شهرخبر

حضور یک مادر با نوزاد سر تمرین تیم ملی+عکس

بازیکن تیم ملی فوتبال بانوان به همراه فرزند کوچکش در تمرینات تیم ملی شرکت می کند.

حضور یک مادر با نوزاد سر تمرین تیم ملی+عکس

به گزارش منیبان؛ الهام فرهمند هم مادر است و هم فوتبالیست. اول فصل وقتی با باشگاه ذوب‌آهن قرارداد بست و دوباره فوتبال را شروع کرد، همه شوکه شدند. دخترش تازه به دنیا آمده بود و عجیب بود که چطور می‌خواهد در لیگ بازی کند. ولی حالا فرهمند در اردوی تیم ملی فوتبال بانوان است و مثل همه بازیکنانی که در اردو هستند، آرزویش این است که با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا بازی کند. فرهمند برای پوشیدن پیراهن تیم ملی باید دوبرابر بقیه تلاش کند چرا که فکر می‌کند با یک سال غیبت کمی از بقیه عقب افتاده است. اما آیا او می‌تواند با دختری که هنوز به 6ماهگی نرسیده، به مسابقات برود؟

  بیشتر ورزشکاران زن بعد از ازدواج مجبور می‌شوند از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کنند چه برسد به اینکه بچه‌دار شوند. چه شد که شما فقط چند‌ماه بعد از زایمان دوباره فوتبال را شروع کردید و حتی به حدی رسیدید که به اردوی تیم ملی هم دعوت شدید؟

من از همان اول که باردار شدم، قصدم این بود که به ورزش برگردم و به‌خاطر همین تمریناتم را رها نکردم. اصلا به این فکر نمی‌کردم که به‌خاطر بچه‌دار شدن مجبور شوم ورزش را کنار بگذارم. تا یک‌ماه قبل از زایمان ورزش می‌کردم. باشگاه می‌رفتم و وزنه می‌زدم. در فکر خودم این بود که می‌توانم فوتبال بازی کنم اما پزشکم اجازه نداد. احتمال می‌داد توپ به شکمم بخورد و بچه آسیب ببیند.

  بعد از زایمان هم خیلی زود تمرینات را شروع کردید، سخت نبود؟

تقریبا 2ماه استراحت کردم و بعدش سر تمرین آمدم. در دوران بارداری 16کیلو وزن اضافه کرده بودم. اوایل راه رفتن هم برایم مشکل بود، خیلی سنگین شده بودم و این طبیعی بود اما کم‌کم وضعیت بهتر شد. تمرینات فوتبال و بدنسازی را با هم شروع کردم. روزهای اول فقط پاس و بغل پا می‌دادم و نمی‌توانستم وارد کارهای گروهی شوم. الان دیگر وضعیت خوب است و اضافه‌وزن هم ندارم. با ذوب‌آهن در لیگ بازی کردم و الان هم به تیم ملی دعوت شدم.

  برای بازی‌های تیم باشگاهی شاید مشکل خاصی نداشته باشید. اما در اردوهای تیم ملی چطور مراقب دخترتان هستید؟

دخترم آرنیکا را با خودم به تهران و اردوی تیم ملی آورده‌ام. یکی از دوستانم در اردو است و در ساعت‌هایی که من تمرین دارم، از او نگهداری می‌کند.

   موقع بازی یا تمرین ذهنتان درگیر بچه نیست؟

اوایل خیلی دغدغه فکری داشتیم و اذیت می‌شدم. شیرخشک قبول نمی‌کرد و مدام فکرم پیش او بود. موقع تمرین، خانواده‌ام دخترم را کنار زمین می‌آوردند تا اگر شیر خواست من بتوانم از زمین بیرون بیایم و کنارش باشم. الان 4ماه و نیمش است و شیر خشک هم می‌خورد. ولی به هر حال هر مادری در هر شرایطی نگرانی و استرس بچه‌اش را دارد.

16389600350850

 اگر برای تیم ملی انتخاب شوید، چه کار می‌کنید؟ جام ملت‌های آسیا در هند برگزار می‌شود. آرنیکا را هم با خودتان می‌برید؟

هنوز معلوم نیست که انتخاب شوم یا نه. دخترم خیلی کوچک است و سخت است که شب‌ها کنار من نباشد. مسابقات هم 20روز طول می‌کشد.

   نگران نیستید به‌خاطر این شرایط از تیم ملی خط بخورید؟

اگر انتخاب شوم و قرار باشد به مسابقات بروم، دوست دارم دخترم کنارم باشد. اما تصمیم‌گیرنده فدراسیون است و باید صحبت کنیم. هنوز چیزی مشخص نیست.

   اگر همسر شما حسین پاپی بازیکن فوتبال نبود و حس شما را به فوتبال درک نمی‌کرد، شاید نمی‌توانستید با بچه 4ماهه به اردوی تیم ملی برسید.

دقیقا همینطور است. هر کس دیگری جای حسین بود نه‌تنها حمایت نمی‌کرد، مانع هم ایجاد می‌کرد. بیشتر از همه، اوست که به من انگیزه می‌دهد، مراقب تغذیه و تمرین من است، هر مسئله کوچکی پیش می‌آید، پیگیر است که فیزیوتراپی بروم و... اگر من اینجا در اردوی تیم ملی هستم، 50درصد به‌خاطر حسین و حمایت‌هایش است.

  در نگهداری دخترتان هم کمک می‌کند؟

پدرها عاشق دخترشان هستند، حسین هم مثل همه پدرها. هر وقت به کمک احتیاج داشته باشم، هست.

  از اردوی تیم ملی و وضعیت خودتان راضی هستید؟ شرایط اردو درحد مسابقات آسیایی هست؟

شرایط بچه‌ها خوب است و بدن‌هایشان آماده است و فقط باید در بازی به هماهنگی برسند که متأسفانه تا به امروز بازی تدارکاتی نداشته‌ایم. درباره شرایط خودم هم باید بگویم که هنوز جا دارد به بچه‌ها برسم. 40روز فرصت هست، با مربی بدنساز تیم صحبت کرده‌ام تمرینات اختصاصی به من بدهد تا زودتر به شرایط ایده‌آل برسم.

 رقیب زیاد است و کار راحتی ندارید.

همه بچه‌ها خوب هستند. سطح تفاوت بازیکنان به‌قدری کم است که کسی نمی‌تواند مطمئن باشد به تیم ملی دعوت می‌شود یا نه. شرایط من هم به‌خاطر بچه، چندبرابر بقیه سخت‌تر است. اگر انتخاب شدم که با تیم می‌روم اگر هم نشدم، اینجا می‌مانم و برای موفقیت تیم دعا می‌کنم. امیدوارم که تیم با هر بازیکنی به هند می‌رود، بهترین اتفاق برایش بیفتد.

چه اتفاقی از نظر شما بهترین است؟

به جام‌جهانی صعود کنیم.

  اینکه آرزو است.

امکانش هست صعود کنیم. استرالیا میزبان جام‌جهانی است و آسیا یک سهمیه بیشتر دارد. کار سخت ما شکست‌دادن هند است.

 بعضی از بازیکنان به تیم ملی دعوت شده‌اند اما به اردو نمی‌آیند. در اردو چه خبر است که بعضی‌ها حاضرند از پیراهن تیم ملی بگذرند؟

اردو شرایط بدی ندارد. به هر حال کمپ و اردو شرایط خاصی دارد. روزی 2 جلسه تمرین سخت و فشرده داریم. شاید بعضی‌ها توان این را ندارند که این همه فشار را تحمل کنند. غیراز این، مسئله دیگری در اردو نیست.

وبگردی