شهر خبر

باقری‌کنی: پیشنهادات ایران می‌تواند روند مذاکرات وین را به سمت جلو هدایت کند

مذاکره کننده ارشد ایران در وین گفت: ما در این مقطع وارد مرحله مهمی از گفت‌وگو‌ها شدیم و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در دو موضوع رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه شده است. پیشنهادات و ابتکارات بسیار مفید و سازنده‌ای بود می‌تواند روند گفت‌وگو‌ها را به طور جدی به سمت جلو هدایت کند.
خبرگزاری میزان - «علی باقری‌کنی» پس از دیدار با مقامات روسی در مسکو در گفت‌وگویی بیان کرد: مناسبات ایران و روسیه یک مناسبات ممتازی است و در عرصه‌های متنوع و مختلف امتداد دارد و در عرصه‌های مختلف با روسیه رایزنی، مشورت و همکاری داریم.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: در مذاکرات وین از قبل با مقام‌های روسیه مشورت‌هایی داشته‌ایم و بعد از گفت‌وگو‌های وین در دور جدید به طرق مختلف با طرف روسی رایزنی داشتیم، تا با ابتکارات جدید و مؤثر در عرصه گفت‌وگو‌ها وارد شویم. همچنین با طرف چینی هم این تعاملات داشته‌ایم.
 
وی افزود: ما در این مقطع وارد مرحله مهمی از گفت‌وگو‌ها شدیم و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در دو موضوع رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه شده است. پیشنهادات و ابتکارات بسیار مفید و سازنده‌ای بود می‌تواند روند گفت‌وگو‌ها را به طور جدی به سمت جلو هدایت کند.
 
باقری‌کنی افزود: برای اینکه بتوانیم در این مقطع گفت‌وگو‌ها را با شتاب بیشتری داشته باشیم، در وین با طرف‌های مختلف در این دوره در سطح کارشناسی تعامل داریم. لازم دیدم در این مقطع با مقامات روسیه هم در این زمینه رایزنی کنیم تا روز پنجشنبه با یک فضای سازنده و رو به جلو گفت‌وگو‌ها را ادامه بدهیم.
 
مذاکره کننده ارشد ایران در وین در پاسخ به اینکه آیا در دو پیش‌نویس ارائه شده موضوعاتی خارج از برجام بوده است، بیان: آن پیش‌نویس‌ها یک طرح و سند جدید نبود. در ۶ دور گفت‌وگو‌هایی که در وین طرفین انجام داده بودند به چند متن رسیدند که در مورد دو متن آخرین دیدگاه‌ها و اصلاحات که فکر می‌کردیم نسبت به توافق ۱۳۹۴ کاستی دارد، آن کاستی‌ها را جبران کردیم و آنجایی که نیاز به اصلاح، تکمیل و ترسیم داشت در متن وارد کردیم.
 
وی افزود: مذاکره این است که دو طرف دیدگاه‌های خود را روی میز می‌گذارند و با هم صحبت می‌کنند تا به یک نتیجه مشترک برسند. مهم این است این گفت‌وگو مبنا داشته باشد اگر مبنا داشته باشد تبدیل به مذاکره می‌شود و مذاکره مسیری است که به سمت توافق طرفین هدایت می‌کند.
 
باقری‌کنی افزود: ما اصلاحات و پیشنهاداتی که درباره دو متن پایانی وین ۶ ارائه کردیم، مبتنی بر مبنای مشترک دو طرف بود. یعنی بر اساس یک انتظارات و مطالبات بدون مبنا نبود. بلکه بر اساس اسنادی بود که مورد توافق ما و کشور‌های ۱+۴ است به این دلیل تأکید داریم.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه اذعان دارد: هر طرف این اختیار را دارد بر اساس منافع و سیاست‌های خود به اهداف خود، اما بر مبنای مشترک مورد قبول دو طرف بتواند پیشنهادات یا ابتکارات خود را ارائه دهد تا این  بتواند مسیری برای ادامه گفت‌وگو و حصول نتیجه باز کند.
 
 
  • باقری‌کنی: هیچ یک از طرف‌های اروپایی مدعی نشد پیشنهاد‌های ایران مبنای حقوقی و قانونی ندارد
  •  
    انتهای پیام/