معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار و نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره اجرایی نشدن قانون هوای پاک، اظهار کرد: دستگاه‌های زیادی برای اجرایی شدن قانون هوای پاک تکالیفی برعهده دارند اما متاسفانه اکثر ارگان‌ها به تکالیف قانونی‌شان عمل نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه "سازمان محیط زیست متولی اجرای قانون هوای پاک است"، افزود: مسئولان این سازمان در دوره قبلی، معتقد بودند اجرای این قانون باعث تعطیلی 70 درصد تولید‌ی‌های کشور می‌شود، وقتی متولی چنین نگاهی را دارد از سایر دستگاه‌ها نمی‌توان توقع کرد که چرا به تکالیفتان عمل نکرده‌اید و علت اجرا نشدن قانون هوای پاک به دلیل همین نگاه سازمان محیط زیست است.

سعیدی تصریح کرد: فراکسیون محیط زیست به موضوع عدم اجرای قانون هوای پاک ورود کرده است سعی خواهیم کرد ابعاد نظارتی مجلس را بیشتر کنیم تا شاهد اجرای این قانون باشیم. با توجه به شرایط آلودگی هوا، ریزگردها، مازوت سوزی و ... که در کشور شاهد هستیم به نظر بنده این مسائل جزو اولویت‌های اصلی کشور است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: امیدواریم با همکاری وزارتخانه‌های مربوطه و نظارت مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون هوای پاک، بتوانیم شاهد اجرای مولفه‌های این قانون باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان معتقد هستند قانون هوای پاک باید بازنگری شود فراکسیون محیط زیست در این باره چه نظری دارد؟ گفت: در کشور ما حدود 11 عنوان قانونی وجود دارد در حالی که در کشور فرانسه که مهد قانون است شاهد 2 هزار قانون هستیم این تورم قانون و طرح‌های متعدد یک معضل است و رهبر انقلاب هم عنوان کردند که رویکرد مجلس یازدهم لایحه محور باشد و بیشتر به دنبال بررسی لوایح دولت که تامین مالی شده است هستیم علاوه بر این مجلس یازدهم به دنبال قوی‌تر شدن بخش نظارتی بر اجرای قوانین است.

سعیدی خاطرنشان کرد: هنوز جلسه‌ای در فراکسیون محیط زیست مبنی بر اینکه قانون هوای پاک نیاز به بازنگری دارد یا خیر، نداشته‌ایم.

انتهای پیام/