شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#جدید#بحرین#انرژی#فرهنگ

امضای ۴ توافق جدید بین ریاض و منامه

امضای ۴ توافق جدید بین ریاض و منامه/بن سلمان و ولیعهد بحرین ۶۵ ابتکار عمل را بررسی کردند

ولیعهد بحرین و همتای سعودی وی در نشست شورای هماهنگی عربستان و بحرین ۶۵ طرح در زمینه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فرهنگ و رسانه و تجارت و انرژی را بررسی کردند.

به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری رسمی بحرین "بنا"، سلمان بن حمد آل خلیفه ،ولیعهد بحرین در نشست شورای هماهنگی عربستان و بحرین در منامه با حضور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرد: این نشست در راستای ادامه تلاش برای تقویت روابط برادرانه میان دو کشور در زمینه‌های مختلف است. ما تلاش‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای تقویت روند همکاری از طریق برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک تشکر می‌کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید به این روش که توافقنامه‌هایی که در چارچوب نشست شورای هماهنگی عربستان و بحرین امضا خواهند شد، آن را تقویت می‌کند ادامه بدهیم. وی از همتای عربستانی خود بخاطر دستاوردهای بزرگ این کشور که باعث شده عربستان الگوی پیش‌رویی برای توسعه و تحول باشد، تبریک گفت.

ولیعهد عربستان نیز بر اهمیت نقش شورای هماهنگی عربستان و بحرین در تقویت روابط میان دو کشور برای تحقق منافع مشترک تاکید کرد و سطح بالای هماهنگی میان عربستان و بحرین در زمینه‌های مختلف را ستود. همچنین از طرح‌هایی که با آن توافق شده استقبال کرد.

در این نشست درباره پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگ در بحرین و ۶۵ طرح میان دو کشور گفتگو شد. فعالیت‌های کمیته هماهنگی سیاسی شامل هفت طرح است که مهمترین آن حمایت از نامزدهای دو کشور در مقابل نهادهای بین المللی، مبارزه با افراط گرایی بین جوانان، هماهنگی میان هیئت‌های دو کشور در نیویورک و ژنو و اجرای دوره‌های مشترکی میان دیپلمات‌های جوان دو کشور است.

کمیته هماهنگی امنیتی نیز شامل ۱۰ طرح هست که از جمله آن همکاری در زمینه امنیت سایبری، تسهیل اقدامات مربوط به ورود و خروج و ویزا است. همچنین طرح‌های دیگر در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، محیط زیست، فرهنگ و رسانه، گردشگری، توسعه اجتماعی، اقتصاد، انرژی، تجارت و صنعت است.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان هم از امضای ۴ توافق جدید میان ریاض و منامه و دستور رهبران دو کشور برای تسریع در تکمیل ۶۵ ابتکار عمل خبر داد.

بن فرحان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبداللطیف الزیانی، همتای بحرینی خود گفت: ابتکار عمل‌های مطرح شده شامل حوزه‌های متعدد است و دو کشور ضمن امضای ۴ توافق در زمینه‌های اقتصادی و تجاری به تلاش‌ها بری پیگیری ابتکار عمل‌های مطرح شده ادامه خواهند داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان تاکید کرد سفر منطقه‌ای محمد بن سلمان به کشورهای شورای همکاری در چارچوب هماهنگی و ارتباط میان این کشورها انجام می‌شود و ریاض به دنبال ارتقای سطح هماهنگی در شورای مذکور است.

وی افزود: عربستان به واسطه ریاست بر شورای همکاری خواهان هماهنگی میان کشورهای عضو به ویژه در زمینه اقتصادی برای تحقق منافع ۶ کشور و مقابله با چالش‌های امنیتی مختلف پیش روی منطقه است.

بن فرحان اظهار داشت: باید ارتباط اقتصادی میان اعضا را تقویت کرد و ما برای تحقق این امر، فرصت‌های بزرگی پیش روی داریم.

منبع: ایسنا