله‌ای به اوکراین برنامه‌ریزی می‌کند را رد کرده اما کی‌یف و واشنگتن را متهم به اتخاذ رفتاری بی‌ثبات‌کننده کرده و گفته که نیازمند تضمین‌های امنیتی برای حفاظت از خودش است.

اوکراین درخواست‌های مسکو برای دریافت تضمین‌های امنیتی را "نامشروع" دانسته است. زلنسکی گفت بایدن تلاشی برای زور کردن او به دادن امتیاز نکرده است. او خاطر نشان کرد: ما صحبتی درباره هیچگونه سازشی نداشتیم.

وبگردی