شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#ایران#نرخ ارز

ردپای دلالان سلیمانیه و هرات در قیمت سازی دلار | بازیگران ناپیدای بازار ارز در تهران + فیلم

قیمت نرخ ارز در تهران را گاهی از طریق بازارهای فردایی (هرات و سلیمانیه) که از خارج از کشور هدایت می‌شوند. دبیرکل مشترک اتاق ایران و عراق در این باره گفت: ممکن است که نرخ ارز از بازارهای ثانویه و خارج از تهران مانند سلیمانیه نیز تعیین شود.

دلار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جهانبخش سنجابی افزود: واقعیت درباره نرخ دلار این است که تجار و صرافی‌های عراق مخصوصا اقلیم کردستان از کف و سقف بازار ایران مطلع هستند، به نوعی قیمت دلار و سایر ارزها از لحاظ برابری و تبدیل نرخ دلار به سایر ارزها در سلیمانیه تابعی از نرخ ارز در بازار تهران است.

وی اضافه کرد: فقط از لحاظ زمانی ممکن است تاخیر مختصری در ریزش و کاهش قیمت وجود داشته باشد، به عبارت دیگر قیمت همراه با افزایش و کاهش قیمت در بازار تهران با اختلاف چند ساعتی و حداکثر یک روزه خودش را نشان می‌دهد.

دبیر کل اتاق بیان کرد: گاهی شروع نوسانات از سمت بازارهای جنبی است، به علت اینکه بازیگران در آن بازارها محدودتر هستند و امکان بازی با افزایش نرخ دلار و فضاسازی وجود دارد، بنابر این ممکن است که نرخ ارز از بازارهای ثانویه و خارج از تهران مانند سلیمانیه نیز تعیین شود.

براساس این گزارش، دلالان در بازار ارز به منظور کسب سود بیشتر براساس قیمت فردایی یا همان بازار سلیمانه و هرات، نرخ ارز را اعلام می‌کنند، این در حالی است که افراد معاملات خود را با ریال انجام می‌دهند و بدین ترتیب قیمت‌های کاذب شکل می‌گیرد.

با توجه به شواهد و همچنین تاکید مقام نخست بانک مرکزی مبنی بر اینکه مشکلی در تامین ارز در کشور وجود ندارد و این بانک برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد تعامل بین صادرکنندگان و واردکنندگان برای عرضه ارز را انجام داده است، در روزهای آینده شاهد توقف رشد قیمت ارز خواهیم بود و توصیه می‌شود که افراد برای سرمایه‌گذاری در این بازار تحت تاثیر هیجانات و جریان‌سازی دلالان قرار نگیرند.

همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این روزها اقبال مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز به دلیل ریسک بالا کاهش قابل توجهی داشته است و افراد ترجیح می‌دهند در مشاغل خرد و کوچک، مسکن و بانک سرمایه‌گذاری کنند، اما برخی تحت تاثیر جوسازی‌ها برای خرید ارز به سراغ بازار غیر رسمی می‌روند.