شهر خبر

در تماس تلفنی بلینکن و زلنسکی؛

واشنگتن کریمه را بخشی از خاک اوکراین می داند

واشنگتن کریمه را بخشی از خاک اوکراین می داند

وزارت خارجه آمریکا از گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایالات متحده و رئیس جمهور اوکراین در آستانه دیدار مجازی روسای جمهور آمریکا و روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور در تماسی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، درباره ضرورت راه حلی دیپلماتیک جهت مناقشه دونباس گفتگو کرده است.

در بیانیه مذکور در این باره آمده است: دو طرف در مورد ضرورت یک راه حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک برای درگیری در دونباس و بازگرداندن کامل حاکمیت اوکراین بر مرزهای شناخته شده بین المللی اش، از جمله کریمه، توافق کردند.

گفتگوی مذکور بین بلینکن و زلنسکی در آستانه دیدار مجازی امروز سه شنبه بین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی صورت گرفته است و این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا در این گفتگو «بر حمایت بی دریغ ایالات متحده از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد».

سیاست آمریکا در این راستا بیشتر در جهت تنش زایی است و در این رابطه سعی می کند توپ را به داخل زمین روسیه انداخته و مسکو را مقصر جلوه دهد که تنها همین گفتگو شاهدی بر این مدعا است؛ جایی که واشنگتن، کریمه را بخشی از خاک اوکراین تلقی می کند و نه روسیه.

وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر نیز بدون اشاره به ادعاهای واشنگتن مبنی بر اتهام زنی به روسیه جهت حمله به اوکراین، مدعی شده بود که ایالات متحده آماده است در پیشبرد اجرای توافق مینسک کمک کند و همچنین اعلام کرد که واشنگتن امیدوار است که مسکو در قضیه اوکراین، مسیر کاهش تنش ها را برگزیند و نیروهایش را از مرزها عقب بکشد.

کشورهای غربی و اوکراین اخیرا مدعی شده اند که روسیه احتمالا در تدارک حمله به اوکراین است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، این ادعاها را پوچ و بی‌اساس خواند.

همچنین سفارت مسکو در واشنگتن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاری که واشنگتن باید انجام بدهد این است که به جای اتهام زدن به مسکو، دولت زلنسکی را ملزم به پایبندی به توافق مینسک نماید.

گفتنی است که توافق مینسک، مذاکرات چهار کشور عضو گروه نرماندی (با حضور رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) است که به دنبال حل مناقشه دونباس در جنوب شرقی اوکراین هستند که گروه مذکور در ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۵ موفق شد توافق صلحی موسوم به «پیمان مینسک» را در شهر مینسک پایتخت بلاروس به امضا برساند.