شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#میلیارد دلاری

ضرر۳ میلیارد دلاری ایرانی‌ها در ترکیه

خریداران ایرانی ملک در ترکیه طی یک سال اخیر نسبت به فرصت مشابه سرمایه‌گذاری خرید ملک در کشورمان بیش از ۶۰ درصد ضرر کرده‌اند!

تبلیغات خرید مسکن در کشورهای همسایه هر کسی را ممکن است وسوسه ‌کند تا شانسش را برای سرمایه‌گذاری در این کشورها امتحان کند. بعضی از ایرانی‌ها هم در چند سال گذشته برای سرمایه‌گذاری به سراغ برخی از این کشورها رفته که یکی از آنها ترکیه است.

اما این روزها این کشور از لحاظ اقتصادی حال و روز خوبی ندارد و پول این کشور در حال از دست دادن ارزشش است. این کمتر شدن ارزش لیر به معنی کم شدن ارزش سرمایه ای است که ایرانی ها در این کشور به عنوان مسکن خریداری کرده اند. در این گزارش می خواهیم از میزان ضرر افرادی که حداقل در یک سال اخیر در این کشور مسکن خریده اند بنویسیم. در ضمن به این موضوع هم پرداخته ایم که اگر همین دوستان در کشور سرمایه گذاری می کردند می توانستند چقدر بیشتر سود ببرند. پس اگر قصد دارید در خارج از کشور ملکی بخرید حتما قبل از هر اقدامی این گزارش را بخوانید.
سقوط لیر نسبت به پول کشورمان
ایرانیانی که در ترکیه، خانه می‌خرند نخستین هدف اصلی‌شان، «سرمایه‌گذاری به قصد کسب بازدهی مثبت» است و در این مسیر، اغلب با «نگاه به روند گذشته بازار ملک» و «تعقیب رفتار دیگران، بدون تحلیل نتیجه اقدام آن ها»، حرکت می‌کنند.
با این حال، نگاهی به اقتصاد ترکیه و کاهش ارزش پول این کشور باعث شده افرادی که در این کشور در مسکن سرمایه گذاری کرده اند با ضرر هنگفتی مواجه شوند.
هم اکنون ارزش لیر در برابر دلار، به پایین‌ترین سطح سقوط کرده به‌طوری‌که نرخ برابری دلار در برابر لیر به ۷/ ۱۳ رسیده است. این نرخ برابری در مهر امسال ۲/۹ بود و ارزش لیر به دلار در یک سال گذشته بیش از ۴۳ درصد کاهش داشته که این روند، افزایش نرخ دلار در برابر لیر را به همراه داشته است.
اکنون هر لیر دو هزار و ۲۷۰ تومان است در حالی که سال گذشته هر لیر سه هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و این یعنی در یک سال گذشته ارزش لیر نسبت به پول کشورمان هم کاهش ۳۵ درصدی داشته است.
یک محاسبه سرانگشتی
بررسی‌ها از داده‌های معتبر درباره متغیرهای اقتصادی بازار مسکن ترکیه و سایر متغیرهای اقتصادی کلیدی این کشور حاکی است: ‌متوسط قیمت مسکن در ترکیه، در فاصله یک سال اخیر حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است یعنی اگر یک خانه را سال گذشته به قیمت دو میلیون لیر خریده باشید حالا آن خانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار لیر قیمت دارد اما هنگام فروش باید مالیات ۳۵ درصدی عایدی سرمایه هم پرداخت کنید که یعنی از فروش این ملک باید حدود ۹۰۰ هزار لیر به عنوان مالیات پرداخت کنید که می شود یک میلیون و ۷۰۰ هزار لیر.
با توجه به قیمت لیر در سال گذشته که ۳۵۰۰ تومان بوده خانه دو میلیون لیری می‌شود هفت میلیارد تومان این درحالی است که با توجه به آن چه گفته شد این خانه با توجه به قیمت لیر که ۲۲۷۰ تومان است تنها سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان ارزش دارد و این یعنی ۴۵ درصد سرمایه در یک سال اخیر از بین رفته است این در حالی است که اگر با همین مبلغ در تهران خانه ای خریداری می شد با توجه به تورم ۱۷ درصدی ملک در تهران سرمایه این فرد بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده بود.
ضرر هنگفت خریداران خانه در ترکیه
طبق آن چه گفته شد افرادی که ملک در ترکیه خریده اند به طور میانگین ۴۵ درصد ضرر کرده‌اند. به گزارش ایسنا طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ ایرانیان ۷ میلیارد دلار در بازار مسکن ترکیه سرمایه گذاری کرده‌اند که اگر در خوشبینانه‌ترین حالت میزان ضرر خریداران ملک در ترکیه را همان ۴۵ درصد در نظر بگیریم سرمایه ایرانی هایی که در سال های ۹۷ تا ۹۹ در این کشور خانه خریده اند هم اکنون به سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسیده که این یعنی ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار ایرانی ها در این مدت از سرمایه گذاری در ترکیه زیان دیده‌اند.
منبع: روزنامه خراسان