شهر خبر

توسعه زیست فناوری یک گنجینه ملی است

توسعه زیست فناوری یک گنجینه ملی است
عضو ستاد توسعه زیست فناوری گفت: توسعه زیست فناوری یک گنجینه ملی بوده و نیازمند تقسیم کار ملی است.

به گزارش علاج نیوز، محمد مهدی مقدسیان عضو ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: امروزه پیشرفت سریع فناوری، همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است و روز به روز به سرعت این تغییرات افزوده می‌شود. هر کشوری برای اینکه از این پیشرفت‌ها عقب نماند باید هماهنگ و بر مبنای تقسیم کار همه جانبه عمل کند.

مقدسیان گفت: در کشور ما پتانسیل‌های مختلفی وجود دارد که باید به صورت متوازن از تمامی آن‌ها بهره لازم را ببریم و یا اینکه همه امکانات و تمرکز لازم را به محدوده خاصی مانند پایتخت محدود کنیم. اگر تقسیم کار ملی به درستی صورت بگیرد می‌تواند از ظرفیت‌های منطقه‌ای استفاده ، به حل مشکلات آن منطقه کمک کند و باعث ایجاد شغل و افزایش سرمایه گذاری در سرتاسر کشور شود.

او افزود: توسعه زیست فناوری به عنوان یک گنجینه ملی نیازمند تقسیم کار ملی است، زیرا در این فرایند هر دانشگاه و مرکز تحقیقاتی بر اساس توانمندی‌ها و تجربیات خود ماموریت خاصی را برعهده می‌گیرد. ستاد زیست فناوری از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه مامور اجری این تقسیم کار ملی است. تا به امروز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های زیادی به طرح تقسیم کار ملی پیوستند و موضوعات خودشان را به ستاد توسعه زیست فناوری پیشنهاد دادند که بعد از بررسی‌های فنی مورد جمع بندی و تفاهم قرار گرفتند.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: این دانشگاه‌ها امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خودشان را از جمله نیروی انسانی، آزمایشگاه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی را روی این موضوعات محدود، اختصاص می‌دادند تا با نتایج تحقیقاتشان بتوانند به طور مستقیم برای جامعه منفعت داشته باشند و خودشان نیز به تدریج به قطب فناوری‌های خاصی در کشور تبدیل شوند.

او بیان کرد: دانشگاه‌های حاشیه خلیج فارس روی فناوری‌های جلبک همراه با آبزیان منطقه خود متمرکز شدند و چند دانشگاه از شهر‌های صنعتی نیز به تسویه پسماند صنایع کمک می‌کنند. زیست فناوری آب به دانشگاه‌های استان تهران سپرده شده است. طبق توافقی که با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته، قرار است میزان پیشرفت پروژه‌های دانشگاه‌ها در طرح تقسیم کار ملی یکی از فاکتور‌های تعیین کننده بودجه سالانه آن‌ها محسوب شود.

مقدسیان در پایان تصریح کرد: طرح تقسیم کار ملی می‌تواند شعار فناوری از مردم برای مردم را در سرار کشور عملیاتی کند و باتوجه به آن دیگر موازی کاری صورت نمی‌گیرد و با سرعت می‌شود از دانش زیست فناوری به ثروت رسید.

اخبار داغ مرتبط: