شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##بلایی#موشک‌های#یمنی#متجاوزان#آورد

بلایی که موشک‌های یمنی بر سر متجاوزان آورد

استفاده رزمندگان یمنی از پهپادها و موشکهای زمین به زمین علیه متجاوزان سعودی باعث سردرگمی مقامات سیاسی و نظامی عربستان شده، به حدی که مهمات پدافند هوایی آنها به دلیل استفاده بسیار زیاد ته کشیده و ریاض در یک ماه گذشته بارها از مقامات آمریکایی درخواست تحویل موشکهای «پاتریوت» کرده است.

بلایی که موشک‌های یمنی بر سر متجاوزان آورد

به گزارش منیبان، رزمندگان یمنی در ماههای اخیر با تغییر معادله در جنگ تحمیلی بیش از شش ساله به این کشور توانسته اند در سه محور یعنی مرکز به عنوان پایگاه وابستگان سعودی و نیروهای «عبدربه منصور هادی»، در محور استان «الحدیده» در غرب که در تصرف مزدوران امارات بوده و نیز در هوا و آسمان و جنگ موشکی، به پیروزی های چشمگیری دست یابند.

هم اکنون جنگ یمن در مراحل بسیار حساسی قرار گرفته و ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور پس از گذشت بیش از شش سال از تجاوز ائتلاف عربی - آمریکایی به سرگردگی سعودی، زمام امور میدانی را در جبهه های مختلف از جمله مرکز و غرب یمن به دست گرفته اند و مهم تر از همه در چهار سال گذشته موشک ها و پهپادهای یمنی به کابوس سعودی ها منجر شده است.

در سال های اخیر مقاومت جانانه رزمندگان و ارتش یمن در مقابل زیاده خواهی های آل سعود و ولیعهد کم تجربه آن، آن هم با کمترین امکانات و البته با نوآوری ها و دستاوردهای جدید، روی دیگر جنگ در این کشور را به سعودیها نشان داده اند که این شرایط موجب کابوس برای آل سعود شده است. دستاوردهای مختلف نظامی در خصوص دستیابی به موشک های دوربرد زمین به زمین، پهپادهای شناسایی و تهاجمی و تولید موشک های پدافند هوایی، به دردسری جدید برای بمب افکن های متجاوز سعودی – آمریکایی تبدیل شده است.

قبل از هجوم ائتلاف عربی – آمریکایی به یمن این کشور دارای ارتش معمولی و با تسلیحات نه چندان پیشرفته بود، ولی با تجاوز ائتلاف متجاوز عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودیها در ششم فروردین ۱۳۹۴ به یمن، ابتکارات یمنی ها در ساخت تسلیحات و تجهیزات مدرن نظامی همچون موشک های دوربرد زمین به زمین، انواع پهپادها و سامانه پدافند هوایی و ... هم شکوفا شد و قضیه تا جایی پیشرفته که از طرفی موجب تعجب و حیرت کارشناسان نظامی و از طرف دیگر به کابوسی برای آل سعود و حتی آمریکایی ها تبدیل شده است، به حدی که آمریکا برای حفظ جان نیروهای خود مجبور شد در شهریور ماه سال جاری (۱۴۰۰) هزاران نظامی را از عربستان خارج کند.

هم اکنون ارتش یمن و نیروهای «انصارالله» موازی و هماهنگ با هم اقدام به دفاع از کشور خود می کنند که این اقدام موجب تقویت هر دو طرف و در مقابل تضعیف جبهه متجاوزان مقابل شده است.

 هرچقدر انصارالله یمن تقویت می شود و به فناوری در زمینه نظامی دست می یابد، به همان میزان نیز ارتش یمن تقویت می شود و در عین حال دشمنان مردم این کشور مرعوب تر می شوند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن که از حمایت انصارالله برخوردار است، چندی پیش در سخنانی اعلام کرد که ارتش این کشور آزمایش‌های جدید و موفقی روی سامانه‌های موشکی خود انجام داده و به زودی با پرده برداری از آن، مواضع متجاوزان را هدف قرار خواهد داد که این کار در چند ماه اخیر با موفقیت انجام شده است.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با اظهار اینکه سامانه‌های موشکی جدیدی به زودی به خدمت گرفته می‌شوند، تاکید کرده بود که نیروهای مسلح یمن با موفقیت سامانه‌های موشکی را تحت آزمایش‌های جدید قرار داده‌اند که به زودی آن را پرده برداری می‌کنند.

وی درباره پهپادهای ارتش یمن نیز عنوان کرده که‌ یگان پهپادی ارتش طی پنج سال گذشته  ۴ هزار و ۱۱۶ عملیات نظامی انجام داده که ۶۶۹ مورد هجومی و ۳۴۹۰ مورد عملیات شناسایی بوده است، در حالی که مجموع عملیات مشترک پهپادی و توپخانه‌ای با انصارالله به ۷۳ عملیات، مجموع عملیات یگان موشکی و پهپادی به ۱۱ عملیات و عملیات یگان مشترک توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی به یک عملیات می‌رسند.

سریع تاکید کرده بود که عملیات پهپادهای یمنی با هدف گیری تاسیسات، پایگاه‌های نظامی، اهداف حیاتی و مهم، تجمعات نظامی، ‌پادگان‌ها و تحرکات و تجهیزات دشمن صورت می‌گیرد که از میان آن اهدافی در عمق عربستان و امارات و نیز اهدافی در جبهه‌های داخلی بوده‌اند، در حالی که عملیات ویژه‌ای نیز انجام گرفته که طی آن در یک عملیات آن، بیش از ۱۰ پهیاد استفاده شده بود.

قبل از آغاز تجاوز عربی – آمریکایی به یمن، ارتش این کشور فقط شماری از انواع موشک های کوتاه برد زمین به زمین در اختیار داشت، ولی با شروع جنگ به ویژه در سال های اخیر و به دلیل ایجاد توازن در نبرد، رزمندگان انصارالله و ارتش یمن توانستند به تولید انواع موشک ها اقدام کنند و از این طریق ضربات کاری قابل توجهی به سعودی های متجاوز و همپیمانان آنها وارد نمایند.

از موشک های زمین به زمین دست یافته ارتش و کمیته های یمن می توان به موشک پیشرفته «برکان H۲» اشاره کرد که توسط مرکز پژوهش های یگان موشکی یمن توسعه یافته است. این موشک یکی از بارزترین موشک های بالتسیک با برد متوسط است که می تواند مسافتی در حدود ۹۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر را بپیماید.

موشک مزبور به راحتی می تواند اهدافی را در ریاض منهدم کند، بنابراین نیروهای یمنی از استان «صعده» که تا ریاض ۹۱۹ کیلومتر فاصله دارد، می توانند به راحتی پایتخت عربستان را هدف قرار دهند. از این موشک بارها برای هدف قرار دادن فرودگاه ها و مواضع نظامی عربستان استفاده شده است.

موشک‌های بالدار کروز یکی دیگر از موشک های مورد استفاده رزمندگان یمنی است که توسط متخصصان نظامی این کشور تولید شده است. این موشک های دقیق در ارتفاع پایین حرکت می کنند؛ برد آن به ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر می رسد و از دقت بالایی در اصابت هدف برخوردار است و میزان خطای آن کمتر از یک و نیم متر است.

یکی دیگر از توانمندی های رزمندگان یمنی که در طول جنگ کسب شده تولید انواع پهپادهای تهاجمی و شناسایی می باشد که برای مقابله با متجاوزان تولید و مورد استفاده قرار گرفته است.

مقاومت یمن، موفقیتش در تولید پهپاد را رسماً در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی (فروردین ۱۳۹۶) اعلام و طی مراسمی برای نخستین بار از چهار نوع پهپاد رونمایی کرد که از سال ۲۰۱۶، ساخت آنها را کلید زده بود و طی چهار سال گذشته نیز توانسته توسعه پهپادی خود را ادامه داده و به فناوری های جدید نیز دست یابد.

با ورود پهپادها به چرخه رزم نیروهای مقاومت یمنی، معادلات جنگ در این کشور نیز تغییر کرد و در کنار استفاده یمنی ها از موشک های زمین به زمین و ورود پهپادهای مهاجم، خسارات ارتش سعودی و متحدانش را در عربستات و یمن به شدت افزایش داد.  

یمنی ها در چهار سال گذشته توانسته اند توان پهپادی خود را توسعه دهند و پهپادهایی همچون «هدهد۱، رقیب، راصد، صماد۱، قاصف ۱، قاصف۲، قاصف Kh و صماد۳ » را طراحی و به طور انبوه تولید کنند؛ پهپادهایی که برخی از آنها می توانند تا یک هزار و  ۷۰۰ کیلومتر پرواز  کنند و پس از عملیات به مبدا پروازی خود باز گردد.

آخرین جهش موشکی رزمندگان یمنی دستیابی و ساخت سامانه پدافند موشکی است که نشان از تحول در پدافند هوایی این کشور دارد.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله یمن چندی پیش از ۴ سامانه جدید پدافند هوایی «ثاقب۱»، «ثاقب۲»، «ثاقب۳» و «فاطر۲» که توسط متخصصان یمنی ساخته شده، رونمایی کرد، سامانه جدیدی که در روزها و ماه های اخیر بارها بمب افکن ها و پهپادهای متجاوز سعودی – آمریکایی را هدف قرار داده یا مجبور به فرار از خاک یمن کرده است.

دردسر بزرگ برای متجاوزان

تقویت توان رزمندگان یمنی در چهار سال اخیر به ویژه در زمینه موشکی و پهپادی مشکلات زیادی را برای متجاوزان سعودی ایجاد کرده و کار را تا جایی پیش برده که ذخیره پدافند موشکی عربستان به شدت کاهش یافته و مقامات سعودی را دوباره دست به دامن ارباب خود یعنی آمریکا کرده است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در روزهای اخیر به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی گزارش داد که مهمات ریاض برای مقابله با حملات مداوم هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادی) و موشکی یمنی‌ها به خاک عربستان رو به پایان است و ریاض با فوریت در حال تقاضا از ایالات متحده و کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی برای تجهیز مجدد است.

به گفته مقامات آمریکایی و سعودی، طی چند ماه گذشته، عربستان سعودی هر هفته توسط رزمندگان یمنی با بیش از ۱۰ حمله موشکی بالستیک و پهپادی قرار گرفته است.

به ادعای مقام‌های مورد استناد این روزنامه آمریکایی، ارتش سعودی سعی کرده حملات رزمندگان یمنی را با سامانه موشکی پاتریوت زمین به هوای خود دفع کند، اما زرادخانه موشک‌های رهگیر آن - موشک‌هایی که برای سرنگونی سلاح‌های هوابرد استفاده می‌شود - به طور خطرناکی کاهش یافته است.

طبق این گزارش، ارتش آمریکا بسیاری از تسلیحات خود را برای مقابله با چین از غرب آسیا خارج کرده بود، ولی با تقاضای مکرر سعودیها برخی از آنها را مجدداً در خاک عربستان مستقر کرده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، در حالی که به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی آماده تایید رسمی درخواست سعودی هستند، وضعیت کنونی مقامات ریاض را نگران کرده که بدون ذخیره کافی موشک‌های رهگیر پاتریوت، حملات مداوم می‌تواند منجر به تلفات جانی یا آسیب به زیرساخت‌های مهم نفتی این کشور شود.

طبق این گزارش، در ماه ژانویه، یمنی‌ها به ساختمان‌های دربار سلطنتی عربستان سعودی در جده حمله کردند، اما به کسی آسیبی نرسید.

به گفته یک مقام دولتی عربستان، تعداد حملات یمنی‌ها علیه سعودیها به طور قابل توجهی در چند ماه اخیر افزایش یافته است و هواپیماهای بدون سرنشین یمن در ماه گذشته ۲۹ بار و در ماه اکتبر ۲۵ بار به خاک عربستان حمله کردند. این کشور همچنین در ماه گذشته هدف ۱۱ حمله موشکی و ۱۰ حمله در ماه اکتبر قرار گرفت.

به گفته این مقام سعودی، این میزان نسبت به فوریه ۲۰۲۰ افزایش قابل توجهی داشته است، زمانی که عربستان سعودی شش بار مورد حمله قرار گرفت، پنج بار بوسیله موشک‌های بالستیک و یک بار توسط پهپاد.

«تیموتی لندرکینگ» فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن جمعه گذشت در یک نشست خبری گفت که یمنی‌ها در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۷۵ حمله فرامرزی به عربستان سعودی انجام داده‌اند.

به تحلیل این روزنامه آمریکایی، به رغم نگرانی‌های واشنگتن در مورد سابقه حقوق بشر عربستان سعودی و سایر مسائل، مقامات آمریکایی معتقدند که موظفند به این پادشاهی نفت‌خیز در دفاع! از خود به ویژه در شرایطی که ایالات متحده با افزایش قیمت نفت دست و پنجه نرم می‌کند، کمک کنند.

به ادعای مقام‌های آمریکایی و سعودی، ریاض عمدتاً در دفاع از خود موفق بوده و از هر ۱۰ حمله موشکی یا پهپادی، نُه مورد را دفع کرده است.

رژیم سعودی از ایالات متحده درخواست کرده که صدها فروند موشک رهگیر پاتریوت دیگر را در اختیار این کشور قرار دهد و همچنین به متحدان خلیج فارس از جمله قطر و کشورهای اروپایی نزدیک شده است.

به گفته دو مقام آمریکایی، فروش مستقیم موشک‌ها به عربستان سعودی توسط وزارت امور خارجه در دست بررسی است و این وزارتخانه همچنین باید هرگونه انتقال از سوی دولت دیگری مانند قطر را مورد تایید قرار دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده که ایالات متحده کاملاً متعهد به حمایت از عربستان سعودی، از جمله در برابر موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده توسط شبه‌نظامیان حوثی است. ما در حال همکاری نزدیک با سعودی‌ها و سایر شرکا هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ شکافی در پوشش وجود ندارد.

در ادامه همین مسیر در ۱۴ آبان ماه بود که وزارت دفاع آمریکا از موافقت وزارت خارجه این کشور با فروش ۲۸۰ فروند موشک هوا به هوا به عربستان سعودی خبر داد که نخستین معامله تسلیحاتی بزرگ میان ریاض و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری "جو بایدن" است.

در همین حال خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا با فروش ۲۸۰ موشک هوا به هوا از نوع «AIM-۱۲۰C » به عربستان سعودی موافقت کرده است که ارزش این معامله ۶۵۰ میلیون دلار است.

مجلس سنای آمریکا نیز در روزهای اخیر با ۶۷ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف با قرار داد فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک های هوا به هوا و تجهیزات نظامی به عربستان موافقت کرده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشتار مردم بی دفاع یمن در شش سال گذشته توسط ائتلاف متجاوز مدعی شده که این تجهیزات برای دفاع در برابر حملات هوایی به ویژه برای مقابله با نیروهای یمنی برای عربستان ضروری است!.

مخالفان این طرح می‌گویند، این اقدام مجلس سنای آمریکا در راستای نقض آشکار حقوق بشر و مانع تراشی برای پایان جنگ چندین ساله یمن است.

«برنی سندرز» و «رند پال»، دو سناتور مخالف این طرح در مجلس آمریکا اعلام کردند، صادرات موشک به عربستان چیزی جز تشدید درگیری ها و ریختن بنزین بر روی آتش در جنگ یمن نیست.

«ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره آمریکا نیز فروش سلاح به عربستان را به دلیل کشتار یمنی ها غیرقابل قبول خوانده و خواستار توقف فروش موشک به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شد.

وی تاکید کرد که «دور از وجدان است، درحالی که عربستان سعودی به کشتار مردم بیگناه، گرسنگی دادن میلیون ها نفر در یمن، قتل و شکنجه مخالفان و حمایت از برده داری مدرن ادامه می دهد، به این کشور سلاح فروخته شود».

ایلهان عمر تصریح کرد که «ما هیچگاه نباید به آنهایی که حقوق بشر را نقض می کنند، سلاح بفروشیم و بدون شک در میان یک بحران انسانی که آنها (عربستان) مسوول آن هستند، نباید این کار را انجام دهیم. کنگره دارای قدرت برای توقف این گونه فروش ها است و ما باید از قدرت خود استفاده کنیم».

این طرح برای تصویب به دو سوم آرای مثبت در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیاز دارد.

افزایش توان موشکی، پهپادی و اخیرا هم سامانه پدافند هوایی نیروهای انصارالله و ارتش یمن در کنار توان نیروهای زمینی آنها در واقع تبدیل به اهرم فشاری بر ائتلاف متجاوز عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان شده است، ائتلافی که فکر نمی کرد یمنی ها بتوانند حتی برای چند ماه نیز در مقابل تهاجم همه جانبه ائتلاف متجاوز مقاومت کنند، جنگ بی حاصلی که بیش از شش سال از آن گذشته است.

نکته قابل تامل این است که پهپادهای رزمندگان یمنی بین یک هزار تا دو هزار دلار قیمت دارد، ولی هزینه هر موشک پاتریوت آمریکا بیش از دو میلیون دلار برای سعودی ها آب می خورد و این یعنی تحمیل هزینه بسیار سنگین برای متجاوزان.

نکته مهم تر این که معلوم نیست درآمدهای نفتی سعودی و امارات تا چه زمانی برای کشتار مردم مسلمان یمن، عراق و سوریه هزینه خواهد شد و چرخ کارخانه های اسلحه سازی آمریکایی و دیگر کشورهای غربی را در حال حرکت نگه می دارد.

وبگردی