شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوراکی#کودکان

این خوراکی ها را به کودکان زیر دوسال ندهید

کدخبر: 460443
اقتصادنیوز: کودک دو ساله شما باید سه وعده غذای اصلی همراه با یک یا دو میان وعده در روز میل کند. اما این وعده باید شامل چه چیزهایی باشد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  بهداشت نیوز، همانطور که گفته شد والدین می‌توانند از پنج ماهگی به کودک خود غیر از شیر غذا نیز بدهند. اما بعضی از غذاها می‌تواند برای کودک شما مضر باشد و کودکتان  را دچار مشکلات گوارشی و نفخ کند. این مسئله می‌تواند باعث نگرانی شما و بی قراری کودکتان  شود از جمله رایج‌ترین غذاهایی که کودکان زیر دو سال و به‌خصوص یک ساله به آن حساسیت دارند عبارتند از: 

۱. سفیده تخم مرغ

تخم  مرغ  به خصوص سفیده تخم  مرغ  منبع  غنی از پروتئین  است و مواد مغذی است. اما این ماده ی غذایی مفید می‌تواند برای کودکان  زیر دو سال خطرناک باشد باکتری‌هایی که  در سفیده تخم مرغ وجود دارند می‌توانند باعث ناراحتی معده و تحریک دستگاه  گوارشی کودکتان شود.

۲. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم، پروتئین و فیبر است. با این حال چسبندگی آن می‌تواند باعث مشکلات دهان و دندان برای کودک شود. هضم کره بادام زمینی نیز سنگین بوده و به‌دلیل چسبندگی زیاد می‌تواند کودک را دچار مشکلات گوارشی کند. همین مورد برای مواد غذایی حاوی کاکائو، شکلات و غیره نیز مشابه است. علاوه‌بر این مصرف بیش از حد شکلات و کربوهیدرات تصفیه شده و شیرین در کودکان زیر دو سال باعث بیش‌فعالی، بی‌خوابی و بسیاری موارد دیگر می‌شود. بنابراین مصرف شکلات و این دسته از مواد غذایی مصنوعی را تا حد ممکن در رژیم کودک کاهش دهید.

۳. سبزیجات خام

اگر چه سبزیجات  منبع  غنی از مواد مغذی هستند و مصرف آن‌ها همیشه  به افراد توصیه  می‌شود اما با این وجود سبزیجاتی مانند هویج  می‌توانند باعث خفگی کودک  شوند و باید از دادن  اینگونه از سبزیجات  به کودک  جدا خودداری شود.

۴. آجیل های کامل

آجیل‌ها سرشار از فیبر، ویتامین E، و ال-آرژنین هستند. با این حال اندازه آجیل‌ها می‌تواند باعث انسداد مری، و در نهایت خفگی کودک به‌خصوص در کودکان زیر یک سال شود. پس از دادن آجیل‌های کامل بدون مشورت پزشک به کودک خودداری کنید.

۵.غذاهای کنسرو شده

خوردن غذاهای کنسرو شده و آماده حتی برای بزرگسالان نیز توصیه نمی شود. بنابراین بدیهی است که نباید به کودک خود در هر سنی غذای کنسرو شده بدهید. استفاده از غذاهای کنسرو شده می‌تواند باعث عفونت بوتولیسم در کودکان یا سایر باکتری‌های مرگبار شود.

۶. ماهی

ماهی برای پوست، قلب، و موی یک فرد بالغ مفید است. با این حال، ماهی می‌تواند باعث تحریک آلرژی و آثار منفی روی کودکان ۱ تا ۲ شود. غذاهای دریای که مقدار بالایی جیوه دارند نیز برای سلامت کودک بسیار خطرناک هستند. 

۷. آبمیوه

آبمیوه‌های صنعتی به‌دلیل داشتن مواد نگهدارنده می‌توانند بر سیستم گوارشی کودکان یک ساله و دو ساله تاثیر بگذارند. بنابراین در رده غذاهای ممنوع برای آن‌ها قرار دارند. استفاده از آبمیوه‌های طبیعی جایگزین بهتری است. 

۸. شیر کامل

شیر گاو یا شیر کامل می‌تواند باعث بروز مشکلا هاضمه در کودکان به‌خصوص کودکان ۱۲ ماهه و شیرخوار شود. هرچند این شیر حاوی پروتئین بالایی است اما استفاده از آن برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.