شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس#حوزه

جریان آزاد ملی: به ابتکار «ماکرون» درباره لبنان نگاه مثبتی داریم


جریان آزاد ملی: به ابتکار «ماکرون» درباره لبنان نگاه مثبتی داریم

نماینده جریان آزاد ملی لبنان اعلام کرد که بحران روابط میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس موضوع جدیدی نیست و از قبل به شکل پنهان و آشکار وجود داشته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «سلیم عون» عضو فراکسیون «لبنان قوی» وابسته به جریان آزاد ملی لبنان به ریاست «جبران باسیل»  در اظهاراتی تلویزیونی درباره شرایط عمومی این کشور اظهارداشت، ما اکنون در بدترین شرایط زندگی می‌کنیم و مقاومت در برابر چنین وضعیتی برای هر شهروند لبنانی دشوار است.  اما با این وجود خوشبین هستیم و اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه  کارهایی برای اجرای طرح بهبود اقتصادی در حال انجام است.

عون توضیح داد، افراد زیادی در لبنان هستند که از این بحران منتفع شده‌اند و درآمد آنها افزایش یافته و سودهای کلانی به دست آورده‌اند، اما این کارمندان بخش دولتی و خصوصی هستند که به میزان بسیار بیشتری تحت تأثیر بحران و پیامدهای منفی آن قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد، گرانی روی لبنانیها و زندگی آنها تاثیر زیادی می گذارد. حداقل دستمزد در لبنان کمتر از 700 هزار لیره است و بنابراین شرایط دیگر قابل تحمل نیست و مشکلات مربوط به کمبود و گرانی دارو را نیز نمی‌توان تحمل کرد.

این نماینده پارلمان لبنان در ادامه سخنان خود  به پرونده انفجار بندر بیروت پرداخته و گفت،  کسانی در این پرونده متهم و بازداشت شدند که هیچ گناهی ندارند و مظلوم هستند. اینها نه نیترات آمونیوم را وارد بندر کرده بودند و نه اجازه ورود و ماندن کشتی حامل این مواد منفجره را دادند. در واقع این افراد هیچ ربطی به مسئله انفجار بندر بیروت نداشتند.

وی درباره بحران به وجود آمده میان لبنان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کرد، این بحران موضوع جدیدی نیست بلکه پیش از این نیز به شکل پنهان و آشکار وجود داشت.  حقایق پنهانی در این زمینه وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تاخیر در تشکیل دولت لبنان و متهم کردن جریان آزاد ملی به این امر بود.

وی تاکید کرد، ما امروز تلاش داریم نگاه مثبتی  به ابتکار «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای حل بحران روابط میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشیم.  ما منتظر تماس طرف‌های مربوطه با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان هستیم تا این بحران متوقف شود؛ چرا که نگرانی‌هایی درباره اوضاع لبنانیهای شاغل در کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.

 

این نماینده جریان آزاد ملی لبنان در پارلمان این کشور در پایان تاکید کرد، امروز مسئله ضروری  بازگشت سفیران و از سرگیری روابط دیپلماتیک است.

این درحالی است که روز گذشته عربستان و کویت در رویکردی مداخله جویانه خواستار انجام اصلاحات فراگیر در لبنان شدند به نحوی که تضمین کند سلاح صرفا در اختیار نهادهای دولتی باقی می‌ماند.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان روز پنجشنبه در یک کنفراس مطبوعاتی با «عبداللطیف الزیانی» همتای بحرینی خود در منامه پایتخت بحرین  ادعا کرد که هیچ بحرانی میان کشورش و لبنان وجود ندارد، بلکه بحران میان حزب الله و ملت لبنان است.

انتهای پیام/