به گزارش اکو ایران، برخی گزارش ها حاکی از این است که ایران پس از رایزنی با طرف‌های چینی و روسی، و برای نشان دادن حسن نیت، حاضر به تعدیل نسبی مواضع خود شده است.

پاتریک وینتور سردبیر دیپلماتیک گاردین در گزارشی با ادعای اینکه «با تغییر موضع تهران، مذاکرات هسته‌ای ایران از لبه پرتگاه عقب کشید» از خوشبینی محتاطانه‌ای خبر داد که به نوشته گاردین با «تلاش چین و روسیه برای تجدید نظر تهران در موضع خود» پدیدار شده است.

این روزنامه انگلیسی مدعی شد: «مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران، در آستانه سقوط از لبه پرتگاه، عقب نشست، زیرا پس از تلاش روسیه و چین و هشدارهای صریح مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا و ایالات متحده در حال آماده شدن برای خروج از پروسه هستند، تهران در موضع خود بازنگری و آن را تعدیل کرده است».

مذاکرات احیای برجام وین

این ارزیابی خوشبینانه همراه با احتیاط در درباره آینده توافق هسته‌ای، آرامش پس از طوفان بود. هفته گذشته با از سرگیری مذاکرات وین، پس از آنچه گاردین «مجموعه‌ای فاجعه‌آمیز از مذاکرات» توصیف کرده، ایالات متحده و اتحادیه اروپا مدعی شدند ایران از تفاهم‌هایی که در دورهای قبلی مذاکرات به دست آمده بود عقب نشینی کرده است.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در مذاکرات گفت: «ما موفق شدیم تعدادی از سوء تفاهم‌ها را که باعث ایجاد تنش شد، از بین ببریم. همه تعهد خود را به کار سازنده [برای بازگرداندن توافق هسته ای] تایید کردند».

 

گزارش در حال تکمیل است ...