شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#مذاکره

اعتراف رئیس سیا درباره ایران | ایرانی‌ها هنوز مذاکره را جدی نگرفته‌اند

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعتراف کرده شواهدی درباره وجود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بامداد سه‌شنبه (۱۶ آذر/ ۷ دسامبر) به نبود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرد.

برنز در نشستی که توسط روزنامه وال‌استریت‌ژورنال برگزار می‌شود گفت که سیا «هنوز هیچ شواهدی درباره تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن» برنامه هسته‌ای نمی‌بیند. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ویلیام برنز در بخش دیگری از این نشست درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که هفته گذشته برگزار شد نیز اظهارنظر کرد. او ادعا کرد: «ایرانی‌ها در این مقطع هنوز مذاکره را جدی نگرفته‌اند. به زودی خواهیم دید چقدر جدی هستند.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از دوشنبه هفته گذشته (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد و جمعه به پایان رسید. ایران در جریان این مذاکرات دو سند در دو حیطه رفع تحریم‌ها آمریکا و تعهدات هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد. 

پس از ارائه این اسناد طرف‌های اروپایی که انتظار نداشتند با پیشنهادات مدون ایران در این دو حیطه مواجه شوند درخواست کردند که برای رایزنی‌های بیشتر با مقام‌های کشورهای خود، به پایتخت‌هایشان بازگردند.

پس از ارائه این سندها توسط ایران، کشورهای غربی که به دنبال تحمیل تعهدات حداکثری به ایران در ازای پایبندی حداقلی خودشان به توافق هستند بازی مقصرنمایی علیه تیم مذاکره‌کننده ایران را در دستور کار قرار داده و تلاش کردند تهران را به طرح خواسته‌های خارج از برجام بدون در نظر گرفتن دور قبلی گفت‌وگوها متهم کنند.

ایران اعلام کرده که این طرح‌ها بر سند برجام و پیش‌نویس حاصل‌شده در ۶ دور پیشین مذاکرات وین استوار است.