شهر خبر

عراق موانع تبادلات تجاری ایران و عراق را برطرف کند

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس گفت: توسعه زیرساخت‌ها در استان‌های مرزی و احداث بازارچه‌های تجاری در مرزها، در رونق اقتصادی مرزنشینان ایران و عراق تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش زنهار از خانه ملت، فداحسین مالکی رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر جمهوری عراق در تهران دیدار و گفتگو کرد.

مالکی در این دیدار مناسبات دو کشور را برادرانه، رو به رشد و دارای حُسن همجواری خواند و افزود: تعمیق و تقویت ارتباطات دوستانه تهران - بغداد در عرصه های مختلف به ویژه تعاملات پارلمانی، نقش مهمی در افزایش سطح مناسبات دوستانه فیمابین دارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: تداوم دیدارها، رایزنی و مشورت های سیاسی میان مقامات عالیرتبه دو کشور، حائز اهمیت فراوانی است و به افزایش مراودات فیمابین و تامین ثبات و امنیت در منطقه کمک فراوانی می کند.

وی در ادامه این دیدار تصریح کرد: ظرفیت و توانمندی های فراوانی که در دو کشور وجود دارد می تواند به ارتقای سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عراق کمک شایانی کند.

وی افزود: توسعه زیرساخت ها در استان های مرزی و احداث بازارچه های تجاری در مرزها، در رونق اقتصادی مرزنشینان ایران و عراق تاثیر بسزایی دارد.

مالکی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامی داشتن یاد و خاطره شهید سپهبد سلیمانی و شهید مهدی المهندس و یارانشان که در عراق به دست نیروهای تروریست آمریکایی به شهادت رسیدند، گفت: افزایش ارتباطات و همکاری نزدیک تهران - بغداد، موجب ناکامی و شکست توطئه های دشمنان دو کشور می شود.

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار خواستار شناسایی و رفع موانع احتمالی در مسیر مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور شد.

سفیر عراق در تهران: استمرار رایزنی‌ها، نقش مهمی در افزایش مراودات تجاری دارد

نصیر عبدالمحسن عبدالله نیز در این دیدار بر ضرورت تحکیم و تقویت مناسبات دو کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی تاکید کرد و افزود: توسعه و گسترش ارتباطات دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، نقش مهمی در افزایش همکاری های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دارد.

وی با اشاره به نقش مهم شهید سپهبد سلیمانی در شکست تروریست های جنایتکار داعش در عراق، گفت: ملت و دولت عراق همواره قدردان حمایت ها و کمک های جمهوری اسلامی ایران هستند.

سفیر عراق در تهران در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت دیدارها و مذاکرات مسئولان دولتی و پارلمانی دو کشور افزود: رایزنی های مستمر نقش مهمی در افزایش مراودات تجاری و کمک به توسعه و شکوفایی اقتصادی و تسهیل تعاملات بین تجار ایرانی و عراقی دارد.

سفیر عراق در تهران در این دیدار بر آمادگی دولت و پارلمان این کشور برای توسعه تعاملات میان بخش های مختلف دو کشور تاکید کرد.

لازم به ذکر است در این دیدار بهزاد علیزاده نماینده دهلران، آبدانان و دره شهر و آرش زره تن لهونی نماینده پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند و به بیان دیدگاههای خود در خصوص راه های توسعه ارتباطات و همکاری های دو کشور پرداختند.