به گزارش برنا، جمعی از نمایندگان استانی باشگاه کشاورزان جوان از ۱۴ استان در دیداری با مسوولان وزارت جهاد کشاورزی که در دفتر «سعید جلیلی» برگزار شد، نمونه‌هایی از الگوهای رشد و موفقیت در این حوزه را ارائه کردند.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه پیشرفت و جهش کشور بدون پیشرفت روستاها شکل نخواهد گرفت، گفت: نقطه قوت باشگاه کشاورزان جوان، تفکر، گفتمان و سازوکاری است که توسط این افراد به کار گرفته می‌شود و با ابتکاراتی که به خرج می‌دهند، توانسته‌اند الگوهای مناسبی برای پیشرفت روستایی پدید بیاورند.

وی با اشاره به سخنان حاضران در این نشست و ارائه گزارش کار از موفقیت‌های صورت گرفته توسط این سمن افزود: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با پشتیبانی از الگوها و تقویت جنبه‌های علمی و ابتکارات به کار گرفته شده، از تجربه سالهای اخیر این گروه مردمی - باشگاه کشاورزان جوان - برای تکثیر مدل‌های موفق در عرصه کشاورزی استفاده کند.

جلیلی تاکید کرد: وجه تمایز و ویژگی اقدامات باشگاه کشاورزان جوان آنست که آنها با اقتضائات بومی، اقلیمی، فرهنگی و .. کارهای جدی شکل دادند و با کمک مردم روستا، به مدل‌های رسیدند که با الگوهای دستوری و سازمانی متفاوت است؛ این یک فرصت برای دستگاه‌هاست که با اعتماد به موفقیت‌های گروه‌های مردمی و تکثیر الگوی آنها، زمینه مشارکت مردم در عرصه حکمرانی را فراهم کنند.

 وی تصریح کرد: همانند ابتدای انقلاب که شبکه‌ بهداشت با اتکا به استفاده از ظرفیت مردم برای ارتقاء سطح بهداشت در کشور بسیار موفق عمل کرد، معتقدم اگر از ظرفیت مردم در عرصه‌های کشاورزی، صنعت، هنری و ..  به ویژه در روستاها استفاده کنیم، تجارب بسیار ارزشمندی شکل می گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اتکاء به تولیدات روستایی می‌تواند موجب رشد ارزآوری در کشور شود، خاطرنشان کرد: روستا می تواند منابع ارزی کشور را با تولید بیشتر و صادرات تامین، افزایش و ارتقاء دهد. همچنین اگر می خواهیم حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن را کاهش بدهیم، توجه لازم و درخور به روستاها می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها در این زمینه را تبدیل به سرمایه کند.

وی تصریح کرد: ترویج نگاه به روستا، بیشتر از اینکه محتاج سازمان، ساختار یا بودجه باشد محتاج فهم صحیح از این گفتمان و سازوکارهایی است که دولت و مردم در همکاری با هم قرار بگیرند.

جلیلی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین پشتیبان‌های ترویج نگاه به روستا، صداوسیماست، گفت: وقتی یک چهارم جمعیت کشور در روستاها ساکن‌اند، حداقل باید یک شبکه مخصوص روستا که مسائل آن را به صورت محور مطرح می‌کند، پدید بیاید.

وی افزود: آموزش کشاورزی و دامپروری، ترویج فرهنگ‌های بومی، نمایش ابتکارات و فرصت های اقتصادی و ... در این شبکه، می تواند بستر مناسبی باشد جهت تحقق پیشرفت روستایی و پیوند بین مردم و دستگاه های دولتی بشود.

وزارت جهاد کشاورزی با تمام قدرت از فعالیت‌های باشگاه کشاورزان جوان حمایت می‌کند

در ادامه «محمد قربانی» معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مردمی سازی اقتصاد از جمله جلوه‌های فعالیت های باشگاه کشاورزان جوان است، پشتیبانی از این تشکل مردمی را از جمله دستورکارهای وزارت‌خانه در دوره جدید عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تقویت باشگاه کشاورزان جوان منجر به تقویت و داشتن یک نسل جدید از کشاورزان می شود، تصریح کرد که بواسطه این نسل جدید می‌توان انتقال تکنولوژی، افزایش بهره وری، کاهش ضایعات، ایجاد ارزش افزوده، رشد سرمایه گذاری و ... را به روش بهتری محقق کرد و عملا از شرایط کشاورزی سنتی موجود به سمت کشاورزی علم محور قدم برداشت.

قربانی حمایت از باشگاه کشاورزان جوان را از جمله رویکرد های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی با تمام قدرت از فعالیت های باشگاه کشاورزان جوان حمایت می کند. چرا که اگر کشاورزان جوان را حمایت نکنیم، کشاوزی ما از بین خواهد رفت و امنیت غذایی ما در آینده تهدید خواهد شد؛ چرا که هم روستاها در حال تخلیه شدن هستند و هم نسل قبلی کشاورزان در حال پیر شدن هستند.

در ادامه این نشست نمایندگان ۱۴ استان نقطه نظرات خود را مطرح کردند.