"سید روح الله لطیفی" درخصوص عدم برقراری ارتباط گمرک با سامانه جامع تجارت به خبرنگار برنا گفت: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تکالیف مهمی برعهده گمرک قرار گرفت که در همان دو هفته اول بخش مهمی از آنها انجام شد و همه اطلاعات سامانه‌های‌ گمرک در اختیار وزرات صمت قرار گرفت، اما تکالیف جدید از سوی وزارت صمت برای گمرک، موجب کندی اتمام اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت شد، مانند امضا الکترونیک و رویه‌های جدید و خاص گمرکی که برای اجرای این موارد گمرک نیاز به تطبیق قوانین و ایجاد زیرساخت دارد. 

وی ادامه داد: گمرک در تلاش است در کوتاه‌ترین زمان این تکالیف را به اتمام برساند، البته اجرای امضای الکترونیک موضوع مشترک در همه دستگاها مانند وزارت صمت، سازمان بنادر و دریانوردی است و تنها مختص گمرک نیست.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: همکاری بسیارخوبی بین وزارت صمت و گمرک بر قرار است و برای رفع بخشی از مواردی که خارج از اختیار قانونی است با پیشنهاد وزیر اقتصاد نماینده‌ای از طرف وزارت خانه‌های اقتصاد و صمت در گمرک فعالیت دارد و با بررسی موارد قانونی هماهنگی‌های لازم را در خصوص تبادل اطلاعات سامانه‌ها و زیرساخت گمرک با وزارت صمت هماهنگ می‌کند.

وی افزود: یکی مراحل ورود و خروج کالا به کشور اظهار کالا به گمرک و بحث سامانه مجوز‌ها و انبارها است که بر اساس قانون باید حتماً در گمرک انجام شود، با این وجود به دلیل رفع اختلافات، اطلاعات این موارد در اختیار وزارت صمت و سامانه جامع تجارت قرار گرفته است. در حال حاضر تکالیفی که در خصوص اتمام ارتباط با سامانه جامع تجارت بر عهده گمرک است، در حال اجرا و پیگیری قرار دارد اما برخی مراکز در خصوص نحوه اجرای تکالیف خود در این بخش پاسخگو نیست.

وی تاکید کرد: زمانی که ادعا می‌شد گمرک با سامانه تجارت همکاری نمی‌کند، ارتباط گمرک با سامانه جامع تجارت بر قرار بود و بیش از 90 درصد اطلاعات از طریق کمرگ در این سامانه ثبت شد. تا زمانی که شورای اجرای فناوری اطلاعات به نحوه انتقال اطلاعات در این سامانه ورود نکرده بود با وجود اینکه تبادل اطلاعات بین گمرک و وزرات صمت صورت می‌گرفت، وزارت صمت عنوان می‌کرد که نحوه ثبت اطلاعات مناسب نیست، اگر از نظر فنی وزارت صمت نتوانسته پردازش اطلاعات را به صورت دقیق انجام دهد و خروج دیتای متفاوتی دارد، مشکل از اطلاعات ارسالی گمرک نبوده است.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: زمانی که کالایی ثبت سفارش می شود در مرحله اول اطلاعات آن به وزارت صمت ارسال و بعد از ورود کالا اطلاعات آن در خصوص نحوه و زمان تخلیه در سازمان بنادر، شرکت انبارهای عمومی و شرکت فرودگاه‌های کشورقرار می‌گیرید و بعد در این مرحله اگر مراحل ثبت سفارش و دریافت کد رهگیری بانکی را طی کرده باشد، در آن زمان امکان اظهار کالا به گمرک صورت می گیرد و اطلاعات آن هم از طریق سامانه جامع تجارت به وزارت صمت ارسال می‌شود، اینکه برخی با اعلام موارد نادرست اعلام می‌کنند گمرک با سامانه تجارت همکاری ندارد صحیح نسیت.

لطیفی با اشاره به اینکه "در سامانه جامع تجارت، سیاست‌گذار، مجری و ناظر یکی شده است" گفت: قبل از ایجاد سامانه جامع تجارت همه اطلاعات گمرک در خصوص بررسی اسناد، مجوز و هماهنگی بین دستگاهی مرتبط با ورود و خروج کالا به کشور از طریق سامانه جامع امور گمرکی صورت می‌گرفت که عملکرد این سامانه مورد تایید نهادهای ناظر بود. بهتر بود به جای ایجاد این سامانه جدید و صرف هزینه، با شیوه صحیح و کارشناسی شده سامانه‌های مراکز مرتبط با ورود و خروج کالا را به هم متصل کرد تا باعث تعارض قوانین و صرف هزینه و زمان نشود.

انتهای پیام/