«زهرا شجاعی»، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در توضیح روند صدور مجوز برای حزب زنان اصلاح‌طلب، گفت: ممکن است برای خیلی‌ها سوال شده باشد که مگر مجمع پروانه فعالیت نداشت؟ چون طبق مصاحبه‌ای که مدیرکل یا معاون سیاسی، آقای اسلامی انجام دادند گفتند که در جلسه اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پروانه فعالیت مجمع زنان اصلاح‌طلب صادر شده است.

وی ادامه داد: مجمع زنان اصلاح‌طلب از سال 85 فعالیت خود را آغاز کرد. یعنی بعد از دوران اصلاحات و زمانی که همه در یک شوک سیاسی قرار داشتند، به پیشنهاد من و جمعی از دوستان، زنان مدیر دوره اصلاحات که تعداد آن‌ها در آن زمان افزایش پیدا کرده بود به همراه زنان فعال احزاب سیاسی اصلاح‌طلب، جلساتی گذاشتیم و به همین ترتیب فعالیت خود را منظم‌تر و سازماندهی شده‌تر ادامه دادیم. در سال 88 دور اول مجمع را گذراندیم که می‌توانیم از آن به عنوان دوره تکوین مجمع یاد کنیم؛ در همین دوره مجامع استانی تشکیل شد، ائتلاف زنان اصلاح طلب صورت گرفت و فعالیت‌های انتخاباتی انجام دادیم، برنامه ارائه، زنان را برای شرکت در انتخابات تشویق و زنان توانمند را به عنوان کاندیدا شناسایی و معرفی کردیم، حتی دوره‌های آموزشی برای آنها گذاشتیم، در انتخابات شوراها و مجلس هشتم فعال بودیم و مسائل سیاسی دقیق پیگیری می شد. 

شجاعی افزود: مرحله دوم فعالیت مجمع سال 88 تا 92 بود که در مقابل سکوت سیاسی مقاومت کردیم و فعالیت مجمع تعطیل نشد اما در قالب جلسات خانگی ادامه پیدا می‌کرد و تعدادی از اعضای فعال در همان مجمع دستگیر و یا زندانی شدند، یا به اجبار خانه‌نشین شدند. سایت مجمع فیلتر و فعالیت مجمع محدود شد. 

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب درباره چرایی طولانی شدن صدور مجوز برای حزب‌شان گفت: همواره این سوال مطرح می‌شود که چرا همان موقع به مجمع مجوز داده نشد و از اول حزب شناخته نشدیم؛ دوره سوم فعالیت مجمع از سال 92 تا 96 که دوره بازآرایی مجمع بود و انتخاب یکی از اعضای موثر مجمع به عنوان معاون رئیس‌جمهور صورت گرفت و تشکیلات را بازسازی کردیم و آئین‌نامه جدید نوشتیم. در سال 94 تلاش کردیم تا به عنوان حزب به رسمیت شناخته شویم و این تلاش را هم به ثبت برسانیم، بر همین اساس سال 95 به ما مجوز برگزاری کنگره داده شد و در سال 96 کنگره را تشکیل دادیم، متاسفانه به‌رغم این که کنگره به صورت ملی بود اما به ما مجوز استانی دادند و ما هم این موضوع را نپذیرفتیم و اعتراض کردیم، تا این که مجوز برگزاری کنگره به صورت ملی داده شد که بهمن ماه سال گذشته کنگره برگزار کردیم و بعد از گذشت 11 ماه به تازگی دوشنبه هفته گذشته، پروانه فعالیت ما در احزاب تصویب شد. البته در این مدت ما فعالیت‌های خود را تعطیل نکردیم و همچنان منتظر پروانه و مجوز نبودیم چون پروانه یا مجوز برای هر کاری ضرورتی ندارد.

شجاعی در رابطه با رویکرد حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب پس از انتخابات اظهار کرد: رویکرد اصلی مجمع در دوره جدید فعالیت خود، بحث کادرسازی، آموزش و ارتقاء سطح آگاهی و دانش سیاسی زنان جامعه را مورد توجه قرار می‌دهد و این به این معنا نیست که در انتخابات شرکت نکنیم یا فعال نباشیم. ما معتقدیم این مسئله که احزاب به صورت فصلی و فقط در زمان انتخابات فعال می‌شوند و کاندیدا معرفی می‌کنند یا ستاد تشکیل می‌دهند و حمایت می‌کنند، یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود و به طور کلی برای احزاب چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب کارکرد احزاب متعدد است که متاسفانه به آن کمتر توجه می‌شود.

وی ادامه داد: تنظیم برنامه برای اقتصاد، تعیین خط مشی عمومی اداره کشور، نظارت و رصد فعالیت دستگاه‌های حاکمیتی، ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی، نمایندگی کردن خواسته‌های مردم، کادرسازی و آموزش همه کارهای مهمی هستند که احزاب می‌توانند در راستای آن فعالیت کنند اما متاسفانه نسبت به آن بی توجه هستند.

شجاعی تاکید کرد: ما معتقدیم اگر بخواهیم به هدف خود که افزایش مشارکت زنان و توسعه انسانی کشور در چارچوب فعالیت‌های سیاسی است برسیم، باید بر بحث آموزش و تربیت نیروی انسانی و ارتقاء آگاهی‌ها تلاش کنیم. 

وی با بیان اینکه «احزاب فکر می‌کنند فقط در زمان انتخابات باید فعالیت کنند» افزود: متاسفانه نظام حکومتی ما، نظام حزبی نیست یعنی احزاب حالت معلقی در ساختار سیاسی کشور دارند و نهایت ارتباطی که احزاب کشور با دولت دارند این است که خانه احزاب توسط وزارت کشور تشکیل شده و احزاب در آن جا جمع شده و یک‌سری جلساتی را برگزار می‌کنند. این چنین نیست که دولت یا مجلس برخاسته از یک حزب باشد.

شجاعی با بیان اینکه «با تکثر احزاب مواجه هستیم» گفت: چه معنایی دارد که حدود 30 حزب اصلاح‌طلب داشته باشیم یا تعداد زیادی حزب اصولگرا و این مسئله با این هندسه از عجایب روزگار است چراکه اگر همه این‌ها در مبانی و اصول مشترکند ضرورتی نداد تعداد آنها اینقدر زیاد باشد.

شجاعی با اشاره به انفعال احزاب به خصوص اصلاح‌طلبان گفت: از نظر اصلاح‌طلبان همواره منافع و مصالح ملی نسبت به حزب ارجحیت بیشتری دارد و عملا ثابت کردند اگر تقاضایی برای ارائه نظرات مشورتی، کارشناسی و یا درسطح ملاقات و غیره وجود داشته باشد نظر مثبت خواهند داد،  زمانی که خانم خزعلی از بنده دعوت کردند؛ استقبال کردیم و با روی باز شرکت کردیم و نظرات و دیدگاه هایمان را مطرح کردیم و اگر آقای رئیسی از اصلاح‌طلبان دعوت کردند، برادران شرکت کردند و حضور داشتند اما ما باید در انتظار این باشیم که این رویکرد به ملاقات خاتمه نیابد و زمانی می‌توان آن را مفید اطلاق کرد که محصول و نتیجه این گفتگوها به مرحله ظهور برسد.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در توضیح تفاوت رویکرد مجمع با دیگر احزاب گفت: رویکرد مجمع از اول انتخاباتی نبوده و نیست و حتی زمانی که کنگره تشکیل شد ما معتقد بودیم صرف فعالیت در انتخابات یک نقص است و عقیده داشتیم یک حزب کامل و فراگیر باید بتواند تمام کارکردهای خود را بشناسد و به کارگیرد و موفق شود، به عنوان مثال رصد فعالیت حوزه زنان اکنون در  دستور کار ما قرار دارد.

شجاعی در رابطه با برنامه اصلاح‌طلبان برای کمک به دولت در شرابط حساس کنونی و انفعال آنها توضیح داد: در این موضوع درخواست باید از طرف دولت باشد و ما در این زمینه اعلام آمادگی کردیم و در جلسه‌ای که از ما دعوت کردند من اعلام آمادگی کردم هر زمانی و راجع به هر نکته نظر بخواهند ما آماده هستیم.

وی ادامه داد: این جلسه ابتدا توسط خانم خزعلی بود که در همان جلسه ایشان اعلام کردند این اولین جلسه است و دو سوال مطرح کردند که سوال دوم پاسخ داده نشد و قرار شد تا جلسه بعدی برگزار شود ولی با وجود گذشتن چند ماه این جلسه برگزار نشده است.

انتهای پیام// 4