شهر خبر

تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد؛

آیا در کوتاه مدت وضعیت بورس اصلاح می‌شود/ آیا صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در بورس واقعی است؟

تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که تا زمانی که دولت در بورس نقش دارد وضعیت به این شکل خواهد بود؛ آنچه که در بورس به صورت برجسته وجود دارد حضور شرکت های خصولتی و دولتی است.

آیا در کوتاه مدت وضعیت بورس اصلاح می‌شود/ آیا صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در بورس واقعی است؟

حمید حاج اسماعیلی، تحلیلگر بازار سرمایه، در گفتگو با منیبان، درباره ریزش شاخص های بورس گفت: شاهد هستیم بارها مسئولین دولتی و مجلسی عنوان کردند که تصمیم دارند بورس را سامان بدهند ولی تا به امروز هیچ خروجی از این موضوع ندیده ایم. همچنین مسئولین در سازمان بورس بر این موضوع تاکید دارند غافل از اینکه بورس همیشه متاثر از دو مسئله خیلی جدی است. اول، تحت تاثیر فعل و انفعالات اقتصادی و دوم تحت تاثیر مسائل سیاسی در کشور است. این دو مسئله نه در کشور ما که در همه کشورها می تواند بورس را تحت الشعاع قرار دهد و روند طبیعی آن را با نوسان همراه کند.

او ادامه داد: سوالی که اینجا بوجود می آید این است چه زمانی بورس سر و سامان می گیرد؟ متاسفانه طی 3 سال گذشته هیچ کدام از این شرایط برای کشور که بتواند وضعیت بورس را سامان دهد اتفاق نیفتاده است. اما به صورت طبیعی وقتی که شرایط اقتصادی در کشور خوب نباشد نباید انتظار داشته باشیم بورس هم در شرایط آرام و با ثبات بتواند به فعالیت ادامه دهد. آنچه در بورس اتفاق می افتد عقبه شرکت هایی است که در کشور فعالیت می کنند و هرگونه حرکت و فعالیت آن ها می تواند روی سازمان بورس تاثیر بگذارد. در حال حاضر شرایط اقتصادی هر روز در نوسان است و متاثر از نرخ ارز قیمت ها تغییر می کند همچنین تورم بسیار بالا و فزاینده ای در کشور وجود دارد تا این مسائل مداوا نشود ما نباید انتظار داشته باشیم روند منطقی و طبیعی در بورس اتفاق بیافتد.  

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت در بورس نقش دارد وضعیت به این شکل خواهد بود. آنچه که در بورس به صورت برجسته وجود دارد حضور شرکت های خصولتی و دولتی است. واقعیت این است، برخی از صورت های مالی که از طریق شرکت ها به سازمان بورس ارائه می شود در دولت تهیه و تنظیم و به سازمان بورس ارائه می شود. بنابراین، صورت های مالی شرکت های حاضر در بورس واقعی نیست چرا واقعی نیست به دلیل اینکه شرایط اقتصادی کشور پر نوسان و بی ثباتی است. بنابراین، دولت در بازار بورس منفعت دارد برای همین هم بود که دو سال قبل دولت با تبلیغ و تشویق مردم را به بورس کشاند تا بتواند از طریق عرضه سهام شرکت های دولتی برای امورات کشور تامین نقدینگی کند. این اقدامات و این شعارها می تواند سازمان بورس را دچار تخریب کند. متاسفانه آسیبی که اتفاق افتاده امکان اینکه در کوتاه مدت ترمیم ایجاد شود، وجود ندارد.

وبگردی