شهر خبر

حجت الاسلام شجاعی:

اراده هایی وجود دارد که اجازه شفاف سازی نمی دهند

اراده هایی وجود دارد که اجازه شفاف سازی نمی دهند

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: اراده‌هایی وجود دارد که اجازه شفاف سازی در کشور را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن شجاعی، در همایش بزرگداشت روز جهانی مبارزه با فساد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد در یک ارزیابی کمیسیون اصل ۹۰ به اعتقاد بنده جزو نهادهای کمتر شناخته شده برای مردم و نخبگان است. در گستره صلاحیت، کمیسیون اصل ۹۰ مطابق با اصل ۹۰ قانون اساسی، گستره وسیعی دارد و از شکایت از قوای سه‌گانه تا شکایت از قاضی و دهیار را می‌توان در این کمیسیون مطرح کرد.

وی افزود: به رغم این گستره صلاحیت، ساختار کمیسیون گسترده نیست و دور از دسترس مردم واقع شده. ابزارهایی که در اختیار کمیسیون اصل ۹۰ است گسترده است و قوه قضائیه می‌تواند به صرف عدم پاسخ به مکاتبه این کمیسیون فرد یا نهاد را محکوم کند.

شجاعی بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ می‌تواند هیأت‌های بازرسی به تمام دستگاه‌ها صادر کند، موضوعی که در گذشته به خوبی به آن پرداخته نشده است و همین الان هیئت بازرسی ما به دلیل موضوع آب در وزارت نیرو مستقر شده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ افزود: با توجه به ساختار محدودی که الان داریم در پی گسترش ساختار نیستیم و به دنبال نقطه‌زنی هستیم تا به صورت نقطه‌ای در سازمان‌های مختلف به دنبال فساد بگردیم و با آن مبارزه کنیم. من به رئیس جمهور هم گفتم اگر مدیران شما به بوی فساد حساس باشند، می‌توان با فساد مبارزه کرد و ما اگر نتوانیم زمینه‌های و بسترهای فساد را شناسایی کنیم باید فاتحه مبارزه با فساد را در کشور بخوانیم.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مبارزه با فساد، شفافیت است، گفت: اراده‌هایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند شفافیت محقق شود به عنوان مثال اراده‌های قوی وجود دارد که سامانه‌های گمرک تکمیل نشود و باید کمیسیون در این زمینه سفت و سخت بایستد.

شجاعی افزود: موضوع دیگر، انحصار و رانت است و هر جا انحصار وجود دارد فساد ایجاد می‌شود. موارد و زمینه‌هایش زیاد است اما فرض کنید ظرفیت آزمون پزشکی که کمیسیون به آن ورود کرد از همین قبیل است و موضوع دیگر که روی آن تمرکز کردیم، تعارض منافع است.