شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#افغانستان

اعتراف غنی در مورد کمک‌های ایران به افغانستان

برادر رئیس جمهور سابق افغانستان درباره تحولات اخیر این کشور گفت که آمریکایی‌ها سیستمی را در افغانستان ایجاد کردند و سپس آن را خراب کردند و اکنون ایران تنها کشوری است که ظرفیت کمک به افغانستان را دارد.

اعتراف غنی در مورد کمک‌های ایران به افغانستان

به گزارش منیبان، «حشمت غنی احمدزی» برادر رئیس جمهور سابق افغانستان و کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی در گفتگو با شبکه سحر افغانستان اظهارداشت که پس از فیصله دولت ترامپ در قطر، بسیار مشخص بود که طالبان دیر یا زود در افغانستان روی کار خواهد آمد و این برای جامعه افغانستان که دو دهه سبک زندگی دیگری را تجربه کرده بود، بسیار سخت تمام شد.

حشمت غنی افزود که رئیس جمهور سابق افغانستان باید به هر حال کشور را رها می‌کرد، دولت باید به طالبان سپرده می‌شد و شاید گروهی نیز جزئی از آن دولت می‌بود و یا مشارکت می‌کرد. همه کسانی که امروز از راه دور ادعاهایی ار مطرح می‌کنند نیز مقصر هستند.

برادر رئیس جمهور سابق افغانستان با اشاره به عملکرد طالبان در افغانستان ادامه داد: به سران طالبان به طور روشن گفتم که ارگانهای امنیتی را اداره کنید اما سایر کارها را برای متخصصان واگذار کنید.

وی گفت: ماههای اخیر به خوبی نشان داده است که طالبان بین خودشان مشکلاتی دارند و حتی تیمهای تخصصی نیز با آنها نمی توانند همکاری کنند.

با این حال ظرفیت‌ها در افغانستان وجود دارد و سران ارشد طالبان متوجه چنین ظرفیت‌هایی هستند اما برخی از نسل جوانتر طالبان معتقدند که ضرورتی به تعامل با جهان نیست.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در ادامه تاکید کرد که وقتی در گروه و تیمی از لحاظ برنامه و تفکر مشکلاتی وجود دارد بنابراین کارها نیز به خوبی پیش نخواهد رفت.

حشمت غنی درباره مسدود شدن دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تصریح کرد که این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان است. با آزادی پول‌های مسدود شده ممکن است که حکومت طالبان به طور موقت و در کوتاه مدت مشکلات را حل کنند اما در بلند مدت همچنیان دچار مشکل هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان با تاکید بر عدم خواست یا توانایی دیگر کشورها برای کمک به افغانستان تصریح کرد که روابط و بهبود شرایط افغانستان بدون کمک ایران امکانپذیر نیست و تنها کشوری که از لحاظ ظرفیت می‌تواند کمک کند، ایران است.

ایران ظرفیت لازم را دارد در حالی که پاکستان، چین و روسیه آن را ندارند و نمی‌خواهند که به افغانستان کمک کنند. البته در 40 سال گذشته سرمایه گذار کمتری از افغانستان وارد ایران شده است و بیشتر کارگر به این کشور مهاجرت کرده است.

بنابراین ایران این ظرفیت را دارد که هم سرمایه گذار و هم مهاجر بتواند در مسائل اقتصادی سهم بگیرد و استفاده کند. نباید در ایران به برخی مسائل مانند آب و این طور مسائل دامن زده شود، اگر توان کشاورزی وجود دارد ما آب و زمین در اختیار این کشور قرار می‌دهیم. باید به دنبال چنین همکاری باشیم.

با این حال، مارکت و ظرفیت‌ها نیز در افغانستان وجود دارد و تنها آدم ها هستند که تغییر می کنند. برخی موارد مانند معادن و پتانسیل ها را افغانستان دارد و ظرفیت بهره برداری نیز در ایران مهیا است.

حشمت غنی در ادامه به صراحت اظهارکرد که پاکستان به دلایل مختلف از جمله بدهکاری این کشور در وضعیت نامناسب اقتصادی قرار دارد، احتمال کاهش ارزش روپیه وجود دارد. دولت اسلام اباد ظرفیت حمایت اقتصادی از طالبان را ندارد و به خوبی نیز به آن اگاه است.

از سوی دیگر، چین و روسیه نیز نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند به افغانستان کمک کنند زیرا آنها هم نسبت به آینده حکومت طالبان مطمئن نیستند.

وی ادامه داد که به همین خاطر در روزهای اول روی کار آمدن طالبان، همواره تاکید بر این بود که مرزها مسدود نشود، حتی طالبان جلوی انتقال کالا را نگرفتند.

برادر رئیس جمهور افغانستان درباره روابط کشورش با هند و پاکستان نیز گفت که هند بسیار زرنگ است، ما در واقع به نوعی قربانی تنش‌های اسلام آباد و دهلی نو شدیم.

هند اگر 2 میلیارد به افغانستان کمک کرده است در مقابل به اندازه 12 میلیارد قرارداد و منافع داشته است در حالی که کار زیربنایی انجام نداده و حتی بندر چابهار را زودتر تکمیل نکرد.

وی خاطرنشان کرد که در روزهای نخست روی کار آمدن طالبان بارها گفته شد که شما با پاکستانی ها مشکل دارد اما حداقل کریدور با افغانستان را نبندید تا محصولات افغانستان مانند میوه خراب نشود اما مقامات هندی چنین کاری را انجام ندادند.

حشمت غنی ادامه داد که به همین خاطر است که هند چندان دوست قابل اعتمادی نیست.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در انتها درباره فساد در دولت گذشته این کشور اظهارداشت که سفارتخانه های خارجی از قبل مهره های را به دولت تحمیل کرده بودند بنابراین روی آنها کنترلی نبود.

همچنین نسل جوان و برخی رسانه ها و فضای مجازی به طور تمام وقت روی جدایی کار کردند، به طور نمونه در پایتخت افغانستان هر قومی بخشی از آن را گرفته است.

با این حال، تنها چیزی که می تواند همه را در افغانستان پیوند دهد و نزدیک کند، مناسبات اقتصادی است.

حشمت غنی همچنین درباره آینده حکومت طالبان گفت که امیدوارم که آنها با یکدیگر کنار بیایند، مشاوره ها را بپذیرند تا گرفتار جنگ داخلی نشوند.

وبگردی