به گزارش اکوایران، در پی اعلام رسمی تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی توسط دولت ایالات متحده، دولت چین نسبت به این مسئله واکنش تندی نشان داد.

حقوق‌بشر در خون آمریکایی‌هاست!

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شب گذشته جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در گفت وگو با خبرنگاران هر گونه حضور دیپلماتیک و اعزام نماینده رسمی در المپیک زمستانی چین را رد کرد. او علت این مسئله را نقض حقوق بشر در چین و به طور خاص نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در سین‌کیانگ اعلام کرده است. با این حال او گفته قهرمانان آمریکا از حمایت کامل ما برخوردار هستند، ولی ما در هیاهوی این بازی‌ها حضور نخواهیم داشت و از  خانه تشویق آن‌ها تشویق خواهیم کرد.

ساکی با ستناد به سخنان رئیس‌جمهور چین گفته دفاع از حقوق بشر در دی‌ان‌ای آمریکایی‌ها قرار دارد و ما به اتخاذ اقدامات حقوق بشری خود در مورد دولت چین ادامه خواهیم داد. در شرایطی که پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر تحریم کامل المپیک زمستانی در آمریکا به راه افتاده بود، با مخالفت کمیته المپیک این کشور، اکنون دولت بایدن به تحریم دیپلماتیک این بازی‌ها اکتفا کرده است.

اقدامی ریاکارانه

در این شرایط سفارت چین در واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای رسمی نسبت به این مسئله واکنش نشان داد. این بیانیه این اقدام دولت آمریکا در تحریم المپیک زمستانی را اقدامی ریاکارانه و یک سیاه‌بازی سیاسی معرفی کرد و اعلام کرد که این مسئله هیچ تاثیری بر برگزاری موفقیت‌آمیز این مسابقات نخواهد داشت.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین هم در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز در این زمینه گفته اساسا هیچ گونه دعوتی از مقامات آمریکایی نشده، پس این تحریم دیپلماتیک از ناکجاآباد آمده است. او با تکرار مفاد بیانیه مذکور این اقدام را ریاکاری و سیاه‌بازی سیاسی خوانده که تحریف جدی روح منشور المپیک محسوب می شود. از نظر او برای هیچ کسی مهم نیست که آن‌ها می‌آیند یا نه.

آمریکایی‌ کم‌تر، ویروس کم‌تر!

از سوی دیگر ژائو لیجان یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین نیز در واکنش به این مسئله گفته اگر آمریکایی‌ها مایلند به هر قیمتی کارشان را انجام دهند چین هم اقدامات متقابل مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

هم‌چنین «گلوبال تایمز» روزنامه رسمی دولت چین هم در واکنش به تصمیم آمریکایی‌ها در یک پست توییتری نوشته: «واقعیت این است که خیال چینی‌ها از شنیدن این تصمیم آمریکایی‌ها راحت شد... هر چه تعداد مسئولان آمریکایی کم‌تر باشد، ویروس هم کمتر خواهد بود»!